بررسی بازار کالاهای اساسی خانوارها و سفره آنها طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها با شیب تندی پیش رفته است، بطوری که با قدرت خرید خانوارها هیچ سنخیتی ندارد.

به گزارش انعکاس بناب، به نقل از فارس به رسم دیرین مردم این مرز و بوم، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان خانواده‌ها معمولاً مواد غذایی مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند تا در این ماه با فراغ بال به مهمانی معبود رفته و از فیوضات آن بهره‌مند شوند اما از چند روز مانده به شروع ماه مبارک رمضان قیمت بسیاری از کالاها در شهرستان بناب افزایش فزآینده‌ای داشته و معیشت خانواده‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌اند تا جایی که قدرت خرید مردم هر روز نسبت به روز قبل کاهش می‌یابد!

در برخی کشورهای مسلمان همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان دولت و اصناف آن کشورها طبق یک هماهنگی قبلی برای رعایت حال مردم روزه‌دار اجناس مورد نیاز را به وفور وارد بازار کرده و تخفیف ویژه‌ای نیز برای آنها در نظر می‌گیرند، در حالی که این موضوع در کشور ما کاملاً برعکس انجام شده و شاهد افزایش سرسام آور قیمت اجناس در بازار هستیم.

البته برخی مسئولان و متولیان دستگاه‌های ذیربط بر ثابت ماندن قیمت‌ها تأکید می‌ورزند و با توجه به اخبار و گزارش‌هایی که در لابه‌لای سطور رسانه‌ها دیده می‌شود، ظاهراً مقرر است با اتخاذ برخی تدابیر و تصمیمات مقتضی ثبات و آرامش بر بازار ماه مبارک رمضان حاکم شود و کنترل و نظارت سازنده‌ای در این خصوص اجرایی و عملیاتی شود.

در این ماه مبارک مردم با روزه گرفتن و قرآن خواندن به تغذیه روح و تزکیه روان خود پرداخته و نه تنها از منفعت کسب و کار و مادیات کمی دور می‌شوند بلکه به کمک فقرا و مستمندان نیز می‌شتابند، اما آنچه در این بین حائز اهمیت است نوسانات قیمت کالاهای پرمصرف در ماه رمضان است.

نرخ کالاهای اساسی در بازار این ماه به چنان تب و تابی دچار شده‌اند که وقتی وارد بازار می‌شوی تنها شاهد رشد قیمت در اکثر اقلام هستی!

با تمام این اوصاف، اگر چه به گفته مسئولان امر در شهرهای مختلف کشور بر نحوه داد و ستد اقلام و قیمت کالاها طرح‌های ویژه نظارتی به اجرا در می‌آید ولی در خصوص میزان موفقیت این طرح‌ها و نیز میزان اثربخشی آنها قضاوت را باید به مردم واگذار کرد.

البته افزایش قیمت‌ها محدود به کالاهای خاصی نیست و نرخ اقلامی همچون قند، شکر، ماکارونی، خرما، روغن، تن ماهی و … که به عنوان کالاهای اساسی در سفره‌های مردم محسوب می‌شوند، با افزایش افسار گسیخته‌ای مواجه شده‌اند و به همین خاطر بیشتر این اقلام از سفره بسیاری از مردم حذف شده‌اند.

به هر حال، در این نوشتار بحث مهار قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش افسارگسیخته آن حائز اهمیت است و عدم توجه جدی به آن سبب ایجاد نگرانی در مردم می‌شود.

به همین علت نیز باید در این بازه نظارت مستمر بر بازار در اولویت فعالیت‌های مدیران مربوطه قرار گیرد.

نگارنده: جاوید بنابیان