انعکاس بناب به بهانه روز ملی آتش نشانی مصاحبه ای را با مسئول آتش نشانی شهرستان بناب ترتیب داده است که توجه شما را به این گفتگو جلب می نماییم.

در سال ۱۳۵۹ در تاریخ ۷ مهر ماه در اوایل جنگ ایران و عراق جنگنده های هوایی عراق پالایشگاه آبادان را مورد حمله قراردادند بعد از این اتفاق آتش نشانان غیور وارد عمل شده وبه اطفای حریق پرداختند اما متاسفانه درضمن اطفای حریق بار دیگر بمباران هوایی توسط عراق صورت گرفت که دراین بمباران تعدادزیادی از آتش نشانان در حین انجام  وظیفه به شهادت رسیدند.

بعد ازبیست سال پس از این اتفاق در سال ۱۳۷۹ ستاد هماهنگی امور ایمنی آتش نشانی کشور  به بهانه این اتفاق هفتم مهر را به عنوان روز ملی آتش نشان  وروز ایمنی در تاریخ ملی کشور به ثبت رساند.

 انعکاس بناب به بهانه همین مناسبت صبح امروز ضمن دعوت از امیر پور عبدالکریم مسئول سازمان آتش نشانی بناب  با وی مصاحبه به شرح زیر ترتیب داده که شما را به خواندن این مصاحبه جذاب فرا میخوانیم.

امیر پور عبدالکریم با بیان اینکه آتش نشانی شغل محسوب نمی شود و نوعی ایثار و فداکاری برای مردم است، اظهار داشت: این آتش نشانان هستند که با از جان گذشتگی برای کمک به حادثه دیدگان شتافته و به استقبال آتش می روند و تمام خطرات را به جان می خرند.

مسئول سازمان آتش نشانی شهرستان بناب در ادامه اشاره ای به عملکرد سازمان آتش نشانی کرد و افزود؛ سازمان آتش نشانی امسال در ۶ماهه اول با تمام نیرو توانسته در مقابل اتفاقات وحوادث بهترین عملکرد را داشته باشد؛ از جمله این عملکردها می توان به اطفای حریق ۱۶۸ مورد، امدادونجات ۶۹ مورد، حضور در مراسمات و راهپیمایی ها ۹۱مورد، صدرور گواهی حریق ۲۹ مورد، صدور گواهی ایمن سازی ۳مورد ، آموزش در مدارس ۷ مورد، پایان کار ساختمان  ۲۳ مورد، نجات یافته ۶ مورد، مجروحین ۲۵ مورد، فوتی از بابت مسمومیت و تصادفات ۱۳ مورد بوده است.

وی با تاکید بر اینکه طرح ایمن سازی در ساختمان ها به هنگام دریافت پروانه کسب توسط شهرداری تا مراحل پایانی ساخت مورد توجه وپیگیری قرار می گیرد،  گفت: طرح ایمن سازی ساختمان های مسکونی چندطبقه، تالارها، مساجد، واماکن عمومی پرتردد، واز همه مهمتر ایمن سازی مدارس به صورت جدی انجام می شود که در این طرح پله های اضطراری، کپسول آتش خاموش کن، درب های ورود وخروج اضطراری، آسانسور وسایر موارد مورد بررسی قرار می گیرد وراهنمایی های لازم به منظور آگاه سازی مالکین و مسئولین صورت می پذیرد تا از بروز حوادث جلوگیری گردد ودر غیر این صورت در مواقع وقوع حادثه مقصر شناخته می شوند.

پور عبدالکریم در ادامه طرح ایمن سازی مدارس را مهم تلقی کرد و افزود: نباید از کنار ایمن سازی مدارس به راحتی عبور کنیم چرا که کوچکترین اتفاق در مدارس می تواند تبدیل به فاجعه شود بنابراین سازمان آتش نشانی اجرای انواع مانورها و دوره های امداد ونجات را در جهت آموزش دانش آموزان به هنگام وقوع حوادث جزء الویت های خود قرار داده است.

مسئول آتش نشانی بناب با بیان اینکه یک آتش نشان به صورت شبانه روزی می بایست در آماده باش کامل باشد، گفت: فردی آتش نشان است که دارای روحیه جمعی، آمادگی جسمانی بالا بوده و در تمام دوره های آموزشی ازجمله آموزش در ارتفاعات، موانع سخت و مانور های اتش سوزی شرکت نماید.

این آتش نشان توصیه هایی به همشهریان عزیز  کرد و گفت؛ با توجه به رسیدن فصل سرما و استفاده از بخاری های گاز سوز، مردم مراقب نشت گاز دی اکسید کربن که به قاتل نامرئی معروف می باشد، توجه نوده و هنگام نصب، بخاری را تست و راه دودکش ها را بررسی و از دودکش های مدل اچ استفاده کنند.از رانندگان محترم نیز  تقاضا داریم که همواره کپسول آتش نشانی در خودروی خود داشته باشند و به هنگام وقوع حوادث و آتش سوزی با ۱۲۵ تماس بگیرند.

وی در پایان ضمن تبریک مجدد روز آتش نشانی به تمامی همکارانش، از شهردار محترم و شورای شهر بابت حمایت های ویژه و خرید تجهیزات مورد نیاز آتش نشان، تشکر و قدرداتی کرد و از همشهریان عزیز خواست که با توجه به نبود زیر ساخت های لازم در بناب و عوامل ترافیکی به هنگام وقوع حوادث سمت چپ خیابان را برای عبور ماشین های امداد و نجات و آتش نشانی باز نگه دارند تا در اسرع وقت به محل وقوع حادثه برسند چرا که به هنگام وقوع حوادث جانی و مالی یک دقیقه هم سرنوشت ساز می باشد.

انتهای پیام/ احمدین