مسئول روابط عمومی هواشناسی استان آذربایجان شرقی با اشاره به سرمای دیررس بهاره گفت: کشاورزان هشدار هواشناسی را در خصوص سرمای دیررس بهاره را جدی بگیرند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از فارس افشین ابراهیمی در خصوص این خبر اظهار داشت: با توجه به انتظار بارش برف و تشدید آن در روز دوشنبه و شرایط جوی مخاطره آمیز شامل مه غلیظ و احتمال کولاک، از مردم خواست ضمن پرهیز از سفرهای غیر ضروری به مناطق شمالی و شمالغرب کشور با آگاهی از وضع هوای مسیر و رعایت نکات ایمنی ریسک مخاطرات احتمالی را کاهش دهند.

مسئول روابط عمومی هواشناسی استان تاکید کرد: ضمنا به علت کاهش محسوس دما (حدود ۱۲ – ۴ درجه سلسیوس به ویژه از روز دوشنبه تا پنجشنبه) و احتمال سرمازدگی، به کشاورزان عزیز توصیه می‌شود برای کاهش خسارات ناشی از ” سرمای دیررس بهاره” اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهند؛ براین اساس، احتمال سرما زدگی برخی محصولات زراعی و باغی در بعضی نواحی بویژه  نیمه شمالی و شرقی استان وجود دارد و به کشاورزان انجام پیشنهادهای زیر توصیه می‌شود.

تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها؛

در باغات، مزارع و مناطق کوهپایه ای محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار باتوجه به پایین بودن دمای سطح زمین؛

آماده‌سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش؛

ایجاد پوشش پلاستیکی بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر

خودداری از انجام هرس درختان

استفاده از ریز مغذی‌های توصیه شده توسط کارشناسان وزارت جهادکشاورزی؛

خودداری از انجام عملیات شخم و پاکنی باغات؛

آبیاری به موقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط

محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما.