عکاس و فیلم ساز بنابی در گفتگویی اختصاصی با انعکاس بناب ضمن تشریح عملکرد خود به مشکلات و جایگاه هنر و هنرمند در این شهرستان پرداخت.

به گزارش انعکاس بناب، مرتضی بالکانی متولد ۱۳۶۷/۱۱/۱۶ اهل شهرستان بناب است، وی لیسانس خود را در رشته فیزیک جامدات اتمی گرفته است و همچنین دارای مدرک کارشناسی رشته عکاسی و مدرک بین المللی فیلم سازی و کارگردانی سینما است.

وی با علاقه و شور ذاتی خود از سال ۱۳۸۲ کار کلیپ سازی را آموزش دیده و شروع کرد و از سال ۱۳۸۶ به طور رسمی وارد بازار کار فیلم سازی و هنر در شهرستان بناب شد.

در راستای حمایت از قشر هنرمند شهرستان که امروز به شدت در کم توجهی به سر می برند، انعکاس بناب مصاحبه ای اختصاصی با این هنرمند فعال بنابی ترتیب داده است که از شما دعوت می نماییم این مصاحبه جذاب را بخوانید.

انعکاس بناب: به چه دلایلی رشته عکاسی و فیلم سازی را انتخاب نموده اید؟

بالکانی: هنر یک ذائقه درونی است و استعداد آن باید به صورت ذاتی در انسان وجود داشته باشد، که این اتفاق در دوره نوجوانی زمانی که یک دوربین نگاتیو از دایی ام (رمضان اسکندری) هدیه گرفتم شروع شد و با توجه به علاقه و استعدادی که داشتم وارد این هنر و عرصه کاری شدم.

همچنین در دوران نوجوانی پول توجیبی ای که از پدرم می گرفتم را صرف خرید نرم افزار های مربوط به کار تدوین می کردم و همین کار باعث شد کم کم به کار فیلم سازی روی بیاورم، البته ابتدا چون برای کار فیلم سازی کامپیوتر نداشتم عضو کانون فرهنگی مسجد مهرآباد شدم تا از این طریق بتوانم از سیستم های این مرکز برای یادگیری کارم استفاده کنم.

در دوران دانشگاه که مشغول تحصیل در رشته فیزیک بودم به این نتیجه رسیدم این رشته در این کشور کاربرد زیادی ندارد و درآینده شغلی با مشکل مواجه می شوم که از این رو تصمیم گرفتم به صورت همزمان رشته هنر را در دانشگاه پیام نور تبریز و انجمن سینمای تبریز ادامه بدهم.

انعکاس بناب: عکاس و کارگردانی چه چیزی را در زندگیتان به ارمغان آورده است؟

بالکانی: خُب بهتر است بگم اولین چیزی که هنر به من داده است این بود که موجب شده در سطح شهر و حتی استان انسان برجسته و شناخته شده شوم و از همین طریق توانستم تعاملات اجتماعی خود به خصوص با مردم شهرم را بالاتر ببرم و در کل معلومات و اطلاعاتم نسبت به همه چیز افزایش یابد.

انعکاس بناب: سبک هنری خود را چه میدانید؟

بالکانی: سبک هنری من اغلب مینیمالیسم و رئالیسم است بدین معنا که در مکتب مینیمالیسم یا همان ساده‌گرایی اساس آثار و بیان بر پایه سادگی بیان و استفاده از روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی و یا شبه فلسفی برای بنیان گذاشته‌ شده است و در سبک رئالیسم یا واقع‌گرایی، نمایش چیزها به شکلی که در زندگی روزانه هستند، بدون هرگونه آرایش یا تعبیر افزون تحت عنوان رئالیسم به نمایش گذاشته می شوند و مهم تر از آن در این سبک از عکاسی هنرمند باید در هنگام به تصویر کشیدن طبیعت (طبیعت بدون انسان و با انسان) از ابراز هرگونه احساسات شخصی خودداری کند.

در همین راستا می توانم چند فیلم کوتاه به نام های: بازگشت، سکانسی از زندگی، جغرافی و زنگ عروسی اشاره کنم و همچنین کار کوتاهی به نام عشق کاغذی را با همین مضمون در دست کار دارم.

انعکاس بناب: از بهترین آثار هنری که تا به حال آن به ثبت رسانید و برای خودتان بسیار ارزشمند هستند را بیان کنید؟

بالکانی: من تمام کارها و آثار خودم را دوست دارم و هر کدام به نوبه خود برای من ارزشمند هستند اما در جواب سوال شما از عکس های سطح شهرستان، پل ۵ چشمه بر روی صوفی چای، عکس هوایی از قبرستان باغ رضوان، باغ انگو واقع در روستای زوارق و بازی فوتبال بچه های روستای زوارق بسیار جذاب بود و همچنین عکس های هوایی از اسکله رحمانلو در عجب شیر از جمله عکس هایی هستند که همیشه در ذهنم هستند و از اینکه آن ها را من گرفتم بسیار خوشحال هستم.

انعکاس بناب: استقبال مردم از کارهای شما چگونه است؟

بالکانی: مردم به خصوص همشهریان عزیزم از آثار و کارهای من به خوبی استقبال می کنند که نتایج و بازید های ثبت شده آن را در رسانه های شهرستان و استان قابل مشاهده هستند که جا دارد از طریق همین رسانه از همه آن هایی که به من و کارهایم ارزش قائل می شوند، تشکر کنم.

انعکاس بناب: از دریچه دوربین خود چه چیزهایی را مشاهده می کنید؟

بالکانی: اول بهتر است بگوییم دوربینم بیشتر از هر کسی حتی از خانواده ام در کنار من است و من وقت زیادی را با آن می گذارانم و در جواب سوال شما باید بگوییم که من از دریچه دوربین خود زیبایی ها و زشتی های مختلفی را مشاهده می کنم، به این معنی که طبیعت و آثار تاریخی برای من زیبا هستند ولی مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم موجب ناراحتی من می شوند و در کل دوربین به من کمک می کند زیبایی ها، احساسات، تفکرات و عملکردهای مثبت و منفی را بهتر حس کنم.

انعکاس بناب: چه اقداماتی برای پیشرفت هنر در حوزه عکاسی و فیلم سازی در بناب انجام شده است؟

بالکانی: بهتر این گونه جواب بدهم که هنوز در این شهرستان جایگاه هنر و هنرمند به درستی مشخص نشده است که در نتیجه هنر در بناب نسبت به شهرهای استان و کشور عقب مانده است که نشان می دهد تابحال اقدامات کلی و موثری برای پیشرفت هنر از سوی مسئولان در این شهرستان انجام نشده است.

انعکاس بناب: آیا مسئولان شهرستان به فکر هنر و هنرمند هستند و از آن ها حمایت می کنند؟

بالکانی: در کل نه، هنر و هنرمندی شغلی ثابت و با درآمدی نیست فلذا یک هنرمند می بایست در کنار کار هنری شغل ثابتی نیز داشته باشد تا مشکلات اقتصادی مانع پیشرفت کاری های هنری وی نشود که متاسفانه به دلیل کم توجهی به هنرمندان، هنر در این شهرستان نه تنها پیشرفت نمی کند بلکه به سرعت در حال تضعیف است.

به مسئولان شهرستان پیشنهاد می کنم در بخش امور فرهنگی و همچنین روابط عمومی های ادارات و ارگان های دولتی و غیر دولتی از هنرمندان در این پست ها بهره ببرند که مطمئنا به دلیل تخصصی بودن کار می توان نتایج مثبتی حاصل شود.

انعکاس بناب: به عنوان یک هنرمند عرصه عکاسی و فیلم سازی چه توصیه هایی برای کسانی که دوست دارند این هنر را دنبال کنند، دارید؟

بالکانی: بدون تعارف باید بگویم برای اینکه کسی بخواهد در این هنر موفق باشد ابتدا باید زیر ساخت ها و حمایت های لازم از سوی مسئولان وجود داشته باشد که متاسفانه در بناب نه تنها چنین امکانات و حمایت هایی وجود ندارد بلکه اخذ برخی مجوزهای ساده نیز بسیار سخت هستند که شاید در سایر شهرهای استان بتوان موفقیت های بیشتری در این عرصه به دست آورد.

انعکاس بناب: کلام آخر خود را بگویید؟

بالکانی: هنرمندان جزو سرمایه های معنوی کشور هستند، امیدوارم مردم و علی الخصوص مسئولان قدر آن ها را بیشتر بدانند و از آن ها حمایت کنند.

دو اثر زیبا از این هنرمند بنابی: بندر رحمانلو واقع در شهرستان عجب شیر و قبرستان باغ رضوان بناب

انتهای پیام/داود زیبائی صادق