دکتر حسین پیری، رئیس دانشگاه و دکتر میرسجاد هاشمی، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه بناب با هدف همکاریهای علمی و پژوهشی از دانشگاههای منطقه شرق ترکیه بازدید کردند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از روابط عمومی دانشگاه بناب، دکتر حسین پیری رئیس دانشگاه بناب در راستای دعوت به عمل آمده از طرف دانشگاه های منطقه ارزروم ترکیه طی یک سفر چند روزه از دانشگاههای Ataturk، Bayburt،Gumushane، Binali Yildirim و Agri ibrahim cecenبازدید به عمل آورد.

در این سفر که با همراهی معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه دکتر میرسجاد هاشمی صورت گرفت، همکاریهای علمی متقابل بین دانشگاه بناب و دانشگاههای مذکور و ارتباطات و روابط دوجانبه در زمینه های آموزشی، پژوهشی و تبادل تجارب مهندسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دکتر حسین پیری در حاشیه این دیدارها ارتباط مستمر دانشگاه بناب با دانشگاههای اتحادیه قفقاز را بسیار ضروری دانست و گفت: دیدار با روسای دانشگاه های مختلف از کشور ترکیه و برگزاری جلسات مختلف و معرفی توانمندی ها و خواسته های دانشگاه تفاهم نامه علمی

بناب در راستای  دستیابی به حوزه های مشترک همکاری های علمی دانشگاه بناب با دانشگاه های کشور ترکیه از جمله اهداف این سفر بود و دانشگاه بناب امروز ظرفیت لازم برای توسعه همکاری علمی و آموزشی با دیگر دانشگاه‌های جهان و به ویژه با کشورهای منطقه را دارد.

وی ادامه داد: کشور ایران و ترکیه به خاطر داشتن تاریخ و فرهنگ مشترک به راحتی می‌توانند ارتباطات و همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف را توسعه دهند و در همین راستا دیپلماسی علمی نیز بهترین گزینه برای توسعه همکاری‌های مشترک است که امیدواریم در چارچوب همکاری علمی بین دو کشور، طرفین از ظرفیت ها و تجارب یکدیگر به نحو شایسته استفاده کنند.

در طی بازدید از دانشگاه Ataturk ترکیه پرفسورعامر چوماکلی ریاست این دانشگاه  نتایج دیدار و مذاکرات فیمابین دو دانشگاه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به توافق موجود بین دو دانشگاه، تبادل دیدگاه ها در مورد مسائلی مانند شتاب بخشی به فرآیند مبادله اعضای هیات علمی و تحرک بیشتر در حوزه پژوهشی و تعریف پروژه های علمی مشترک، تبادل دانشجو و فارغ التحصیل یا برگزاری کارگاههای مشترک تخصصی، کنفرانسها، کنگره های علمی، تبادل اطلاعات دانشگاهی، نشریات و سایر زمینه ها از جمله مسائلی بود که در جلسه مشترک با هیات دانشگاه بناب مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گفتنی است، دانشگاه Ataturk، بزرگترین دانشگاه شرق ترکیه با بیش از ۶۰ سال قدمت و بیش از ۲۰ دانشکده، ۱۸کالج، ۳۰ مرکز پژوهشی و بالغ بر  ۲۸۰ هزار دانشجو و ۳ هزار عضو هیات علمی، یکی از برجسته ترین مراکز علمی و آموزشی منطقه می باشد.

دانشگاهGumushane ، مرکز علمی دیگری بود که رئیس دانشگاه بناب از آن دیدار کرده و با مسئولین آن دانشگاه گفتگو کرد که در حاشیه این دیدار، دکتر خلیل ابراهیم زیدبک رییس دانشگاه Gümüşhane  ترکیه در این دیدار گفت: “از زمان تاسیس دانشگاه، اولویت های اصلی ما افزایش فعالیت های علمی بین المللی بوده است و در این راستا، امروز یک توافقنامه همکاری با دانشگاه بناب از ایران امضا کردیم؛ ما معتقدیم که همکاری میان دو کشور همسایه با روابط قوی تاریخی، که امروزه هر دو کشور از قدرت های منطقه ای و جهانی به شمار می روند، نمونه ای موفق برای همکاریهای دیگر کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: توسعه یک جامعه بدون علم و دانش امکان پذیر نیست ما در عصر اطلاعات دیجیتال هستیم، بنابراین به عنوان موسساتی که دانش را در بالاترین سطح تولید می کنند، سعی خواهیم کرد که توافقات همکاری بین المللی را با کشورهای همسایه و کشورهای مختلف جهان افزایش دهیم.

دکتر زید بک در ادامه گفت: ما یک قرارداد ۵ ساله امضا کردیم و به عنوان یک نتیجه از این توافقنامه همکاری، قصد داریم با درک متقابل در مورد مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، آموزش و تحقیقات متقابل بین دو دانشگاه را توسعه دهیم و امیدوارم این توافقنامه با تلاشهایی که بعد از این صورت خواهد گرفت، نتایج مفیدی برای همه ما به ارمغان بیاورد.

تفاهم نامه علمی

دانشگاه Binali Yildirim مقصد بعدی هیات اعزامی دانشگاه بناب بود که این مرکز دانشگاهی واقع در شهر ارزنجان و دارای ۲۲ هزار دانشجو و از دانشگاههای نوپا و جامع با بیش از ۱۰ دانشکده و ۱۲ مرکز آموزشی می باشد؛ این دانشگاه در سال ۲۰۰۶ تاسیس شده و در سالهای اخیر فعالیت چشمگیری در عرصه فناوریهای نوین و علوم مهندسی و علوم پایه داشته است و همچنین عضو طرحهای مولانا و فارابی وزارت آموزش ترکیه می باشد.

دکتر آکین لوینت، رییس دانشگاه Binali Yildirim نیز در پایان نشست مشترک با رییس دانشگاه بناب از عزم این دانشگاه برای توسعه همکاریهای آتی علمی و پژوهشی با دانشگاه بناب خبر داد. همچنین تفاهم نامه همکاری مشترک در انتهای این دیدار بین دو دانشگاه امضاء شد.

تفاهم نامه علمی

رئیس دانشگاه بناب در ادامه دیدارهای خود از دانشگاه bayburt نیز دیدار به عمل آورد که این دانشگاه از جمله دانشگاههای فعال در حوزه های فنی مهندسی می باشد که با ۶ هزار دانشجو در حوزه های مهندسی عمران، مکانیک، صنایع و همچنین در حوزه های علوم اجتماعی و اقتصاد از شاخص ترین مراکز آموزشی منطقه ارزروم به حساب می‌آید.

دکتر حنیف برکت معاون دانشگاه Bayburt در این دیدار تقویت روابط فرهنگی دو کشور را از نتایج همکاری متقابل بین دو دانشگاه خواند و پیگیری جدی همکاری متقابل بین دو دانشگاه را در زمینه های مشترک خواستار شد.

دانشگاه Agri Ibrahim cecen، آخرین دانشگاهی بود که هیات اعزامی دانشگاه بناب از آن دیدار به عمل آوردند که این مرکز در سال ۲۰۰۷ از دانشگاه آتاتورک جدا گردیده و به عنوان دانشگاه مستقل در منطقه آناتولی شرقی فعالیت می کند حدود ۷۰۰۰ دانشجو و ۳۰۰ عضو هیات علمی فعال دارد.

دکتر کارابولوت عبدالهلیب رئیس دانشگاه Agri Ibrahim cecen در این دیدار ضمن اشاره به مضامین مشترک فرهنگی کشور ترکیه با ایران گفت: ما در دانشگاه آغری به دلیل نزدیکی جغرافیایی با ایران به همکاری مشترک با دانشگاههای ایرانی اهمیت زیادی قائلیم و امیدواریم این دیدار و این تفاهم نامه مشترک آغاز یک همکاری سازنده و مستمر باشد.

تفاهم نامه علمی

در پایان این دیدارها، ضمن امضای تفاهم نامه های همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی بین دانشگاهها، هدایایی به رسم یادبود و به عنوان یک نماد دوستی بین دانشگاه ها مبادله گردید.