فرماندار بناب با بیان اینکه میزان بارش باران در سال زراعی جاری ( از ابتدای مهر ماه 96) 324 میلیمتر بوده است، اظهار داشت: این مقدار در زمان مشابه سال گذشته 175 میلیمتر بود.

به گزارش انعکاس بناب، امین رفیعی عصر امروز در جلسه مشترک کارگروه آب، کشاورزی و شورای حفاظت منابع آب شهرستان بناب از کاهش سطح آب های زیر زمینی خبر داد و گفـت: خشکسالی های اخیر و برداشت های نادرست از منابع آب های زیر زمینی موجب کاهش سطح آب و در نتیجه کاهش کیفیت آن  شده است.

فرماندار بناب با بیان اینکه میزان بارش باران در سال زراعی جاری ( از ابتدای مهر ماه ۹۶)  ۳۲۴ میلیمتر بوده است، اظهار داشت: این مقدار در زمان مشابه سال گذشته ۱۷۵ میلیمتر بودکه به لطف خدا و بارش های مناسب این مقدار حدود ۲ برابر شده است.

وی افزود: بر حسب اندازه گیری های انجام شده دقیق میانگین بارش باران در دو سال  اخیر در این شهرستان ۲۶۴ میلیمتر اعلام شده است.

مقام عالی دولت در شهرستان بناب با بیان اینکه بیشتر نیاز آب شهرستان از سد علویان، آب های زیر زمینی و رودخانه های اطراف شهرستان تأمین می شود، اظهار داشت: به دلیل کاهش سطح آب سد علویان، سهم شهرستان بناب نیز کاهش یافته است.

رفیعی خاطرنشان کرد: بارندگی های خوب در سال جاری موجب شد تا در بخش کشاورزی با کمبود آب مواجه نشویم والا در صورت کاهش بارندگی امسال از نظر زراعی با مشکلات زیادی برخورد می کردیم.

فرماندار بناب با اعلام اینکه در سال جاری تا به الان حدود ۲۰ هزار تن گندم و جو در سطح شهرستان برداشت شده است، گفت: انتظار داریم تا پایان برداشت این مقدار به ۲۵ هزار تن برسد که این مقدار برداشت در سال گذشته حدود ۲۰ هزار تن بوده است.

وی با تأکید بر اینکه کل کشور دچار بحران کم آبی است، یادآور شد: در همین راستا می بایست در نحوه استفاده از منابع آبی دقت و نظارت بیشتری شود و در سه بخش کشاورزی، صنعت و مصرف خانگی باید صرفه جویی بیشتر شود تا در سال های آینده با مشکلات کم آبی برخورد نکنیم.

مقام عالی دولت در بناب افزود: در راستای صرفه جویی در مصرف آب در سال جاری در بخش کشاورزی ۳۰ درصد، بخش صنعت حدود ۱۰ درصد و حدود ۵ درصد در بخش آب شرب صرفه جویی دیده می شود که نیاز است این میزان افزایش پیدا کند.

رفیعی با اعلام اینکه کشاورزان در راستای صرفه جویی مصرف آب از دولت مردان چند گام جلوتر هستند، اذعان داشت: خوشبختانه این درک در بین کشاورزان به وجود آمده است که زمان آبیاری سنتی تمام شده است و می بایست در جهت کاهش مصرف آب از روش های نوین آبیاری استفاده کرد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه باید با تغییر الگوی کشت و استفاده از آبیاری نوین جلوی هدر رفتن آب را گرفت، اظهار داشت: با توجه به همت و علاقه خود کشاورزان در کاهش مصرف آب انتظار داریم دولت نیز از طرق مختلف در بحث تغییر الگوی کشت و تغییر معیشت به این امر مهم کمک کند.

در ادامه این جلسه مدیر امور آب شهرستان بناب تعداد چاه های منطقه را ۷ هزار و ۸۳۰  حلقه اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۳ هزار و ۱۳۰ حلق مجاز و ۴ هزارو ۷۰۰ حلقه به صورت غیر مجاز هستند.

بیوک عباس زاده تعداد چاه های تعیین و تکلیف شده در سطح شهرستان را هزارو ۱۰۰ مورد اعلام کرد و گفت: در همین راستا ۶۷ حلقه چاه غیر مجاز در سال زراعی ۹۶-۹۷ در سطح شهرستان با حکم قضایی تخریب و پر شده اند.

وی از تأثیر بستن چاه های غیر مجاز در کاهش مصرف آب کشاورزی خبر داد و گفت: در نتیجه پلمپ ۶۷ حلقه چاه غیر مجاز ۳۵۹ هزار متر مکعب یا به عبارتی ۳۰ درصد در بخش کشاوری کاهش مصرف داشته ایم.

انتهای پیام/ داود زیبائی