وزیر نیرو با بیان اینکه در شرایط کم‌آبی و کم‌بارشی نباید صادر کننده آب باشیم،گفت: صادرات آب از طریق محصولات آب‌بر همانند این است در این شرایط کم‌آبی کشور شاید مستقیم آب لوله صادر نکنیم ولی به صورت غیرمستقیم آب صادر می‌شود.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس، رضا اردکانیان در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سابق و جدید شرکت آب منطقه‌ای و توزیع برق آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: این سفر به تبریز باعث خشنودی بنده شده تا برای شرکت در مراسم آغاز بهره‌برداری از تعداد قابل توجهی پروژه مربوط به تامین برق پایدار در این شهرستان و بازدید پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب که در حال اجرا و معرفی مدیران بخش‌های مختلف است، شرکت کنم.

وی افزود: امیدواریم هر چه زودتر با کاهش دما و یا ناپایداری این گرمای پایدار که گریبان‌گیر نه تنها کشور بلکه جهان شده است، بتوانیم به وضعیت فراهم بودن برق در ساعات شبانه‌روز برسیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با اینکه با بالاترین درجه آمادگی در نیروگاه‌ها مواجه هستیم و با تلاش‌هایی که می‌شود، واحدهایی که تحت فشار از مدار خارج می‌شوند را در فاصله ۹ تا ۱۲ روز به مدار برمی‌گردانیم.

وی ادامه داد: به دلیل کم‌بارشی‌ها در حدود ۵ هزار مگاوات و به دلیل افزایش دما با افزایش مصرف مواجه بودیم به طوریکه تا این ایام که روزهای گرم را داشتیم، ناچار به خاموشی چند ساعته در روز بودیم.

اردکانیان متذکر شد: سعی می‌شود تا آمادگی واحدها در سطح بالا همچنین با برنامه‌ریزی دقیق این خاموشی‌ها به حداقل برسد و در روزهای آتی به اتمام برسد.

وی بیان کرد: آنچه که مهم است این بود که ما با کمک مردم و مدیریت مصرف آنها و برنامه‌ریزی دقیق و تفصیلی برای به مدار آوردن واحدهایی برای پیک سال ۹۸تلاش کنیم و با کمک دولت و تزریق منابع مالی باید بتوان تا حدودی ۵ هزار مگاوات برای پیک سال ۹۶ را به مدار بیاوریم.

وزیر نیرو اضافه کرد: با کمک مصرف‌کنندگان در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خانگی مدیریت مصرف خواهیم کرد و سعی می‌شود تا از این پس به عنوان جامعه بد مصرف شناخته نشویم، امیدواریم امسال سالی با تمرین‌های پیک‌سایی برای سال بعد با تولید بیشتر و مصرف کمتر آغاز شود تا از حیث آب و برق با رفاه بیشتری روبه‌رو شویم.

وی توضیح داد: اعتبارات وسیعی برای پروژه‌ها اختصاص داده شده است به طوریکه تعداد نیروگاه‌هایی که برای ۵ هزار مگاوات لازم است تا روی مدار بیاید، نیاز به مجموع اعتبار بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که مشارکت بخش خصوصی در آن چشمگیر خواهد بود.

اردکانیان افزود: امیدواریم بتوانیم با کمک منابع در اختیار، تعهدات خود نسبت به بخش خصوصی را فراهم آوریم.

وی با تاکید به اینکه سعی می‌کنیم برای بهره‌برداری از پروژه‌ها طبق برنامه پیش رویم، گفت: امیدواریم نیروگاه تبریز نیز با برنامه جلو رود و امیدواریم در اوج بار سال ۹۸ یعنی در مرداد ماه به اتمام برسد.

وزیر نیرو تصریح کرد: رعایت قانون اصل ۴۴ این است که ما به سمتی حرکت می‌کنیم تا حداکثر ۲۰ درصد نیروگاه‌ها را در اختیار دولت نگه داشته و دولت به عنوان تنظیم‌کننده عمل کند و بخش خصوصی به عنوان ایفاکننده نقش اصلی، وارد میدان تولید انرژی شده و این موضوع نیز منحصر به نیروگا‌ه‌های حرارتی نباشد.

وی ادامه داد: امیدواریم تا پایان سال‌جاری در بخش انرژی تجدیدپذیرها به حدود یک‌هزار مگاوات برسیم، برای پایان دولت دوازدهم برای حدود ۴ هزار مگاوات برنامه‌ریزی شده است که این ظرفیت زیادی در کشور بوده و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی علاقه خوبی نسبت به این موضوع نشان دادند.

تعداد قابل توجهی از شهرها از حیث آب شرب تحت تنش هستند

اردکانیان با بیان اینکه در بخش آب اولویت اصلی ما آب شرب است، ادامه داد: تعداد قابل توجهی از شهرهای کشور از حیث آب شرب تحت تنش هستند.

وی افزود: تنش به این معناست که میزان تولید و مصرف تقریبا نزدیک به هم است و هر قدر مصرف از تولید پیشی بگیرد،شدت تنش بیشتر می‌شود.

اختصاص ۱۰۲۰ میلیارد تومان به طرح‌های اضطراری

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: طرح‌های اضطراری برای سال‌جاری به اتمام خواهد رسید و دولت چند هفته قبل، اعتباری بالغ بر یک‌هزار و ۲۰ میلیارد تومان را در اختیار وزارت نیرو قرار داد و این طرح‌ها نیز در حال اجراست.

وی اضافه کرد: در سطح کلان می‌توان گفت که کلیت منابع آب موجود کشور به ویژه در شرایط نرمال و عادی، اگر با مصرف صحیح روبه رو باشد، قطعاً کفاف این جمعیت و حتی بیشتر از آن را خواهد داد.

اردکانیان متذکر شد: با اینکه حجم مصرفی در آب شرب یک حجم بسیار زیادی نیست ولی در شهرها با وجود میزان استقرار جمعیت، باید الگویی مناسب‌تری نسبت به الگوی فعلی داشته باشیم چراکه با الگوی فعلی که شامل هم میزان مصرف مردم و هم هدر رفت در شبکه‌ها وجود دارد، نمی‌توان کارها را به سامان رساند.

بخش کشاورزی نیازمند تحول است

وی گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر به سمت بهتر شدن در الگوی مصرف رفت و البته در بخش کشاورزی اتفاقات بزرگی باید رخ دهد.

وزیر نیرو توضیح داد: ابتدا باید همه دست در دست هم داده و به وزارت جهاد کشاورزی کمک کنیم تا بتوانند الگوی کشت مناسب را مستقر کند.

وی افزود: تدوین الگوی کشت مناسب یک موضوع بوده و استقرار آن یک موضوع مهم‌تر است.

اردکانیان متذکر شد: آن طور که اعلام شده باید برنج را در استان‌های شمالی کشور کاشت در حالیکه الان در حدود ۱۷۰ هزار هکتار برنج‌کاری در غیر استان‌های شمالی داریم و یعنی ما کشتی را برخلاف اقلیم انجام می‌دهیم که کشت فوق‌العاده آب‌بری است.

وی ادامه داد: البته برای راهکار حذف کشت‌های آب‌بر باید ابتدا به فکر معیشت کشاورزان بود، به طوریکه باید الگو و جایگزین‌های مناسب معرفی کرد.

نباید صادرکننده آب باشیم

وزیر نیرو ابراز کرد: ما در شرایط کم‌آبی و کم‌بارشی نباید صادرکننده آب باشیم.

وی خاطرنشان کرد: گاهاً از من سوال می‌پرسند که آیا ما صادرات آب در کشور داریم و جواب بنده این است که آب داخل لوله را منظورمان نیست بلکه آب داخل محصولات را صادر می‌کنیم.

اردکانیان تصریح کرد: ما محصولاتی را می‌کاریم که بسیار آب‌بر هستند و سپس این محصولات را با قیمت نازل صادر می‌کنیم که یکی از این صادرات هندوانه است.

وی ادامه داد: برای هر کیلو هندوانه که ارزش ناچیزی از حیث منافع مالی برای کشاورز دارد، مقدار زیادی آب مصرف می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه صادرات آب از طریق محصولات آب‌بر همانند این است که در این شرایط کم‌آبی کشور شاید مستقیم آب لوله صادر نکنیم ولی به صورت غیرمستقیم آب صادر می‌شود، گفت: باید در این خصوص برنامه‌هایی تدوین و اجرا شود.

وی در ادامه تاکید کرد: امیدواریم با اطلاع‌رسانی، افزایش سطح آگاهی و نقش موثر رسانه‌ها به سمت اصلاح برویم.

انتهای پیام/س