فرماندار بناب قوانین سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات اشتغال و تولید را یکی از مهمترین مشکلات و موانع رونق تولید عنوان کرد.

به گزارش انعکاس بناب،  صبح امروز جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان بناب با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، روسای ادارات و جمعی از تولیدکنندگان بنابی در فرمانداری بناب برگزار شد.

امین رفیعی در ابتدای این جلسه ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن میلاد حضرت ابوالفضل(علیه السلام) و روز جانباز گفت: امسال بنا به گفته مقام معظم رهبری سال رونق تولید نامگذاری شده است که مسیر و برنامه کشور می بایست در راستای تحقق این شعار حرکت کند.

فرماندار بناب با اشاره به افزایش شدید تحریم ظالمانه دشمنان بر علیه این کشور در چند سال اخیر گفت: امروز الویت نظام و انقلاب افزایش صادرات، تولید و اشتغال است که در این راستا همه مردم و مسئولان باید همکاری کنند و نباید شعار سال را تنها در حرف و صدور برخی بخش نامه ها خلاصه کرد بلکه می بایست در عمل برای رونق تولید، تلاش جهادی کرد.

وی در تشریح وضعیت تولید شهرستان بناب گفت: در حال حاضر در این شهرستان ۱۶۸ واحد تولیدی وجود دارد که از این تعداد ۱۴۰ واحد کاملا فعال هستند و ۱۵ واحد تولیدی نیمه فعال هستند و تعداد محدوی از واحدهای باقی مانده اکثرا به دلایل شخصی و حقوقی تعطیل شده اند.

رفیعی افزود: در راستای حمایت از تولیدات شهرستان در سال ۹۷ حدود ۱۴۸ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال اعتبار برای توسعه اشتغال روستایی از طرف دولت در این شهرستان پرداخت شده است که این گونه اقدامات از طرف دولت موجب شده امروز بناب به عنوان یکی بزرگترین شهرستان های صنعتی استان معرفی شود.

مقام عالی دولت در شهرستان بناب رشد صادرات در این شهرستان را با وجود فشارهای بین المللی و نوسانات ارزی عالی عنوان کرد و گفت: در سال ۹۷ صادرات شهرستان بناب ۱۱۰ میلیون دلار به ثبت رسید که حدود ۶۷ درصد رشد از نظر وزنی  و از نظر ارزش ریالی ۷۱ درصدی رشد داشته است.

فرماندار بناب قوانین سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات اشتغال و تولید را یکی از مهمترین مشکلات و موانع رونق تولید عنوان کرد و گفت: طبق قانون دولت در کارگروه های تخصصی در هر شهرستان افراد واجد شرایط دریافت تسهیلات را شناسایی و پس از تایید به بانک ها معرفی می کند ولی بانک ها در عمل این پروسه را نقص و خود از صفر پروژه انتخاب و طرح توجیهی پرداخت تسهیلات را اعلام می کنند.

وی افزود: بانک ها عملا با طولانی کردن پروسه پرداخت تسهیلات باعث می شوند طرحی که به طور مثال با ۵۰۰ میلیون تومان برنامه ریزی شده بود با گذر زمان و مشکل نوسانات قیمت با چند برابر قابل اجرا نباشد و متقاضیان از دریافت این تسهیلات ناامید و منصرف می شوند.

رفیعی طولانی بودن پروسه های اداری و نبود اختیارات در شهرستان ها را به ضرر تولید دانست و گفت: برای برخی موارد بانکی و ادارای می بایست موضوع برای بررسی به تهران ارسال شود که با توجه به این که این موضوع به راحتی قابل حل و بررسی در همان شهرستان می باشد تنها این کار موجب هدر رفتن وقت می شود.

فرماندار بناب در پایان به مشکل کمبود اراضی صنعتی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه بناب یکی از شهرهای برتر اقتصادی استان است اما برای واگذاری اراضی صنعتی به متقاضیان که تعداد آن ها در این شهر زیاد می باشد با مشکل مواجه هستیم و متاسفانه اکثر سرمایه گذاران به شهرها و یا استان های دیگر مراجعه می کنند.

انتهای پیام/ داود زیبائی