فرماندار بناب تالاب قره قشلاق را از نظر استراتژیک برای کل منطقه مهم دانست و گفت: این تالاب از نظر تامین کننده بخشی از آب دریاچه ارومیه و زیستگاه انبوهی از پرندگان بسیار مهم است.

به گزارش انعکاس بناب، جلسه کمیته محلی تالاب قره قشلاق صبح امروز با حضور فرماندا بناب، مسئولان برخی ادارات شهرستان های میاندوآب، ملکان و بناب در محل سالن اجتماعات فرمانداری بناب برگزار شد.

فرماندار بناب در این جلسه با بیان اینکه تالاب قره قشلاق از لحاظ تامین کننده آب دریاچه ارومیه و همچنین زیستگاه محیط زسیت پرندگان برای کل منطقه استراتژیک است، گفت: این تالاب از لحاظ جغرافیایی برای سه شهرستان بناب، ملکان و میاندوآب مهم است اما در کل تمامی مسئولان منطقه شمال الغرب کشور می بایست به این تالاب اهمیت بیشتری بدهند.

امین رفیعی تامین حق آبه تالاب قره قشلاق را مهمترین نیاز فعلی این منطقه عنوان کرد و گفت: در موضوع حق آبه نباید برای روستا و اراضی کشاورزی بالادست تالاب و پایین دست آن فرقی گذاشت که این کار موجب ایجاد تفکر جزیره ای در خصوص این تالاب خواهد شد و قطعا همه از این موضوع متضرر می شوند.

وی توجه ویژه دولت به تالاب قره قشلاق به عنوان یکی از مناطق ملی حفاظت شده را گام موثری در حفاظت از محیط زیست منطقه دانست و گفت: جوامع و مسئولان محلی این تالاب با کاهش صدور مجوزهای چرا و غیره در اطراف این تالاب سعی کرده اند در حفاظت این تالاب گامی برداشته باشند که قطعا  بسیار خوب و تاثیر گذار خواهد بود.

مقام عالی دولت در شهرستان بناب توجه به حفاظت فیزیکی از تالاب قره قشلاق را ضروری دانست و گفت: در حال حاضر دو پاسگاه محیط زست در اطراف این تالاب وجود دارد که اخیرا با حضور مسولان منطقه کلنگ احداث دو پاسگاه دیگر بر زمین زده شد که می توانند در حفاظت از این منطقه موثر واقع شوند.

فرماندار بناب یکی از مسائل مهم در خصوص احیای این تالاب و افزایش سطح آب آن را لایه روبی رودخانه های منتهی به این تالاب عنوان کرد و گفت: امسال بارندگی های بسیار خوبی در منطقه اتفاق افتاد اما عدم لایه روبی در رودخانه های منتهی به این تالاب مشکلات بسیار زیادی را برای شهرهای همرجوار تالاب به وجود آورد.

رفیعی در ادامه افزود: شهرستان بناب امسال لایه روبی این رودخانه ها در منطقه خود را آغاز و تا حد زیادی به پایان رسانده است اما از سایر مسئولان منطقه بخصوص شهرستان های همجوار تالاب انتظار داریم هر چه زودتر کار لایه روبی مسیرهای رودخانه های خود منتهی به تالاب را انجام دهند تا با شروع بارش ها با مشکل مواجه نشوند و به احیای تالاب کمک کرده باشند.

وی در پایان توجه به بحث گردشگری تالاب قره قشلاق را مهم دانست و گفت: ادارات مربوطه همانند اداره میراث فرهنگی می بایست به کمک موسسات مردم نهاد در این حوزه فعالیت های بیشتری داشته باشد تا بتوان با تغییر معیشت اهالی ساکن در حاشیه این تالاب از کشاورزی  به مشاغل خدماتی ضمن کمک به بهبود درآمد خانوارها از هدر رفت آب در اطراف تالاب جلوگیری کنند.

گزارش تصویری از جلسه؛

انتهای گزارش/ داود زیبائی