فرماندار بناب: خانه‌های روستایی در بناب دارای سند رسمی هستند اما بانک‌ها از قبول این اسناد به عنوان ضمانت خودداری می‌کنند

به گزارش انعکاس بناب به نقل از همشهری یکی از سیاست‌های دولت برای مهاجرت معکوس به روستاها ایجاد زمینه اشتغال و اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاهاست. آذربایجان شرقی با دارا بودن حدود ۳ هزار روستا یکی از ظرفیت‌های قابل تحقق این هدف است.

در سال‌های اخیر هم اقدامات قابل توجهی در این زمینه انجام شده است و وام‌های اشتغال روستایی – به گفته مدیرکل کار و امور اجتماعی استان – بیشتر از سوی شهرها جذب شده‌اند.

با این حال، ارائه ضامن برای دریافت تسهیلات همچنان یکی از مشکلات دریافت وام به‌ویژه برای روستاییان است. بانک‌ها برای ضمانت تسهیلات هنوز بر ضامن کارمند تاکید دارند و این موضوع در روستاهای بناب به یک مشکل مبدل شده است.

«امین رفیعی» فرماندار بناب در این باره به چند سوال همشهری پاسخ داده است که در ادامه می‌خوانید.

بانک‌ها برای بازگشت تسهیلات اشتغال بر دریافت ضمانت‌های قوی تاکید دارند که روستاییان را در دریافت این تسهیلات با مشکل مواجه می‌کند. در این زمینه چه راهکاری وجود دارد؟

ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به‌ویژه در روستاها باید متناسب با شرایط زمانی و مکانی باشد. معتقدیم بانک‌های بناب می‌توانند همکاری بیشتری با روستاییان داشته باشند. بر اساس قوانینی که بانک‌ها در کشور و حتی در شهرهای دیگر اجرا می‌کنند، سند خانه می‌تواند به عنوان ضمانت در رهن بانک باشد و ما از بانک‌ها می‌خواهیم تنها به قانون عمل کنند و ضمانت‌های اضافی درخواست نکنند.

البته چنین مشکلی همچنان وجود دارد و ارائه تسهیلات را با کندی مواجه می‌کند. باید همکاری بیشتری در این زمینه صورت بگیرد و هدفگذاری برای ایجاد اشتغال و پویایی اقتصادی در روستاها محقق شود.

با توجه به این‌که سند اکثر خانه‌های روستایی به صورت دستی و قدیمی نوشته شده و معارض‌هایی هم دارند، چگونه می‌توان از این اسناد به عنوان وثیقه بانکی استفاده کرد؟

در بناب وضعیت متفاوت است. در حال حاضر حدود ۷۰ درصد خانه‌های روستایی این شهرستان سند رسمی دارند که همانند اسناد رسمی در شهرهای دیگر دارای اعتبارند. روستاییان می‌توانند به عنوان یک سند رسمی و قابل پیگیری این ضمانت را به بانک‌ها ارائه کنند و اسناد معتبر آنها در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد.

چه حمایت‌هایی در این زمینه انجام می‌شود؟

در جلسات شورای اشتغال استان بانک‌های عامل و نماینده‌های بانک‌ها در شهرستان هم حضور دارند. در این زمینه به آنها اعلام و تاکید شده است که همکاری بیشتری برای پرداخت تسهیلات داشته باشند. در صورتی که مشکلاتی از شعب اصلی وجود داشته باشد، با همکاری مسئولان ارشد استانی اقدام و پیگیری می‌کنیم.