با توجه به اینکه مجتمع فولاد ظفر بناب موفق به دریافت نشان واحد تولیدی نمونه استان از سوی اداره کل کار،صنعت،معدن و تجارت شده است، مصاحبه ای را با مدیریت این مجتمع ترتیب داده ایم؛ که در ادامه توجه شما را به این مصاحبه جلب می نماییم.

فرصت را غنیمت دانسته و در خدمت آقای محسن رحیمیان هستیم و با توجه به تغییر و تحولات سازنده ای که در حوزه مدیریت منابع انسانی و تولیدی در مجتمع فولاد ظفر و نوین گستر بناب در طی دوسال اخیر تحقق یافته است، و خوشبختانه باخبر شدیم این مجتمع تولیدی موفق به دریافت نشان واحد تولیدی نمونه استان از سوی اداره کل کار،صنعت،معدن و تجارت شده است. از این جهت ما را بر آن داشت تا در خصوص نحوه و شرایط کاری موثری که در این مجموعه طراحی و اجرایی شده است، مصاحبه ای را جهت اطلاع و تنویر اذهان مخاطبان و شهروندان گرامی ترتیب بدهیم.

۰۰۲محسن رحیمیان، مدیریت داخلی مجتمع فولاد ظفر و نوین گستر بناب

سلام علیکم؛
*ضمن تبریک دریافت نشان واحد تولیدی نمونه استان، بفرمائید که چه تمهیدات و اقداماتی را در حوزه مدیریت نوین این مجتمع صورت گرفته است؟

سلام علیکم؛ متقابلاً بنده نیز از زحمات شما در ترتیب این مصاحبه تقدیر و تشکر می نمایم.قبل از هر چیز واجب است امتنان قبلی خود را از حسن توجه و اعتماد جلیله مدیران عامل محترم نسبت به اینجانب دارند و مسولیت خطیر مدیریت این مجتمع را با نهایت حمایت و یاری خود به بنده محول نموده اند، ابراز داشته و امیدواریم به یاری خداوند متعال و با حسن مشورت تیم کاری بتوانیم متقابلاً پاسخگوی این همه اعتماد و اطمینان باشیم و موجبات رضایت و خرسندی روزافزون این عزیزان را کسب نماییم و قدمهای مثبتی را در راه پیشرفت و ترقی نظام اقتصادی و تولیدی ایران اسلامی که همواره از اهداف و آرامانهای بلند و راهبردی دولت تدبیر و امید بعنوان یک ایده موثر در راستای مبارزه و کاهش بیکاری و رفع معضلات اجتماعی محسوب می شود به ثمر برسانیم.انشاءا…

۰۰۳رئیس هیئت مدیره و مدیریت داخلی مجتمع فولاد ظفر و نوین گستر بناب

مستحضر هستید که سازمانها دارای اهداف مختلف درونی و بیرونی هستند که وظایف و رسالتهای آنها را در قبال انتظاراتی که از آنها به ذهن می رسد حساس تر می سازد و برای ایجاد رضایتمندی و رسیدن به اهداف مطلوب سازمانی، بایستی همه عوامل مثل هزینه ها، فرایند تولید، منابع مادی و تکنولوژیکی، منابع انسانی، انرژی و روش های تولید در مسیر تحقق رسالتهای سازمانی هماهنگ و متوازن شوند.اینجانب اعتقاد به یک روند مدیریت ترکیبی از همه فرصتهای مادی و انسانی هستیم و هیچ وقت جانب جهت دار از هر یک از آنها را نگرفتم.سازمان یک سیستم باز است که پیوسته با دنیای درون خود با همه پیچیدگی ها و با دنیای بیرون از خود با همه توقعات و انتظارات مواجه و در تعامل است.

ما اعتقاد داریم حتی یک سازمان تولیدی که ممکن است کالای مادی و فیزیکی تولید می نماید باز یک سازمان آموزشی، اجتماعی و فرهنگی است و شایسته است همه آیتم ها، فاکتور و شاخص را در آن به شکل تعاملی ببینیم، زیرا رفتارهای انسانی دارای بسترهای متنوع و پیچیده و تعریف نشده هستند که شاید از هرچیزی متاثر شده باشند.از اینرو ما در کل یک سازمان، با همه شاخص ها مواجه هستیم و متقابلاً اثرات آنها را بر روی یکدیگر باید بشناسیم و توجه داشته باشیم.

از اینرو یک مدیر موفق سازمانی بایستی همواره با تفکر باز و رو به رشد و مترقی، یک مدیر وضعیت بین و موقعیت گرا باشد.

۰۰۴نشست هم اندیشی مسؤلین ایمنی و بهداشت منطقه بناب در مجتمع فولاد ظفر و نوین گستر بناب

*ممنون از بحث مقدماتی شما. لطفاً در خصوص فرآیند ها و اصول و مبانی مدیریت تغییرگرا که در مدت حضور خود در این مجموعه معمول داشتید توضیحاتی را بفرمایید.

عرض شود همانطور که اجمال آن را در سوال قبلی اشاره کردم، اولین تلاش بنده با همت هیئت مدیره محترم و تیم و گروهی که بنده را در این امر خطیر یاری می نمایند مبتنی بر مطالعه افقی و عمودی در سازمان و استخراج نیازها، نواقصات و لازمه های پیشرفت این سازمان بوده است. مستحضر هستید که هر سازمانی برای خود یگانه و واحد است و با سایر سازمانهای دور و نزدیک خود از هر بابت و شاخصی متفاوت می باشد، بطوریکه هر سازمان بایستی بدنبال اهداف و آرزوهای خود و نیازمندی خویش برود، نه به سوی آرزوهای دیگر ساخته!

بنابراین با محور قرار دادن این نظام نیازسنجی و نتایج حاصل آن توانستیم بتدریج در حوزه های زیر با لحاظ حساسیت ها و توقعات و خلاء های سازمانی، قدمهای راهبردی را برداشته، هرچند که فعلاً در اول راه هستیم اما همین شروع و همین اندک ها حکایت از شروع با قدرت، منطقی، سنجیده و محاسبه شده است که ثمره و نتایج آن در ابعاد مختلف سازمانی و  در موقعیت های تولیدی، آموزشی و پژوهشی آن در سطح استان و کشور مشهود است.

۰۰۵گرامیداشت روز زن و تقدیر از بانوان شاغل در مجتمع فولاد ظفر و نوین گستر بناب

اما بخاطر ادای حق امورات انجام یافته، ارائه مباحث بصورت منظم و مفهوم بندی شده در خصوص هریک از ابعاد و حیطه ها با تیتر جداگانه بسیار ضروری است.انشاءا… که مورد توجه مخاطبان عزیز قرار بگیرد.

در حوزه آموزش و بهسازی منابع انسانی با طراحی و محتوی سازی بر اساس نیازهای آموزشی این مجموعه در دو جهت اساس قدمهای موثری را شروع کردیم و به نکات بسیار سازنده و تاثرگذاری تا به حال رسیده ایم و این فعالیت ها به قوه خویش تا رسیدن به یک بستر مناسبی از پویایی در رفتارهای نیروی انسانی استمرار خواهد داشت.

۰۰۶بازدید مدیر کل اداره کار و امور اجتماعی استان آذربایجان شرقی

محور اول: ایجاد و اجرای برنامه های آموزشی در جهت افزایش بهره وری و اثر بخشی با زیر مجموعه های :

روابط کاری
رفتارشناسی ایمنی
رفتارشناسی در محیط کار
روابط کار و بهبود آن
بهداشت روانی در محیط
روان شناسی پرت انرژی
سلسله مراتب و تفویض اختیار
راه اندازی شبکه های یادگیری اجتماعی
پویایی روابط انسانی و اخلاق در محیط کار

محور دوم : آموزش های ضمن خدمت رایج و مرسوم در مجتمع را کانالیزه، اولویت بندی و ساختاربندی کردیم.بطوریکه قسمتهای مختلف تولیدی، طراحی موظف شده اند بر حسب نیاز پرسنل خود، نیازمندی های آموزشی خود را اعلام و سپس ضمن اولویت بندی آن توانستیم با استفاده از اساتید مجرب منطقه ای و استانی و حتی فرا استانی مربیانی را جهت آموزش و توانمند سازی پرسنل دعوت به همکاری نموده تا از این طریق بتوانیم به نیازهای آموزشی بوجود آمده پوشش آموزشی و مهارتی خاصی ببخشیم.

۰۰۷برگزاری کلاس های آموزشی

لازم به ذکر است که کلیه نیازسنجیها و اولویت بندی آموزشهای نگرشی و مهارتی پژوهش محور بوده و بر اساس مبانی و اصل علمی معین و منطقی صورت می گیرد، که در این میان از همکارانی که ما در حوزه آموزش و پژوهش یاری می نمایند کمال تقدیر و تشکر را داریم. و همچنین هیئت مدیره محترم و مدیریت مجتمع در کنار طراحی و اجرایی آموزشهای متنوع برای پرسنل خود، سعی کرده خود را در مسیر جذب تلاشهای جدید، آموزشهای بین سازمانی از طریق شرکت در کنفرانس ها، همایش های استانی، بین استانی، گردهمایی که از طریق صدا و سیما تشکیل یافته است فعال و به روز نگه داشته و  تلاش بر این است که بعنوان یک مجموعه یاددهنده و یادگیرنده باقی بماند.

در خصوص شناسایی و جذب نیروی انسانی تحصل کرده و با مهارت نیز به لحاظ اهمیت و ضوروت توجه به ابعاد مختلف، خصوصیات و ویژگی های افراد و محیط کار، ضمن پرهیز از هرگونه جذب سلیقه ای و بدون محاسبه، با استفاده و با طراحی یک ساختار تیمی، قدمهای بسیار موثری را در جهت جذب نیروی انسانی در مجتمع برداشته شده است، و افراد متقاضی کار و همکاری، ضمن طی مراحل اداری، در چندین پروسه بسیار اساسی مورد سنجش و بررسی قرار می گیرند.

۰۰۸حضور در همایش بزرگ دوچرخه سواری شهرستان بناب

شرایطی مانند:

الف) برخورداری از حسن شهرت اجتماعی و فرهنگی

ب) سلامت روحی، روانی، جسمی بنابه انجام تست های مختلف روان آزمایی و اعتیاد. استعداد کار و مهارتهای مورد نیاز

ج) انجام مصاحبه های سنجش علاقه، پشتکار و آزمونهای مهارتی در داخل محیط کار

از جمله مواردیست که جهت سنجش واقعی متقاضیان محترم در این مجتمع زیر نظر مدیریت و سایر متخصصان مربوطه انجام می یابد.

۰۰۹گرامیداشت مراسم محرم در مجتمع فولاد ظفر و نوین گستر بناب

 

تلاش و همت بکار رفته در خصوص کنترل و تولید کالای با کیفیت از بزرگترین دغدغه های هیئت مدیره و مدیریت مجتمع بوده و باز با قوت و اراده مضاعف ادامه خواهد یافت تا اطمینان و اعتماد و رضایت مشتریان و مصرف کنندگان عزیز را بتوانیم در زمینه های احداث اماکن و زیر ساخت ها و پروژه های عمرانی بزرگ جلب نماییم.در این راستا با نظارت کارشناسان مجرب کنترل کیفیت، ما شمش های خریداری را از مبدأ تولید تا آخر فرایند تولید زیر نظر داریم و هرآنچه که لازمه این دقت و کنترل باشد بدون اغماض انجام می دهیم، و اعتقاد داریم، کیفیت و کالای مرغوب حق مشتری و نیاز مصرف کنندگان عزیز است و نظام تولیدی کشور بایستی این مهم را در رأس توجهات خود قرار دهد.

۰۰۰۱واحد کنترل کیفی مجتمع فولاد ظفر و نوین گستر بناب

 

از سوی دیگر ما در این مجتمع اعتقادمان بر این است مشتریان گردانندگان نظام های تولیدی هستند.بنابراین بایستی صدای آنها را در پروسه تولید بشنویم.نظر و انتقادات و پیشنهادات و حتی شکایت ها و اعتراضات آنها برای ما سازنده تر از تشویق آنهاست. نظام تولیدی که مشتریان آن در داخل حلقه اول برنامه ریزی و اجزاء آن نباشند رو به شکست و افول خواهد رفت.

بر این اساس بوده که ما اولین همایش مشترک خود را با مشارکت و دعوت از همه مشتریان از تمام نقاط کشور در محل مجتمع برگزار کردیم و این ارتباط و هماهنگی را در عمل معنا کردیم و انشاءالله استمرار این ارتباط های نزدیک در همایش های بعدی نیز منسجم تر خواهد شد.

۰۰۰۲همایش بزرگ مجتمع فولاد ظفر و نوین گستر بناب

از سوی دیگر اصلاحات و تغییرات اساسی در حوزه فعالیت های مدیریتی، اداری و مالی مجتمع تحقق یافته است، که بدون تعارف عرض می نمایم و چندی است که قابل مشاهده و قابل مطالعه است، واقعاً یک تحول و دگرگونی عظیمی در ابعاد و ساختار آن صورت گرفته است، بطوریکه این ساختار از حالت سنتی، روزمره و بر مبنای شرایطی و مدیریت در حال، خارج شده  و تبدیل به یک ساختار کنترل شده، تعریف شده، منظم و مرتب و به روز از بابت عملیات های مالی و اداری شده است،یک مهندسی بسیار منطقی در حوزه استقرار نیروی انسانی، تحصیل کرده و با مهارت و متخصص در سرحلقه این ساختار مستقر شده و به طبع آن ما امروزه شاهد تمرکز یک تیم متخصص در حوزه اداری مالی هستیم که این یکی از نیازها و بسترهای ضروری برای این مجتمع محسوب می شد و به یاری خداوند متعال و با پشتیبانی هیئت مدیره آگاه و دلسوز ما موفق به این وضعیت بسیار مناسب در سطح ستاد و صف سازمانی شدیم.

۰۰۰۳شرکت در مسابقات ورزشی در سطوح و رشته ای مختلف

از اینرو با اصلاحات عمیق و ساختاری در حوزه مالی اداری، امروز فعالیتها و اقدامات بسیار شایسته ای در بهبود رفاه، روابط کار، وظایف شغلی، کارآمودی پرسنل و نهایتاً اثربخشی در روند کار و تولید بوجود آمده است.از جمله ان:

اصلاح روابط سلسله مراتب در پروسه تولید
توجه به نظام نیازهای آموزشی و مادی پرسنل
مطالعه و انجام طرح طبقه بندی مشاغل (که در حال اتمام آن هستیم)
تنظیم و مرتب سازی نظام پرداخت وام های صندوق اضطراری برای پرسنل
تشکیل کمیته های تشویق و انضباطی جهت پایش روابط کار پرسنل
اصلاح تدریجی پروسه و سیستم تولید در زمینه های مختلف به همراه تعمیر اساسی و بازسازی دستگاه های تولید
بالا بردن راندمان تولید
حذف سیستم سنتی ارتباطات اداری و مکاتبات کاغذی از چرخه روابط کار در سازمان و تبدیل آن به طرح موفق اتوماسیون اداری، منظم و فعال و سالم و ایجاد بهره وری در سازمان و هزینه های سازمانی
کاهش چشم گیر آشفتگی های شغلی و رفتاری در میان پرسنل و حاکم سازی روح تعاون، رضایت و اعتماد متقابل و امید به کار و تلاش روزافزون با حذف بسیاری از نظارتها و دخالتهای بی مورد
توجه روزافزون به خلاقیت ها و ابتکارات پرسنل در امورات، تولید، نگهداری و تعمیرات و برقراری نظام تقویت و تشویق متناسب با رفتارهای شایسته و ارزشمند نیروی انسانی

۰۰۰۵شرکت در نمایشگاه های مختلف کشوری و بین المللی

یکی از اصول و مبانی فکری ما در فرآیند مدیریت این است که نیروی انسانی نسبت به کار و سازمان خود احساس وابستگی و تعلق داشته باشد و آن را از خود و برای خود بداند و همه چیز آن سازمان را مسئله و دغدغه ذهنی و عملی خود محسوب نماید.با این نگرش از لحظه شروع به کار خود در این مجموعه، پیوسته بدنبال حاکمیت این جو روحی روانی بودیم و خوشبختانه تاثیر این حس انسانی را در فرآیند روابط کار و کیفیت و راندمان تولید احساس می کنیم و این موضوع در چرخه مدیریت در سازمانها یک مهارت و یک توانمندی است.

 

۰۰۰۷برگزاری مسابقه دومیدانی بین کارکنان مجتمع فولاد ظفر و نوین گستر بناب

بنابراین تغییر و تحولاتی که امروزه در روابط سازمان و نیروی انسانی در این مجتمع مشهود است، مدیون تلاش،همت و توجه عملی همه عزیزانی است که هرکدام از گوشه ای از این کار بزرگ بار سنگینی را بر دوش گرفتند و بی منت کمر صداقت و جدیت بسته و در راستای اعتلای پیشرفت و ترقی رسالتهای تولیدی و اقتصادی جامعه خویش از هیچ گونه فعالیت مثبتی دریغ نمی ورزند.لذا این توفیقی تصادفی نبوده و اثر کار موفق یک تیم بزرگ در این مجموعه است.

۰۰۰۸شرکت در نمایشگاه بین المللی تبریز

در پایان از اینکه قبول زحمت فرمودید و این مصاحبه را ترتیب دادید از شما سپاسگذارم و از دوستان و مخاطبان گرامی هم به سبب اینکه با مطالعه محتوی بحث، وقت گرانمایه خود را در اختیار ما گذاشتند نهایت تشکر و امتنان را داریم.

به امید رونق کار و بهره وری همه جانبه در جامعه ایران اسلامی.انشاءا…

انتهای پیام/ش