نجار پیشکسوت بنابی در مصاحبه با انعکاس گفت: با توجه به اینکه قیمت دستگاه های نجاری و مواد اولیه به شدت افزایش پیدا کرده اند، نجاری رونق گذشته خود را از دست داده است و خیلی ها از این حرفه خارج شده اند.

به گزارش انعکاس بناب، در بازار مسگران بناب علاوه بر صنعت مسگری صنایع دیگری مانند نجاری سال ها و سال هاست مشغول فعالیت هستند که تاریخچه و قدمت آن ها در بناب به صدها سال قبل بر می گردد.

در راستای معرفی یکی از این صنایع به سراغ استاد حاج ستار علی جانی رفتیم که با مدادی پشت گوش انداخته در حال تکاپو بود و با دستانی پینه بسته خطوطی بر روری چوب ها می کشید و با اره ای برقی و گوش خراش چوب های مدنظر را برش کاری می کرد تا چراغ حرفه نجاری همچنان در این شهر روشن نگه داشته شود.

پس از اینکه استاد علی خانی متوجه حضور ما شد فورا اره برقی راخاموش کرد و با مهربانی به سوی ما آمد و هنگامی که متوجه شد برای تهیه گزارشی در مورد صنعت چوب بری نزد وی رفته ایم با استقبال و مهربانی پای سوالات ما نشست و مصاحبه ای در این خصوص انجام داد.

استاد نجار در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب گفت: من ستار علی جانی متولد سال ۱۳۴۵ اهل روستای قره چپق شهرستان بناب هستم و همانند اجدادم از سن ۷ سالگی نزد پدرم حرفه نجاری را آموختم و الان بیش از ۴۰ سال است که با وجود فراز و نشیب های متعدد کار نجاری را با علاقه ادامه می دهم.

وی افزود: الان با برادرم به نام اصغر علی جانی و یک شاگرد به نام امین نجفی در این کارگاه چوب بری مشغول بکار هستیم و با وجود مشکلات فراوان از همین کار امرار معاش می کنیم و قلبا کار خود را دوست داریم و به آن عشق می ورزیم.

استاد ستار علی جانی در مورد سختی کار نجاری گفت: این کار سختی‌های فراوانی دارد چراکه یک لحظه بی‌دقتی ممکن است به دست‌ها آسیب برساند و از سویی وجود گردوغبار چوب در فضای کارگاه و استنشاق این گردوغبار می‌تواند برای فرد بیماری هایی مانند آسم ایجاد کند.

این نجار کهنه کار در مورد وسایل مورد نیاز برای کار نجاری گفت: در این کارگاه چندین اره برقی، دستگاه فرز زمینی، سنباده دیسکی و غیره وجود دارد که با توجه به نوسنات بالای ارزی تهیه قطعات آن ها بسیار پر هزینه و سخت شده است.

استاد در پاسخ به اینکه آیا تا بحال دولت به شما در جهت گسترش کارتان تسهیلات کم بهره داده است، گفت: تا به این لحظه ریالی وام و یا هر گونه تسهیلاتی به ما داده نشده است و انگار در این مملکت تنها تولید کنندگان و صنایع کوچک مثل ما از گرفتن وام محروم هستیم.

نجار علی جانی در خصوص علاقه جوانان به این حرفه و ورود به آن گفت:  متاسفانه عدم حمایت‌های مسئولان سبب عدم رغبت جوانان به این حرفه شده است به عنوان مثال خود بنده با بیش از ۴۰ سال کار نجاری هنوز هم بیمه ندارم و در پیگیری‌های صورت گرفته تنها جوابی که گرفتم این است که باید بیمه آزاد ثبت نام کنیم.

وی افزود: امروز شاهد هستم حتی بیل چینی وارد بازار می شود و با توجه به اینکه قیمت دستگاه های نجاری و مواد اولیه به شدت افزایش پیدا کرده اند، نجاری رونق گذشته خود را از دست داده است و خیلی ها از این حرفه خارج شده اند.

انعکاس بناب تهیه این طور مصاحبه ها و گزارش ها را از اهداف و رسالت های کاری خود می داند؛ با توجه به شعار سال یعنی حمایت از تولید داخلی انتظار می رود مسئولان شهرستان دقایقی از وقت خود را برای بررسی مشکلات افرادی مانند استاد ستار علی جانی بگذارند و تا حدالامکان در جهت رفع مشکلات آن ها مانند بیمه و تسهیلات کم بهره اقدامی بکنند.

گزارش تصویری؛

انتهای گزارش/