7 نماینده آذربایجان‌شرقی مخالفت صریح‌شان را با FATF اعلام کرده‌اند، 3 نماینده در حمنایت از آن نطق کرده‌اند و 9 نماینده دیگر سکوت نموده‌اند و با این حال می‌شود رأیی که داده‌اند را حدس زد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از آناج، با اینکه نمایندگان مجلس با رأی‌گیری علنی برای لایحه‌ی CFT مخالفت کردند، اما تصاویر ثبت شده توسط عکاسان که چهار انگشتی‌های موافق و دو انگشتی‌های مخالف را به تصویر می‌کشیدند و اظهارات نمایندگان ملت، موضع برخی از آنان را در قبال الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نمایان ساخت.

از حوزه‌ی انتخابیه‌ی تبریز، آذرشهر و اسکو آقایان محمدحسین فرهنگی، احمدعلیرضا بیگی و محمداسماعیل سعیدی در صفِ اول منتقدان قرار داشتند و بارها در رد این لایحه با رسانه‌ها به گفت‌وگو نشسته‌اند.

فرهنگی در این باره می‌گفت: “رأی بنده به لایحه منفی است چراکه هیچ تضمینی نیست و رئیس دوره‌ای FATF وزیر خزانه‌داری آمریکاست و آنان به هیچ پیمان بین‌المللی پایبند نیستند؛ پذیرش لوایح FATF را برخلاف منافع ملی می‌دانم.”

سعیدی دیگر نماینده تبریز نیز بر مغایرت تفسیر FATF با جمهوری اسلامی ایران از واژه‌ی تروریسم تاکید داشت و ضمن آنکه تصویب این لایحه را در راستای تضعیف جبهه‌ی مقاومت و تسلیم در برابر استکبار جهانی می‌دانست، معتقد بود پذیرش لوایح این کارگروه پیش‌شرط ندارد و ما ملزم می‌شویم حساب‌های شخصیت‌های سیاسی خودمان را به دستِ خود مسدود کنیم و این چیزی جز سلطه‌ی بیگانگان بر ما نیست.

بیگی دیگر نماینده‌ی این حوزه‌ی انتخابیه نیز پذیرش خواسته‌های FATF را الزم ایران به تعهداتِ خلاف آرمان‌ها و آزادگی می‌پنداشت و عنوان می‌کرد: “در حال حاضر ما با آمریکایی‌ها دست به یقه شده‌ایم و تحریم‌های یک جانبه‌ی آنان غیرقانونی تفسیر می‌شود اما با پذیرش این لایحه بهانه‌ دست جامعه جهانی می‌دهیم تا با فشار آمریکایی‌ها بگویند نقض عهد کردید و تحریم‌مان کنند.”

مخالفان لوایح کارگروه ویژه‌ی اقدام مالی به این سه نفر ختم نمی‌شود و محمد حسن‌نژاد نماینده مردم مرند و جلفا نیز از منتقدان سرسخت لایحه‌ی CFT است. او ضمن آنکه تصویر رأی منفی‌اش به لوایح FATF را رسانه‌ای کرده، لایحه‌‌ی مصوب مجلس را جام زهر دولت خوانده و گفته است: دولت با گران کردن دلار، مجلس و نظام را تحت فشار قرار می‌دهد برای پذیرش تصمیماتی که باب میل ما نیست.

یعقوب شیویاری، نماینده مردم میانه نیز با اینکه در رسانه‌ها اظهار نظر صریحی درباره FATF نداشته است، اما در رأی‌گیری دیروز مجلس برای لایحه‌ی CFT با تصویب آن مخالفت کرده و در تصاویر منتشر شده از سوی خانه‌ی ملت نیز دو انگشت خود را به علامت رأی منفی بالا برده است.

نکته‌ی تامل‌برانگیز ماجرا عدم تبعیت فردین فرمند، نماینده اصلاح‌طلب مردم میانه از تصمیم لیست امید می‌باشد. علی‌رغم تلاش فراکسیون امید برای تصویب CFT، در تصویری که نماینده مرند از رأی منفی خود به لایحه منتشر کرده است نام نماینده میانه نیز در ردیف مخالفان خودنمایی می‌‌کند.

فردین فرمند شانزدهم تیرماه طی مصاحبه‌ای که با آناج درخصوص FATF داشت گفته بود: چنانچه در قوانین داخلی خود این موارد را رعایت کنیم اصلا نیازی به کشورهای خارجی نخواهیم داشت، ما تابع کشورهای خارجی نیستیم که هر از گاهی یک کشور و گروه را تروریست بنامند و مجبور باشیم با آنها هم‌صدا شویم.

نماینده میانه بر این عقیده بود رهبر انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس خیلی واضح نظر خود را در خصوص FATF ارائه دادند و حال بعد از گذشت این مدت باید یک نفر از آقای لاریجانی سوال کند بعد از استماع بیانات رهبری چه فعالیتی در رابطه با FATF انجام داده است؟!

سلمان خدادادی، نماینده مردم ملکان از دیگر مخالفان FATF محسوب می‌شد و طی گفت‌وگویی که اواخر خرداد ماه با آناج داشت می‌گفت: رهبر انقلاب مخالفت‌شان را با FATF اعلام کردند و بنده از همان ابتدا به‌عنوان نماینده ملت الحاق به این کنوانسیون را خلاف منافع ملی می‌دانستم.

ضیاءالله اعزازی، نماینده مردم بناب دیگر بهارستان‌نشین منتقد FATF بود و به تصویب آن رضایت نمی‌داد، او عنوان می‌کرد: ما تاکنون ۳۲ بند از برنامه اقدام FATF را اجرا کردیم و دیدیم که هیچ تاثیری در اقتصاد و ارز نداشت، لذا من اعتقاد ندارم که تصویب یا عدم تصویب لوایح مرتبط با FATF بر قیمت دلار موثر باشد.

اما در کنار مخالفان، تعدادی از اعضاء مجمع نمایندگان آذربایجان‌شرقی با پذیرش لوایح FATF موافق بودند که در رأس آن‌ها مسعود پزشکیان قرار داشت. این نماینده‌ی تبریز از همان ابتدا با بیان اینکه نمی‌داند FATF چیست انتقادات بسیاری را به‌جان خرید و در ادامه نیز مدعی شد منتقدان FATF نیز از سواد کافی برای واکاوی آن برخوردار نیستند اما در نهایت FATF را ساختاری نظام‌مند برای مقابله با فساد مالی دانست و گفت: FATF را نپذیریم هیچ بانکی با ما معامله نمی‌کند.

شهاب‌الدین بیمقدار، دیگر نماینده‌ی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نیز حرف‌های نایب رئیس مجلس را تکرار و در موافقت با لوایح FATF عنوان می‌کرد: اگر FATF تصویب نشود شرایط اقتصادی بهتر نمی‌شود، وقتی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون FATF بپیوندد یقیناً حمایت‌های ایران از گروه‌های فلسطینی و نیروهای مقاومت حزب الله لبنان شفاف‌تر خواهد شد.

معصومه آقاپور، نماینده اصلاح‌طلب مردم شبستر نیز مصاحبه‌های متعددی را در طول یک‌سال اخیر در موافقت با لوایح FATF انجام داد. با اینکه او در سال ۹۵ طی گفت‌وگویی با آناج در مواجهه با سوالی در خصوص کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم از وجود کارگروهی به نام FATF ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت برای اولین‌بار این واژه را از زبان ما می‌شنود اما دیری نگذشت که حامی سرسخت الحاق ایران به این کنوانسیون شد.

این نماینده در تشریح دلایل خود برای پذیرش FATF عنوان کرده است: بازار سکه با پذیرش FATF کنترل می‌شود و روابط بانکی بهبود می‌یابد؛ FATF بخشی از سامانه اروپا برای دور زدن تحریم آمریکاست.

بیت‌الله عبداللهی نماینده اصلاح‌طلب هریس و محمد وحدتی نماینده بستان آباد و دیگر عضو فراکسیون امید تنها در گفت‌وگوهایی که در خرداد ماه سال جاری با آناج داشتند در رابطه با FATF اظهار نظر کرده‌اند اما هیچ‌یک از آنان موضع صریحی را در این باره اعلام ننموده و همه‌چیز را به تصمیمی که در صحن علنی می‌گیرند موکول کرده‌اند. گزارشات واصله به آناج حکایت از رأی مثبت این دو نماینده به CFT دارد.

در این میان سایر نمایندگان حوزه‌های انتخابیه آذربایجان‌شرقی من‌جمله یوسف داودی نماینده سراب، سید حمزه امینی نماینده هشترود، قلی‌ الله‌قلیزاده نماینده کلیبر، جلیلی نماینده مراغه و عجب‌شیر، رضا علیزاده نماینده ورزقان و زهرا ساعی، نماینده تبریز هیچ موضع‌گیری درخصوص FATF نداشته‌اند و رأیشان در این باره معلوم نیست.