استفاده از طبل های بزرگ و ایجاد صدای گوش خراش تنها موجب ناراحتی مردم بخصوص سالمندان، بیماران و کودکان شهرمان خواهد شد که می بایست هئیت های عزاداری به این موضوع توجه کنند.

مدیریت مراسم عزاداری سالار شهیدان مانند مدیریت خیلی از فعالیت های روزمره زندگی نیاز به رسیدگی و برنامه ریزی دارد اینکه بتوانیم پیام رشادت های امام حسین و یارانش را به وضوح و شکوه هرچه تمام تر به عالمیان نشان دهیم توجه به این نکته که چه ساعاتی را برای عزاداری انتخاب کنیم که مناسب بوده و موجبات مردم آزاری را دور کرده و استراحت کردن را از بیماران و مردم سلب نکنیم بسیار مهم وضروری است.

استفاده از طبل برحسب جمعیت اینکه گاها فقط چند نفری جمعیت است ولی صدای طبل تمام منطقه را فرا می گیرد و این نوعی مردم آزاری به شمار می آید  که قطعا امام حسین (ع) نیز خود مخالف این موضوع بوده و بارها در زمان خویش بر ضرورت احترام به حقوق مردم تاکید کرده اند.

بیاید در برنامه های عزاداری ساعات آخر شب را به طبل زدن با صدای بلند اختصاص ندهیم چراکه می توان در آن ساعات به مرثیه خوانی و مداحی اهل بیت پرداخته و به ذکر اهداف واقعی قیام امام حسین (ع) بپردازیم.

مدیریت در دادن نذری به امام حسین (ع) هم بسیار قابل توجه است بنابراین دادن نذری ها را منوط به دهه اول و روزهای عاشورا و تاسوعا نکنیم بلکه برای اثر گذاری بیشتر مثل قطره های باران نم نم و طی سه دهه از محرم نذری پخش کنیم.

در ایام محرم در جهت حفظ محیط زیست و زحمت ندادن به پاکبانان عزیز شهرداری در استفاده از ظروف یکبار مصرف افراط نکنیم و علاوه برآن در دادن نذری ها تنها هیأت را در نظر نداشته باشیم بلکه بسیاری از مردمی که امکان شرکت در مراسم سالار شهیدان را ندارند و چشم انتظار گرفتن نذری از دست شماخادمان امام حسین (ع) در منزلشان هستند.

اگر بخواهیم به عنوان فردی باشیم که پا در رکاب دستگاه امام حسین (ع) گذاشته و هر چند کوچک برقلب و روح دیگران نفوذ کرده است یادآوری درس واقعی کربلا امر به معروف ونهی ازمنکر است، آن هم از راهی که امام حسین علیه السلام  و اسلام بر آن تاکید دارد نه اینکه خودمان بر حسب سلایقمان به آن رسیده باشیم.

در روضه خوانی ها می بایست معرفت و بصیرت واقعی و پیام های اصلی کربلا انتقال داده شود، انتقال و نشر پیام امام حسین در سایه ی اعتماد به نسل نو و جوان است نسل دهه هفتاد و هشتادی ها اینکه بزرگان دستجات و هیأت تنها خود را مختص اجرای مراسم و بانی آن ندانسته و موجبات نزدیکی و ایمان واقعی به امام حسین (ع) را در نسل نو پرورش داده و نشردهند که آن هم در سایه رفتار و منش حسینی است و دادن مسولیت به آنهاست.

در پایان به این نکته می بایستی تاکید کرد که ازهم گسیختگی دستجات و اینکه هر محله ای برای خود هیتی را برپامی کنند موجبات تخریب ،جدایی و تفرقه میان امت و جامعه اسلامی شده و جز کدورت و کینه انعکاسی نخواهد داشت و اسلام دین دوستی و یکپارچگی است و پیام امام حسین معرفت و همبستگی است.

نگارنده خبر: زهرا احمدین