مدیرکل جدید ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی گفت: عمده‌ترین دلایل ابزاری برای طلاق از سوی مردان و زنان به ترتیب عدم تفاهم اخلاقی و رفتاری عنوان شده است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس، احد جودی ظهر امروز در نشست مشترک شورای راهبردی جمعیت و ثبت وقایع حیاتی آذربایجان‌شرقی در خصوص شاخص مرکزی ولادت و مرگ در آذربایجان‌شرقی در سال‌جاری اظهار داشت: میانگین سن در زمان ولادت فرزند در استان برای پدر ۳۳٫۳ سال و  مادر ۲۸٫۸ سال بوده و میانگین سن فوت‌شدگان در استان برای مردان ۶۳٫۳ سال و برای زنان ۷۰٫۴ سال است.

وی بابیان اینکه شاخص میزان عمومی ازدواج در آذربایجان‌شرقی ۸٫۱ درصد و میزان طلاق ۲٫۳ درصد است، افزود: محدوده سن ازدواج در آذربایجان‌شرقی برای مردان ۲۹٫۴ و برای زنان ۲۳٫۵ سال بوده و سن ازدواج برای بار اول برای مردان ۲۷٫۳ سال و برای زنان ۲۲٫۲ سال است.

مدیرکل جدید ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی ادامه داد: محدوده میانگین سنی طلاق در استان برای مردان ۳۶٫۸ سال و برای زنان ۳۱٫۵ سال بوده و میانگین طول مدت ازدواج در زمان طلاق ۹ سال است و نسبت به میانگین کشوری کمتر است.

وی در خصوص آمار علت‌های طلاق بیان داشت: در این خصوص برای اولین بار علت‌های طلاق از طریق آمارهای ثبت‌ شده توسط نیروی انتظامی، بهزیستی، علوم پزشکی و دادگستری  عمده‌ترین دلایل ابزاری برای طلاق از سوی مردان به ترتیب عدم تفاهم اخلاقی و رفتاری و دخالت خانواده‌ها، اختلافات مذهبی، فرهنگی، روانی، سلیقه‌ای و عدم علاقه است.

جودی ادامه داد: دلایل ابزاری برای طلاق از سوی زنان نیز به ترتیب عدم تفاهم اخلاقی و رفتاری، اعتیاد زوج به موادمخدر و مشروبات الکلی، ضرب و شتم و مشکلات مالی عنوان‌ شده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس این آمار موضوع خیانت در رتبه‌های نهم و دهم قرار گرفته است و البته دقیق‌ترین آمار پس از اتمام طلاق ثبت می‌شود.

مدیرکل جدید ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: طی ۹ ماهه سال‌جاری ۴۷ هزار۱۹۰ واقعه ولادت ثبت‌ شده که از این تعداد، ۴۶هزار ۹۵۰ مورد در مهلت قانونی به ثبت رسیده و به عبارتی ۹۹٫۷ درصد از ولادت ثبت‌ شده زیر یک سال استان در مهلت قانونی ثبت‌ شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل۸٫۹ درصد کاهش دارد.

وی ادامه داد: از مجموع آمار ولادت‌های ثبت‌ شده از نظر جنسیت، تعداد ۲۴ هزار و ۶۰۹ واقعه یعنی ۵۲ درصد پسر و ۲۲ هزار ۵۸۱ واقعه دختر بوده و در مقابل هر۱۰۰ نفر دختر ۱۰۹ نفر پسر متولد شده است.

جودی افزود: از نظر محل سکونت تعداد ۳۳ هزار و ۳۲۶ واقعه به عبارتی ۷۱ درصد تولد در شهر  و ۱۳ هزار ۸۶۴ واقعه تولد در روستا ثبت‌ شده است.

وی بابیان اینکه ۹۹٫۶ درصد ولادت‌های دارای گواهی بیمارستان بوده‌اند، ادامه داد: طی ۹ ماهه سال ۹۷ شهرستان اسکو با ۸٫۸ درصد افزایش ثبت ولادت در صدر و شهرستان بناب با ۱۶ درصد کاهش پایین‌ترین میزان ثبت تولد را داراست.

مدیرکل جدید ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی تأکید کرد: مادران گروه سنی ۲۹-۲۵ ساله با ۲۷ درصد ولادت بالاترین میزان ولادت را به خود اختصاص داده‌اند و ۶۹ مورد از وقایع ولادت مربوط به مادران زیر ۱۵ سال است.

وی در خصوص آمار فوتی‌های ثبت‌شده گفت: طی ۹ ماهه سال‌جاری ۱۶ هزار ۶۵۲ واقعه فوت ثبت‌ شده که  ۱۵ هزار و ۸۲۷ مورد در مهلت قانونی به ثبت رسیده که ۹۹٫۴ درصد از فوت ثبت‌ شده زیر یک‌سال استان در مهلت قانونی بوده و فوت‌های ثبت‌ شده طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل۳٫۱ درصد افزایش دارد.

جودی بیان کرد: از نظر جنسیت تعداد ۹ هزار و ۱۷۷ واقعه یعنی ۵۵ درصد مرد و ۷ هزار و ۴۷۵ واقعه زن بوده و  به‌عبارت‌ دیگر در مقابل هر۱۰۰ نفر زن ۱۲۳ نفر مرد فوت‌ شده است.

وی ادامه داد: از نظر محل سکونت نیز تعداد ۱۱ هزار و ۸۴۴ واقعه و به عبارتی ۷۱ درصد در شهر و ۴ هزار و ۸۰۸  واقعه فوت در روستا ثبت‌ شده است.

جودی اضافه کرد: طی ۹ ماهه سال ۹۷ بیشترین علت فوت مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی با ۳۴ درصد و علایم و حالات بد تعریف‌ شده و مبهم با ۱۳٫۹ درصد و سرطان‌ها و تومورها با ۱۲٫۶  و ۹٫۳ درصد نیز علل نامعلوم است.

مدیرکل جدید ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در گروه‌های سنی کمترین درصد ثبت فوت مربوط به گروه سنی ۱۴-۱۰ ساله است.

وی در خصوص آمار ازدواج در استان بیان کرد: طی ۹ ماهه سال‌جاری ۲۳ هزار و ۲ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۵٫۵ درصد کاهش داشته و از این تعداد ۲۰ هزار و ۳۹۰ واقعه و به عبارتی ۸۹ درصد شهری و ۲ هزار و ۶۱۲ واقعه روستایی است.

جودی تصریح کرد: طی ۹ ماهه سال‌جاری ۷ هزار و ۲۰۹ واقعه طلاق به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۷٫۵ درصد افزایش داشته و از مجموع این تعداد ۶ هزار و ۷۷۹ واقعه شهری و ۴۳۰  واقعه روستایی است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت ازدواج به طلاق ثبت‌ شده در این مدت ، ۳٫۲ بوده، یعنی به ازای هر ۳٫۲  ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده است.

مدیرکل جدید ثبت‌احوال آذربایجان‌شرقی گفت: طی ۹ ماهه سال ۹۷ بیشترین ازدواج ثبت‌ شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۵-۲۹ ساله با ۷ هزار ۹۲۱ واقعه و بیشترین تعداد ازدواج زنان مربوط به گروه سنی ۱۵-۱۹ ساله با ۷ هزار و ۳۵ واقعه است.

وی اذعان داشت: از نظر اختلاف سن زوجین در ازدواج و طلاق بیشترین ازدواج و طلاق در بین زوجین همسن اتفاق افتاده و میانگین سن ازدواج مردان ۲۹٫۳ سال و میانگین سن ازدواج زنان ۲۳٫۵ سال بوده و ۳۹ درصد از طلاق‌ها دوام زندگی زیر چهار سال داشته‌اند.