حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت عمومی امری محال است، اظهار داشت: اداره منابع طبیعی به علت پراکندگی و وسعت زیاد عرصه‌های مرتعی، جنگلی و بیابانی به تنهایی قادر به انجام چنین رسالت بزرگی نیست.

به گزارش انعکاس بناب، بهرام صبوری ظهر امروز در جمعه همیاران و محافظان طبیعت در بناب با اشاره به اصل ۴۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گفت: انفال و ثروتهای عمومی از قبیل زمین های موات یا رها شده، معادن، دریاها، دریاچه‌ها،رودخانه‌ها و سایر آبهای عمومی، کوهها، دره ها، جنگلها، نیزارها، بیشه‌های طبیعی، مراتعی که حریم نیست، ارث بدون وارث و اموال مجهول المالک و اموال عمومی که از غاصبین مسترد می‌شود در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آن عمل نمایند و همچنین تفصیل و ترتیب استفاده از هر یک را قانون معین می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب با اشاره بیانات مقام معظم رهبری در مراقبت از منابع طبیعی و جلوگیر از غصب اراضی ملی گفت: رهبر انقلاب در تاریخ ۸۸/۱۲/۱۸ در همین راستا خطاب به وزارت کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، و هم به همه‌ی کسانی که دست‌اندرکار هستند، گفتند مراقبت کنید این دائره‌ی غصب و تصرف نابجا و غلط توسعه پیدا نکند و جلویش سریعا گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی بدون مشارکت عمومی امری محال است، اظهار داشت:سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان متولی اصلی حفظ، احیاء، توسعه و بهره‌برداری صحیح و اصولی از منابع‌طبیعی تجدید شونده است که تا بحال طرح‌های بی شماری را به مرحله اجرا گذاشته اما به علت پراکندگی و وسعت زیاد عرصه‌های مرتعی، جنگلی و بیابانی به تنهایی قادر به انجام چنین رسالت بزرگی نیست.

صبوری با بیان اینکه افراد علاقه مند و دوستاران طبیعت در طرحی به نام همیاران طبیعت سازماندهی می شوند، گفت: این افراد با فراگیری آموزش ها و دستورالعمل های لازم به عنوان همیار مروج و محافظ به صورت افتخاری در راستای ترویج فرهنگ منابع طبیعی وجلب مشارکت مردم در امور حفاظت با سازمان منابع طبیعی و آبخیزاداری کشور همکاری می کنند.

وی افزود: همیاران طبیعت از اقشار مختلف شامل: اعضای شورای اسلامی روستا، دهیاران،بسیجیان محلی، معلمان، دانش آموزان، دانشجویان، مجریان و بهره برداران، فارغ التحصیلان و کلیه دوستدارن طبیعت و منابع طبیعی تشکیل می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بناب با اشاره به اهداف اجرائی طرح همیاران طبیعت گفت: ساماندهی علاقمندان، دوستداران منابع‌طبیعی، شوراهای اسلامی، دهیاران،‌ بسیجیان و سایر اقشار جامعه در قالب تشکل همیاران طبیعت، آموزش همیاران طبیعت با هدف ارتقاء سطح دانش و بهره‌گیری از توانمندی های آنان و در نهایت ارتقاء سطح دانش، بینش و مهارت اقشار مختلف جامعه از طریق همیاران طبیعت از اهداف اجرائی این طرح می باشد.

صبوری وظایف همیاران طبیعت را مهم و حیاتی در راستای حفاظت از منابع طبیعی دانست و گفت: ارتقاء سطح دانش و بینش در زمینه منابع‌طبیعی، تلاش در توسعه فرهنگ منابع‌طبیعی، شرکت در کلاس‌های آموزشی- ترویجی در راستای اهداف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، حفظ و صیانت از عرصه‌های منابع‌طبیعی و  شناسائی و معرفی افراد علاقمند به همکاری با منابع‌طبیعی از جمله وظایف خطیر همیاران است.

وی در پایان با بیان اینکه افراد علاقه مند به طبیعت می تواند در طرح همیاران طبیعت شرکت و عضو شوند گفت: داوطلبان می توانند به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مراجعه و با ارائه مدارک و تکمیل فرم‌های مربوطه عضو این افتخاری این سازمان شوند.

انتهای پیام/ داود زیبائی