مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب با بیان اینکه اتمام پروژه های نیمه تمام کشاورزی از الویت های اصلی این سازمان در سال جاری است: تا قبل از اتمام پروژه های مهم و نیمه تمام، پروژه جدیدی در حوزه کشاورزی در این شهرستان شروع نخواهد شد.

روح اله خیری صبح امروز به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار انعکاس بناب، در تشریح  نمای کلی کشاورزی  در شهرستان بناب اظهار داشت: حدود ۴۰ هزار هکتار از مساحت اراضی بناب در حوزه منابع طبیعی هستند که از این مقدار ۲۸ هزار و ۳۸۸ هکتار آن زیر کشت قرار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب از افزایش کشت گندم در این شهرستان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۷ حدود ۲۱ هزار تن گندم در این شهرستان کشت و  برداشت گردید که امسال با توجه به افزایش کشت شاهد برداشت حداقل ۳۰ هزار تن گندم با کیفیت خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دولت گندم کشاورزان را با قیمت تضمینی هزارو ۷۰۰ تومان خریداری خواهد کرد، تصریح کرد: طبق دستور عمل های اعلام شده اکثر این گندم ها در سیلوهای داخل شهرستان ذخیره سازی خواهند شد و مقدار بسیار کمی در صورت صلاحدید به شهرستان های همجوار ارسال خواهد شد.

خیری با بیان اینکه، تاکید سازمان جهاد کشاورزی کشت صیفی جات به صورت گلخانه ای در سراسر کشور است، اظهار داشت: این کار با هدف اینکه در تمام ایام سال کشت صیفی جات انجام شود و همچنین دولت از این طریق بتواند در تامین و کنترل آب ، برق و گاز به کشاورزان خدمات بهتر و بیشتری بدهد، انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی بناب از شروع تحقیقات احداث شهرک کشاورزی در این شهرستان خبر داد و گفت: زمان آن رسیده در حوزه کشاورزی از خام فروشی به سمت صنایع تولیدی روی بیاوریم چراکه که خام فروشی تنها موجب تضرر کشاورزان می شود و آن ها سود بسیار کمی از محصولاتشان به دست می آورند.

وی خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی جهت گسترش صنایع تولید ی در حوزه کشاورزی آماده است از تمام ظرفیت ها و پتانسل های خود در جهت کمک به سرمایه گذاران در این بخش استفاده کند، بنابراین از تمام سرمایه گذاران دعوت می کنیم به این حوزه خوب و کارآمد وارد شوند تا علاوه بر سرمایه گذاری امن و مناسب در پیشرفت و آبادانی شهرستان بناب سهیم باشند.

روح اله خیری با تاکید بر اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام حوزه کشاورزی از الویت های اصلی این اداره در شهرستان بناب است، گفت: تکمیل پروژه ۳۱۴ هکتاری آبیاری تحت فشار روستای روشت بزرگ، پروژه آبیاری روستای دوش و تکمیل کانال های بتنی آبیاری در چند روستا از برنامه های اصلی این اداره هستند که با پیگیری های نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی و فرماندار محترم شهرستان، این طرح ها به زودی تکمیل و به بهره برداری خواهند رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بناب حل مشکل رفع تداخلات اراضی کشاورزی با اراضی ملی را یکی از دیگر از برنامه های مهم این نهاد عنوان کرد و گفت: با توجه به مشکلی که اخیرا در همین راستا برای کشاورزان شهرستان به وجود آمده است با همکاری اداره منابع طبیعی در تلاش هستیم هر چه زودتر با بررسی نقشه های جدید این تداخلات را حل و فصل کنیم.

این مدیر شهرستانی با بیان اینکه شهرستان بناب در حوزه آبخیزداری دریاچه ارومیه قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه با کاهش حجم آب این دریاچه کشاورزان شهرستان بناب بیش از کشاورزان شهرهای همجوار متضرر شده اند که در همین راستا جهاد کشاورزی بناب جهت بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی طرح های خوبی را اجرا کرده است تا صنعت کشاورزی در این منطقه با مشکل مواجه نشود.

وی در خصوص سرمای بهاری امسال و خسارت های وارد شده به کشاورزان بنابی گفت: این شهرستان نسبت به شهرستان های همجوار از سرمای بهاری ضرر کمتری دیده است که طبق گزارشات تنها در چند روستا درختان گردو و موم دچار سرمازدگی شده اند که لیست آن ها را تهیه و جهت پرداخت خسارت به سازمان جهاد کشاورزی استان ارسال شده است.

خیری ویلا سازی در اراضی کشاورزی و باغی را خلاف محض قانون اعلام کرد و گفت: متاسفانه افزایش ویلا سازی در اراضی کشاورزی در سراسر کشور باعث آسیب به صنعت کشاورزی شده است  و امنیت غذائی مردم را خطر به شدت خطر انداخته لذا از تمامی همشهریان فهیم تقاضا داریم بدون مجوز از این کار خودداری کنند چراکه با پیگیری های قانونی مواجه خواهند شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بناب در پایان از حل مشکل اخذ پروانه های مورد نیاز برای صاحبان تراکتور و کمباین در این شهرستان خبر داد و گفت: در حدود ۵۰۰ دستگاه تراکتور و کمباین در این شهرستان مجبور بودن برای اخذ گواهینامه، پلاک، و معاینه فنی به تبریز مراجعه کنند که با پیگیری های انجام شده تا ۲ ماه آینده امورات آن ها در شهرستان بناب قابل اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/ داود زیبائی