به گزارش انعکاس بناب به نقل از مهر؛ همه ساله مرز شلمچه میزبان میلیون ها نفر زائر ایرانی و خارجی است که به قصد زیارت بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) و شرکت در آئین اربعین حسینی به این منطقه می آیند و از این رو آبادانی ها و خرمشهری های عاشق و دلباخته مکتب حسینی […]

به گزارش انعکاس بناب به نقل از مهر؛ همه ساله مرز شلمچه میزبان میلیون ها نفر زائر ایرانی و خارجی است که به قصد زیارت بارگاه ملکوتی امام حسین (ع) و شرکت در آئین اربعین حسینی به این منطقه می آیند و از این رو آبادانی ها و خرمشهری های عاشق و دلباخته مکتب حسینی با همراهی برخی استان ها و شهرستان های خوزستان تحت عنوان معین، کار خدمات رسانی به این زائران را در قالب مواکب به انجام می رسانند.

استان خوزستان دارای دو مرز زمینی مشترک (شلمچه و چذابه) با کشور عراق است. هر ساله موکب های فراوانی از سراسر استان و یا خارج از استان در این مرزها مستقر می شود ولی مهمان نوازی مردم این منطقه چیز دیگری است.

مرز شلمچه از ماه ها قبل توسط مسئولان استانی برای میزبانی از زائران حسینی مهیا می شود، مردم خوزستان تا روزهایی دیگر منتظر زائران حسینی هستند تا در موکب ها و خانه های خود با پذیرایی از آنها ارادت خود را به سالار شهدا اباعبدالله الحسین (ع) نشان دهند.

سال گذشته مرز شلمچه بهترین مرز در تردد زائران حسینی بود و امسال نیز به نظر می رسد شرایط این مرز برای حضور زائران اربعین بسیار مناسب تر باشد. به منظور خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی امسال ۴۰۵ موکب در منطقه شلمچه مستقر می شوند.

از سوی دیگر طبق پیش بینی های صورت گرفته، خدمات رسانی مواکب و ایستگاه‌های صلواتی به زائران اربعین از پنجم صفر آغاز و تا ۱۰ روز پس از اربعین حسینی ادامه دارد.

شلمچه مرز انحصاری اتباع خارجی

مرز شلمچه امسال نیز مرز انحصاری اتباع خارجی است برای حضور در آئین اربعین حسینی است. طبق هماهنگی های انجام شده، ۱۵ موکب نیز توسط اتباع خارجی در منطقه شلمچه برپا می شود.

سال گذشته اتباع ۹۳ کشور خارجی برای شرکت در آئین عظیم اربعین حسینی به مرز شلمچه آمدند که امسال نیز همین روال طی می شود.

سال قبل زائران کشورهای آسیای میانه، افغانستان، هند، پاکستان، بنگلادش، ترکیه و برخی کشورهای اروپایی و آفریقایی پس از انجام تشریفات قانونی برای شرکت در آئین اربعین از مرز شلمچه راهی عتبات عالیات در عراق شدند.

واگذاری امانی زمین به موکب داران 

رئیس ستاد عتبات عالیات استان خوزستان در خصوص آماده سازی مرز شلمچه برای ایام اربعین حسینی گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده از سال آینده زمین به مدت ۲۰ سال به طور امانی به موکب داران در شلمچه واگذار می شود.

حجت الاسلام سید محمود موسوی در گفتگو با خبنرگار مهر بر رعایت نکات ایمنی در مواکب با توجه به سیل جمعیتی که در منطقه حضور می یابند، گفت: آتش سوزی، انفجار گاز، برق گرفتگی و امثال آن از جمله مواردی است که باید از بروز آن جلوگیری کنیم.

وی افزود: به دلیل ازدحام جمعیتی که در منطقه حضور می یابند، رعایت برخی مسائل شرعی و دینی الزامی است و برای آن موکب داران باید یک نفر از اعضای خود را به عنوان آمر به معروف و ناهی از منکر در داخل موکب مامور کنند تا به موقع و با رعایت اخلاق و ادب وارد عرصه شود.

حجت الاسلام موسوی، کمک به فرد گرما زده را یکی دیگر از موارد قابل توجه در موعد اربعین خواند و اظهار کرد: هم اندیشی با مسئولان مواکب در دستور کار قرار دارد زیرا تمامی مسائل با کسب نظر آنان راهبری می شود؛ بر این اساس هر ۲۰ روز یک بار نشستی با نماینده موکب داران و مسئولان ستاد خواهیم داشت تا کارها بر اساس هم اندیشی و اجماع نظرات دریافتی به نحو بسیار خوبی به انجام برسد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان تصریح کرد: در تلاش برای ارائه آموزش‌های لازم و منظم برای مدیران مواکب همچون مدیران کاروان‌های حج هستیم که برای آن با کارشناسان مربوطه وارد شور شده ایم و در حال تهیه و تدارک جزوه ای تحت عنوان «آموزش موکب داری» برای آنان هستیم.

حجت الاسلام موسوی با افتخار آفرین خواندن موضوع سبقت گرفتن و تلاش همگان اعم از مردم و مسئولان در قالب مواکب برای ارائه خدمات به زائران اباعبدالله الحسین(ع)، یادآور شد: امسال مسیر پیاده روی اربعین در شلمچه جابجا نمی شود و این کار به سال بعد موکول خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پایانه چذابه ما به هیچ سیستم دولتی مکانی را برای استقرار موکب نداده ایم، گفت: بر این باور هستیم که موضوع اربعین باید شکل مردمی خود را داشته باشد لذا نهادهای دولتی اگر قصد ورود به این مقوله را دارند در مباحثی همچون فراهم سازی زیرساخت ها اعم از آب، برق، راه و غیره ورود کنند و از مداخله مستقیم و برپا داشتن موکب بپرهیزند، کار را به مردم بسپارند و خود حامی و پشتیبان مواکب باشند.

هیچ ساخت و سازی در شلمچه نداریم

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه فعلا هیچ ساخت و سازی در شلمچه  نداریم، افزود: طبق نظر سنجی انجام شده از زائران آنان بر خسته کننده بودن این مسیر اذعان داشتند لذا ما در شلمچه به سه کیلومتر برای جانمایی مواکب نیاز داریم که نمای بیرونی آن را طراحان ما اجرا می کنند و داخل مواکب با موکب داران است.

وی اظهار کرد: کار واگذاری زمین به مواکب در سال آینده به وسیله هیئت امنای موکب داران هر شهرستان شامل فرماندار، امام جمعه، اداره اطلاعات و نماینده عتبات انجام می شود و دیگر از استان کسی برای شهرستان تصمیم نمی گیرد؛ تعداد مواکب برخی شهرستان‌ها تعداد زیاد است لذا باید توسط خود آنها و نیروهای پشتیبانی حمایت شوند هیچ کس نمی تواند کار دیگری را به انجام برساند.

پالایش مواکب برای واگذاری زمین در شلمچه

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان با تاکید بر اینکه درخواست هر شهرستان برای دریافت زمین برای موکب داران باید بر اساس شناخت از توانمندی هر شهرستان انجام شود، تصریح کرد: امکان پذیرایی از ۵۰۰ نفر در هر وعده غذایی یکی از شرایط واگذاری حداقلی زمین به موکب دار است لذا هر موکبی که این امکان را ندارد به او زمین داده نمی شود؛ اینکه در یک موکب یک سیستم صوتی نصب و از صبح تا شب فقط نوحه و روضه خوانی پخش شود و دیگر هیچ خدمتی ارائه نشود، امکان پذیر نیست؛ مواکب دارای ضوابطی دارد که باید رعایت شود.

حجت الاسلام موسوی با یادآوری اینکه وسعت زمین قابل واگذاری به مواکب بر اساس میزان خدمات قابل ارائه بیشتر می شود، گفت: نمی توانیم آمار بالایی از مواکب مستقر در منطقه بدهیم اما خدمات قابل ارائه آنها حتی در حد یک وعده صبحانه هم نباشد، لذا در پالایش مواکب در شلمچه این اتفاق می افتد، آنانی که می خواهند خدمات بدهند اما استطاعت چندانی ندارند مواکب خود را یا در بین راه برپا کنند و یا با سایر مواکب ادغام شوند.

وی افزود: طبق درخواست مصوب شده در ستاد اربعین به موکب داران توانمند زمین برای برپایی موکب به مدت ۲۰ سال به طور امانی واگذار می شود و موکب دار وظیفه دارد تا طبق اساسنامه ۱۴ بندی، ظرف مدت دو سال محل اسکانی را برای زائران از آجر و سیمان احداث کند ؛ البته ساخت این موکب ها نباید از نوع بلوکی باشد چرا که جذب کننده گرماست.

ساخت شهرک اربعینی در شلمچه

وی اظهار کرد: موکب داری که زمین گرفته اما امکان ساخت را ندارد حق واگذاری و یا اجاره دادن به غیر را ندارد و زمین از آنها پس گرفته می شود. این مکان ها به طور صرف برای پذیرایی از زائران اربعین تدارک دیده می شود و تا دو طبقه مجوز ساخت به موکب داران داده خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خوزستان با بیان اینکه هدف ما ایجاد یک شهرک اربعینی در منطقه شلمچه است، تصریح کرد: منطقه شلمچه با احداث این شهرک اربعینی که به همت مواکب و مسئولان به انجام می رسد، در سطح منطقه درخشان خواهد بود، به اذعان تمامی مسئولان کشور پایانه شلمچه تنها پایانه دارای نظم و انضباط در بحث اربعین است که با همت، همدلی، هم افزایی و تلاش جهادی میان مردم و مسئولان به این مهم دست یافته است.

حجت الاسلام موسوی گفت: با توجه به اینکه محل فعلی استقرار موکب ها در مسیر تجاری است و منطقه آزاد دارد بر روی آن سرمایه گذاری می کند لذا از سال آینده مواکب به جای دیگری در شلمچه انتقال می یابند بنابراین زمین هایی که طی سال‌های گذشته و هم اکنون در اختیار موکب داران  قرار دارد ماندگار نخواهد بود و ملک فرد به شمار نمی رود.

وی افزود: با انتقال موکب ها به مکان جدید که برای سال آینده اتفاق می افتد موکب دارانی که زمین به آنها وگذار می شود باید برای ساخت و ساز در مدت تعیین شده دو ساله اقدام کنند و در غیر این صورت زمین از آنان پس گرفته می شود.

وی اظهار کرد: مقرر شد تا سازه هایی که اکنون در شلمچه از سوی ارگان‌ها و یا به شکل شخصی ساخته شده به صورت کارشناسی شده برآورد هزینه شوند تا در ازای آن امکاناتی به آنان داده شود.

لزوم اختصاص ارز مسافری به زائران اربعین از سوی دولت

امام جمعه خرمشهر نیز در همین زمینه در جلسه ای که مدتی قبل در فرمانداری خرمشهر برای آماده سازی موضوع اربعین حسینی در مرز شلمچه برگزار شده بود بر لزوم اختصاص ارز مسافری به زائران اربعین از سوی دولت تاکید کرد.

حجت الاسلام سید نبی موسوی ضمن اشاره به دغدغه مندی برخی از مردم به لحاظ شرایط خاص اقتصادی حاکم بر کشور گفت: اگر چه امسال به دلیل گران شدن ارز و شرایط بد اقتصادی حاکم در کشور دغدغه حضور پرشور زائران در اربعین وجود دارد اما مسیر دل‌ها به دست ما نیست؛ این خداوند است که با اراده خود دل‌ها را متوجه آن سرزمین مقدس می کند و اربعین هر سال پرشورتر از قبل برگزار می شود؛ بی شک امسال نیز پرشورتر خواهد بود.

وی افزود: باید بکوشیم تا زمینه برای خدمات بیشتر به زائران اباعبدالله (ع) را مهیا کنیم.

حجت الاسلام موسوی با تاکید بر لزوم تلاش دولت برای حذف ویزای اربعین از سوی دولت عراق اظهار کرد: مردم بارها در مواجه با ما و مسئولان می گویند ویزای اربعین را بردارید اما آنها باید بدانند که این ویزا مربوط به عراق است و برداشته شدن آن در حیطه تصمیم گیری مسئولان این کشور است اما از دولت ایران می خواهیم تا با تعامل و رایزنی از طریق دولت عراق هزینه های اربعین را کاهش داده تا زائران ایرانی هم بتوانند همچون عراقی ها با آسودگی و طیب خاطر به زیارت بروند و دغدغه ای از بابت هزینه ها نداشته باشد.

امام جمعه خرمشهر تصریح کرد:  امسال در مراسم حج مردمی از اهل سنت با تاسی از منش شیعیان برای جابجایی رایگان زائران اقدام کردند و این فرهنگ خاص ما است که به آنها نیز منتقل شده است.

حجت الاسلام موسوی گفت: بخشی از افراد برای مسافرت های غیر ضروری خود از ارز مسافری استفاده می کنند و ما از دولت می خواهیم که برای زائران اربعین نیز ارز مسافری در نظر بگیرد؛ در این باره باید صدای واحدی متشکل از فرماندار، امام جمعه، استاندار خوزستان و مدیرعامل منطقه آزاد اروند شکل گیرد تا حرف ها به عنوان یک مطالبه به حق بهتر به گوش دولت برسد.

هلال احمر از زائران اربعین پول نگیرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه چرا هلال احمر از زائر ابا عبدالله پول دریافت می کند، افزود: در ایامی که همگان به خصوص آبادانی ها و خرمشهری ها تلاش می کنند تا خدمات رایگانی را  در اختیار زائران قرار دهند چرا هلال احمر بابت خدمات خود از زائران پول می گیرد.

حجت‌الاسلام موسوی خواستار کمک سازمان منطقه آزاد اروند به تقبل بخشی از هزینه ها برای کمک به زائران آبادانی و خرمشهری شد و خطاب به مسئولان انتظامی اظهار کرد: موکب دارانی که از جان و دل برای خدمات رسانی به زائران می کوشند چرا برای رسیدن به موکب خود باید سختی های زیادی را تحمل کنند؟ این مسائل بین نیروی انتظامی منطقه حل شده و با آنان همکاری لازم را به انجام می رسانند اما آن دسته از نیروهایی که به عنوان معین به منطقه می آیند دیگر آن همکاری لازم را با موکب داران به رغم داشتن کارت تردد ندارند و این روند، کار را برای موکب داران سخت می کند. برقراری نظم و امنیت مهم است اما اگر این سختی گیرها بخواهد به این شکل تداوم یابد موکب دار از ارائه خدماتش به زائران باز می ماند، نباید این اتفاق هر ساله تکرار شود؛ گاهی عملکرد یک نفر کارکرد مابقی را نیز به زیر سوال می برد و این ظلم در حق  خادمان مواکب است.

امام جمعه خرمشهر یادآور شد: نباید تمام توجه ها تنها به محدوده شلمچه باشد بلکه باید تمامی مواکبی که از ورودی آبادان و خرمشهر به ارائه خدمات می پردازند مورد حمایت قرار گیرند. زائرانی که از سراسر ایران با پای پیاده می آیند نیاز است تا در طول مسیر به آنان خدمات رسانی شود.

حجت الاسلام موسوی بیان کرد: نگاهمان باید به اربعین رو به جلو باشد تا با ایجاد امکانات و زیرساخت های قابل قبول که هر ساله نیز بهبود و افزایش پیدا می کنند بتوانیم به زائران حسینی خدمات بدهیم.