کارخانه آرد زهره نخستین واحد تولیدی آرد شهرستان بناب این روزها به دلایل مشکلات متعدد با کمترین ظرفیت خود کار می کند.

به گزارش انعکاس بناب، کارخانه آرد زهره بناب به عنوان قدیمی ترین و بروز ترین واحد تولیدی آرد شهرستان این روزها به به دلیل برخی مشکلات اداری و اقتصادی حال روز خوبی ندارد و با کمترین ظرفیت تولید همچنان به حیات خود ادامه می دهد و اگر مسئولان هر چه زودتر برای این کارخانه که روزی برای خود نمونه کشوری بود چاره ای پیدا نکنند شاید دستگاه های آن برای همیشه خاموش و عده ای زیادی کارگر از کار خود بیکار شوند.

در همین راستا انعکاس بناب، که در سال های اخیر پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و شعار سال “حمایت از کالای ایرانی” یکی از رسالت های کاری خود را منعکس کردن موفقیت ها و مشکلات واحد های تولیدی شهرستان قرار داده است، با آقای محمد پناهنده مدیر عامل کارخانه آرد زهره مصاحبه ای اختصاصی ترتیب داده است که شما را به خواندن این گزارش دعوت می نمائیم.

انعکاس بناب: در مورد تاریخچه و تولیدات کارخانه آرد زهره توضیح بفرمایید.

محمد پناهنده: این کارخانه در حدود ۱۰ سال پیگیر دریافت جواز تأسیس و تأمین ارز برای خرید ماشین آلات بود که سرانجام در سال ۱۳۶۹ موفق به خرید ماشین آلات از شرکت اکریم (ocrim) ایتالیا شد و با ورود آنها در سال  ۱۳۷۱  و نصب در سوم خرداد ۱۳۷۲ به دست استاندار وقت جناب آقای دکتر عبدالعلی زاده با هدف تولید انبوه به بهره برداری رسید.

فاز دوم این کارخانه در سال ۱۳۸۲ با ظرفیت ۸۰ تن در روز (جمعا ۲۰۰ تن ) با تولید انواع مختلف آرد سمولینا، نول در درجات مختلف، ستاره، سبوس گرفته و آرد کامل با همکاری شرکت اکریم (ocrim) ایتالیا به بهره برداری رسید.

این کارخانه در حال حاضر ۴ سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت هر سیلو ۸ هزارو ۵۰۰ تن دارد  که سال ۱۳۸۲ توسط دکتر شریعتدمداری (وزیر وقت وزارت بازرگانی) کلنگ زنی و در سال ۸۴ این سیلوها نصب شد که در مجموع این سیلوها می توانند ۳۵ هزار تن گندم را با جدیدترین تکنولوژی که از کشور کاندا خریداری شده اند را در خود ذخیره سازی کنند اما متأسفانه سال هاست این سیلوها خالی مانده اند.

این کارخانه اولین واحد اخذ کننده علامت استاندارد اجباری و تشویقی در استان آذربایجان شرقی می باشد و از بدو درجه بندی کارخانجات آرد همچنان سالیان متوالی دارای عنوان درجه یک در کشور و استان است که با اخذ گواهینامه های  ISO 9001:2008  و HACCP و HALAL در سال ۱۳۸۸ و با عضویت در انجمن تحقیق و توسعه صنایع و معادن ایران، همچنان با شعار مشتری مداری در منطقه و کشور عزیزمان مشغول فعالیت است.

انعکاس: در مورد صادرات، فروش کارخانه و تعداد پرسنلی که در حال حاضر در این واحد تولیدی مشغول هستند، توضیح بفرمایید.

محمد پناهنده: آرد زهره اولین کارخانه ای در شهرستان است که در سال ۱۳۸۶ صادرات خود به کشورهای همجوار از جمله عراق، آذربایجان و سایر کشورهای همسایه را شروع کرد و توانست در سال ۸۶ بیش از ۵ هزار تن آرد را به کشور عراق صادر کند که به دلیل کیفیت بالای آرد این کارخانه تعداد متقاضی زیادی از خود کشور عراق مشتری دائمی آرد زهره بودند.

همان طور که ابتدا گفتم تولید روزانه آرد این کارخانه در ابتدا روزانه حدود ۲۲۰ تن بود که به دلیل مشکلات پیش آمده الان این مقدار به شدت افت کرده و به حدود ۷۰ الی ۸۰ تن در روز رسیده است که به همین دلیل و پیرو کاهش تولیدات، کار صادرات متوقف شده است.

کارخانه بزرگ کیک و شکلات پزی شیرین عسل آذربایجان شرقی به دلیل بالا بودن کیفیت آرد حدود ۶ سال است که مشتری دائمی این کارخانه محسوب می شود که ما برای عمل به تعهدات خود در قبال شیرین عسل تا به امروز در هر شرایطی تمامی نیاز آرد نول این واحد تولیدی را تأمین کرده ایم.

در مورد تعدادی پرسنلی که در حال حاضر در این کارخانه کار می کنند باید بگوییم متأسفانه قبلا حدود ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۱۰۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این کارخانه مشغول بکار بودن اما به دلیل کاهش میزان تولید هم اکنون ۵۲ نفر به صورت مستقیم و ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.

انعکاس: به مشکلات این کارخانه در تمام عرصه ها اعم از تولید و فروش اشاره بفرمائید؛

مدیر عامل کارخانه آرد زهره با لبخندی معنی دار می گوید: از کجای مشکلات شروع کنم چرا که تعداد آن ها به اندازی زیاد شده اند که می بایست برای آن ها یک کتاب نوشت و این مشکلات تنها برای این کارخانه نیست و تمامی تولیدی های کشور با چنین مشکلات مشابه ای مواجه هستند.

اولین و بزرگترین مشکل آرد زهره و سایر تولیدی ها، بانک ها و نحوه پرداخت تسهیلات آن ها با سودهای نامتعارف است چراکه وقتی یک واحد تولیدی از بانک تسهیلاتی دریافت می کنند به دلیل سود بالای تسهیلات مجبور است ۲ یا ۳ برابر مقدار پول دریافتی را پس بدهد که این خود دلیل اصلی ورشکستگی بیشتر واحدهای تولیدی شده است.

جای بسی تأسف است که پس از ۲۵ سال سابقه فعالیت صادقانه برای صنعت آرد کشور این کارخانه با عظمت از مورخ ۹۵/۲/۱۱ تا تاریخ ۹۶/۶/۱۰ به دلیل مشکلات متعدد و عدم همکاری مسئولین عملا تعطیل شد و تا حد بسیار زیادی به سوی ورشکستگی کامل پیش رفت.

در کنار مشکلاتی که این کارخانه دارد کاهش سهمیه فروش آرد دولتی بر فشارهای اقتصادی این واحد تولیدی افزوده و از ۲ هزار و ۴۰۰ تن سهمیه ماهانه فروش آرد دولتی به ۸۰۰ تن در ماه تنزل پیدا کرده که برای عده ای پیام شادمانی و برای کارگرانی که در این کارخانه کار می کردند موجب گریه و ناراحتی گردید.

امروز سرمایه گذاری ریسک بسیار بزرگی است چراکه مسئولان به درستی از سرمایه گذار حمایت نمی کنند و این باعث شده اعتماد سرمایه گذاران به دولت از بین برود بطور مثال سال ۱۳۹۵ جهت خرید یک کشتی گندم از بندر انزلی اقدام کردیم و ۵ میلیارد تومان پول گندم را بدون کم و کسری پرداخت کردیم اما بعد از مدتی نه خبری از فروشندگان گندم و نه خبری از خود کشتی بود و با وجود در دست داشتن اسناد معتبر نتوانستیم پول خود را پس بگیریم.

انعکاس: آیا از همکاری و حمایت های مسئولان کشوری راضی هستید؟

مهمترین چیز که ذهن ما تولید کنندگان را مشغول کرده، این است که با وجود اینکه در این مملکت در چند سال اخیر بارها و بارها بر حمایت از تولیدات داخلی، چه از طرف رهبری و از چه طرف نهادهای دیگر تأکید شده است اما برخی مسئولان بر خلاف این تأکیدات  پیش می روند و انگار شعار سال رو فراموش کرده اند.

در مدتی زمانی که از سال ۹۵ تا ۹۶ این کارخانه به دلیل برخی مشکلات تعطیل شد حتی یک مسئول کشوری از این تولیدی حمایت نکرد تا اینکه به لطف خدا و از خود گذشتگی های خانواده توانستیم مانع ورشکستگی کارخانه آرد زهره شویم.

همین تیر ماه جناب آقای دکتر ربیعی وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شهرستان بناب آمد اما تنها در جلسه شورای اداری این شهرستان حاضر شد و به خود زحمت نداد از چند واحد تولیدی مانند آرد زهره که با مشکلات زیادی روبرو است بازدید و از نزدیک درد ودل چند تولیدکننده بنابی را بشنود.

انعکاس: توضیح بفرمایید چرا کارخانه آرد زهره با آن همه پتانسیل به یکباره ۱۸ ماه ( از مورخ ۹۵/۲/۱۱ تا تاریخ ۹۶/۶/۱۰) تعطیل شد؟

علت اصلی این مدت خاموشی یکی از مسئولان استانی بود چراکه این مقام مسئول بجای حمایت از این واحد تولیدی به دلایلی نامعلوم تمام تلاش خود را در جهت بستن درب این کارخانه بکار بست.

البته یکی از دیگر دلایلی که موجب تضعیف توان اقتصادی این کارخانه شد وضعیت اقتصادی نامناسب کشور است چراکه روز به روز قیمت ها در حال تغییر هستند و ما برای خرید وسایل جدید و گندم خارجی همیشه با مشکل نوسانات ارزی مواجه هستیم.

انعکاس: از مسئولان شهرستان در راستای حمایت از تولید چه انتظاراتی دارید؟

از همین جا از آقای اعزازی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، رئیس اداره غله  و سایر مسئولان شهرستان تشکر کامل را دارم چراکه این عزیزان از تمام ظرفیت ها و اختیارات خود برای حل مشکلات این واحد تولیدی استفاده کردند و یا بهتر است بگوییم برای ما سنگ تمام گذاشتند و دیدیم که آنها همیشه پیگیر مشکلات و مطالبات این واحد تولیدی بوده اند و هستند.

انعکاس: کیفیت گندم داخلی چطور است؟ به نظر شما خودکفای گندم باشیم یا به واردات ادامه دهیم؟

خب سوال بسیار جالب و خوبی پرسیدید. خودکفائی در همه حوزه ها هدف و خواست اصلی دولت و ملت یک کشور است اما در برخی مناطق کشور گندم خوب و با گلوتن بالا کاشته می شود و در برخی مناطق دیگر به دلایل آب و هوایی و کمبود منابع آبی گندم با کیفیت حاصل نمی شود، البته امسال به دلیل بارندگی های به موقع گندم خوبی در کشور کشت شده است.

اما برای تهیه آرد با کیفیت بالاتر کارخانجات مجبورند گندم داخلی وخارجی را با یکدیگر مخلوط کنند تا بتوانند آرد مناسب تری تولید کنند بنابراین می توان این نتیجه را گرفت که در کنار گندم داخلی می بایست واردات وجود داشته باشد.

انعکاس: چرا کیفیت نان در برخی نانوایی ها بسیار پایین است؟ مشکل از خبازان است یا کیفیت آرد؟

البته که کیفیت آرد در کارخانجات بسیار متفاوت است و نظارت دقیقی بر کیفیت آرد خبازی تولید شده نمی شود و اگر از ابتدا به کیفیت آرد خبازی اهمیت داده می شد مطمئنا کارخانجات تولیدی آرد سعی می کنند آرد بهتر و با کیفیت تری تولید کنند.

مدیریت زمان تخمیر برای خمیر گیری مناسب و ملاحظه زنده بودن خمیر تا هنگام پخت و ورود به تنور فاکتور مهم و اساسی می باشد که باید در کنار تأمین ماشین آلات استاندارد پخت نان با حمایت دولت، به خبازان و کارگران نانوایی ها آموزش های لازم نیز داده شود.

انعکاس:در مورد برنامه های آینده کارخانه آرد زهره توضیح دهید.

از اول تأسیس این کارخانه تمام تلاش این بود تا بتوانیم ظرفیت تولید را بالا ببریم تا بتوانیم در کنار تأمین آرد منطقه صادرات خود به سایر استان ها و کشورهای همسایه را بیشتر کنیم و الان نیز این هدف را دنبال خواهیم کرد تا بتوانیم به بالاترین ظرفیت تولید خود برسیم.

از آنجایی که بزرگترین معضل کنونی کشور بحث بیکاری است این واحد تولیدی می تواند با رسیدن به بالاترین میزان تولید خود حداقل برای ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و بیش از ۲ هزار ۵۰۰ شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد کند.

در حال حاضر ۱۵ سیلوی آرد برای ذخیره سازی تلفیقی آرد ساخته شده است تا بتوان بیش از ۲ هزار تن آرد را در این سیلوهای پیشرفته ذخیره سازی کرد اما در حال حاضر علی رغم آماده بودن سیلوها به دلیل نبود ماشین آلات مورد نیاز این پروژه ذخیره سازی آرد به صورت معلق باقی مانده است که انتظار داریم مسئولان با دادن تسهیلات کم بهره به ما کمک کنند.

انعکاس: اگر در آخر حرفی باقی مانده توضیح بفرمایید.

این کارخانه یک ظرفیت و پتانسیل بزرگ برای اقتصاد شهرستان محسوب میشه و در وضعیت فعلی که اشتغال زایی هدف اصلی کشور است مسئولان می بایست به این واحد تولیدی کمک کنند تا بتوانیم علاوه به رساندن ظرفیت تولید به بالا ترین مقدار خود یک کارخانه مکارانی و یک تولیدی دام و طیور نیز احداث کنیم تا بتوانیم تعداد چشمگیری از جوانان شهرستان را صاحب شغل کنیم.

تصاویر بیشتر؛

انتهای گزارش