رئیس شبکه بهداشت و درمان بناب گفت: حداقل ۴۰ درصد و در برخی مناطق تا ۶۰ درصد از مردم از بیماری فشارخون خود اطلاع ندارند.

به گزارش انعکاس بناب، دکتر سید جلال حسینی  درباره شعار کمپین کنترل فشارخون بالاکه” فشار خون را بدانیم و بشناسیم” است گفت: حداقل ۴۰ درصد و در برخی مناطق تا ۶۰ درصد از مردم از بیماری فشارخون خود اطلاع ندارند بنابراین اولین گام ما دانستن اهمیت فشار خون است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بناب تاکید کرد: اگر مردم فشار خون را بشناسند و از عوارض آن آگاهی داشته باشند نمک را از زندگی خود حذف خواهند کرد چرا که درمان به موقع حداقل از ۳۰ درصد بیماری های مربوط به فشار خون بالا در بازه زمانی کوتاه کم خواهد شد بنابراین با تسهیلاتی که ایجاد شده افراد بین ۳۰ تا ۷۰ سال می توانند فشار خون خود را کنترل کنند.

وی افزود: آمارها نشان می دهد موارد ثبت شده فشار خون در زنان به دلیل کنترل های دوره ای بیشتر است چون استفاده از قرص های ضد بارداری احتمال بالارفتن فشار خون را بیشتر می کند.

دکتر حسینی گفت: تمام مراکز بهداشتی درمانی در شهرها و روستاها و پایگاه های بسیج، کارخانه ها و مراکز فعال صنایع، ایستگاه های سیار در معابر و مساجد، بیمارستان ها ، داروخانه ها و مراکز برگزاری نماز جمعه تا ۱۵ تیر در کنترل فشار خون هموطنان همکاری خواهند داشت.

رئیس شبکه بهداشت و در مان بناب با بیان اینکه در بیماری های غیر واگیر مهمترین عامل سبک زندگی است، گفت: که در فشار خون اساسی نیز نقش وراثت، شیوه زندگی و تغذیه بسیار مهم است که در فشار خون ثانویه علتی غیر این ها دارد که مردم می توانند با کاهش مصرف نمک و کنترل ۳۰ درصدی مصرف نمک به میزان قابل توجهی فشار خون خود را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه متوسط مصرف نمک در کشور ما ۲ برابر دنیاست افزود: رفتار و الگوی تغذیه ای در فشار خون تاثیر بسزایی دارد که متاسفانه در کشور ما به دلیل الگوی غذایی نادرست افراد دارای فشار خون بالا زیاد هستند.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان با تاکید بر اینکه همشهریان جهت اندازه گیری فشار خون به مراکز بهداشت مراجعه کنند، گفت: با مراجعه به مراکز کنترل فشار خون، فشار خون در سامانه ثبت می شود و به پزشک برای درمان و مشاور برای کنترل فشار خون معرفی می شوند و دستورات لازم برای کنترل فشار خون را دریافت خواهند کرد.

دکتر سید جلال حسینی با بیان اینکه دیابت نیز بعد از فشار خون در ناتوانی افراد بسیار موثر است، افزود:  دیابت را نیز به عنوان برنامه پیشگیرانه ملی دنبال خواهیم کرد.

وی در پایان درباره علائم فشار خون نیز گفت: سردردهای ناگهانی، اختلالات عصبی خاص، اختلالات بینایی، سرگیجه و مشکلات قبلی مثل تبش قلب و آریتمی قلب از علائم فشار خون است اما فشار خون مزمن ممکن است علائمی نداشته باشد.

انتهای پیام/ زیبائی