نشست تهران در واقع آخرین اقدامات برای هماهنگی بیشتر بین نیروهای مقاومت برای برچیدن بساط تروریست ها خواهد بود و سطح دیدارهای انجام شده در تهران احتمالا ابعاد همکاری بین سه کشور را در کنار سوریه برای ازاد سازی نهایی ادلب مشخص خواهد کرد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از آناج، شانزدهم شهریور ماه دیدار روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران در تهران برگزار خواهد شد. این نشست بعد از آنکه در دور دوم، نتایج بسیار زیادی در صحنه‌‌ی میدانی سوریه بر جای گذاشت، امیدها را برای همکاری سه کشور در کنار سوریه بیش از پیش کرد.

اقدامات دیپلماتیک و میدانی مسکو و آنکارا در کنار سفر وزیر دفاع ایران به سوریه نشان از آن دارد که به زودی گام نهایی برای حذف تروریسم سازمان یافته در صحنه‌‌ی سوریه برداشته خواهد شد و شاید اصلی ترین نشست برای تعیین تکلیف ادلب در تهران رقم بخورد.

بنا بر ادعای روزنامه اینترنتی رأی الیوم توافق لازم برای از بین بردن گروه‌های تروریستی در ادلب حاصل شده است. یک منبع دیپلماتیک نیز اعلام کرده است که ترکیه به آغاز مرحله نخست عملیات ارتش سوریه علیه گروه‌های تروریستی تن داده و مرحله نخست این عملیات از ریف استان لاذقیه و مناطق جسر الشغور، سراقب تا سهل الغاب در ریف حماه آغاز خواهد شد.

به گزارش رأی الیوم، روسیه از ترکیه خواسته است که موضع قطعی خود را در قبال این مسئله اعلام کند؛ زیرا با تداوم رسیدن نیروهای آمریکایی به این منطقه تلف کردن وقت به سود هیچ کس نیست.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یک منبع نظامی سوری روز گذشته اعلام کرد که عملیات آزادسازی ادلب موسوم به “فجر ادلب” طی چند مرحله آغاز خواهد شد.

همزمان با طرح‌ریزی و تدارک دولت سوریه برای اقدام به حمله به استان ادلب، ترکیه روز جمعه ۳۱ اوت گروه موسوم به “هیأت تحریر الشام” یا همان “جبهه النصره” سابق را سازمانی تروریستی خوانده و در لیست گروه‌های تروریستی در این کشور قرار داد.

در این حال روزنامه‌های رسمی ترکیه روز جمعه اعلام کردند، دولت این کشور گروه موسوم به هیأت تحریر الشام و کلیه اسامی و عناوین به کار رفته از سوی این گروه را که پیش از این به عنوان شاخه‌ای از سازمان القاعده به شمار می‌رفت، وارد لیست گروه‌های تروریستی کرد.

جبهه النصره در سال ۲۰۱۶ به جبهه “فتح الشام” تغییر نام داده بود که سال گذشته منحل اعلام شد اما طرفداران این گروه به همراه طرفداران دیگر سازمان‌ها سازمانی جدید را تشکیل داده و نام آن را هیأت تحریر شام نهادند.

حمله نظامی احتمالی نیروهای دولتی سوریه به استان ادلب که در شمال غرب سوریه و هم مرز با ترکیه است از آغاز بحران در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون در نوع خود بزرگترین و آخرین حمله نظامی جبهه مقاومت به مواضع تروریست‌ها است.

وزارت خارجه سوریه نیز شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که مسئولیت نجات جان غیر نظامیان در چنگ تروریستها در ادلب را بر عهده دارد و مسئول آغاز این عملیات است.

روسیه نیز اعلام کرد که رزمایش دریایی این کشور در مدیترانه، بخشی از برنامه‌ریزی‌ کرملین برای اجرای عملیاتی بزرگ با هدف مقابله با شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد در استان ادلب است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز پنج‌شنبه گفته است:تجمع تروریست‌ها در استان ادلب اصلا خوب نیست و نباید در قبال آنها منفعل بود.

در همین ایام که اخبار حکایت از حمله ی قریب الوقوع و بی امان جبهه مقاومت به تروریست ها در ادلب دارد،آمریکا بارها سوریه را به حملات موشکی بی سابقه تهدید می‌کند.

سی ان ان در گزارشی اعلام کرده که آمریکا اهداف مشخص و از پیش تعیین شده ای برای حملات موشکی احتمالی به سوریه دارد.

روزنامه الثبات لبنان نیز از دیدار مستقیم بشار اسد و سید حسن نصرالله در روزهای اخیر خبر داده که  طی آن تصمیمی بی سابقه گرفته‌اند تا در صورت حمله آمریکا به سوریه اجرایی خواهد شد.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا نیز به واشنگتن دربارۀ تجاوز بی‌اساس و غیرقانونی به سوریه هشدار داده و گفته است مسکو دربارۀ نشانه‌هایی که حاکی از برنامه‌ریزیِ جدید آمریکا برای حمله هوایی به سوریه است، نگران است.

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه نیز روز پنج‌شنبه در مسکو با سرگئی لاوروف دیدار کرد و گفت که سوریه برای مقابله با شورشیان در ادلب از همۀ راهها استفاده خواهد کرد و جبهه النصره که پیش از این شاخۀ منطقه‌ای القاعده محسوب می‌شد، هدف اصلی در نبرد ادلب است.

نشست تهران در واقع آخرین اقدامات برای هماهنگی بیشتر بین نیروهای مقاومت خواهد بود تا ضمن هماهنگی کامل از تمام توان نیروهای زمینی و هوایی و دریایی برای برچیدن بساط تروریست‌‌ها استفاده شود.سطح دیدارهای انجام شده در تهران احتمالا ابعاد همکاری بین سه کشور را در کنار سوریه نشان خواهد داد و سناریوهای مختلف در منطقه بررسی و تصمیم گیری خواهد شد.