همزمان با شروع تبلیغات قانونی کاندیداهای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پایگاه خبری انعکاس بناب جهت معرفی کاندیداهای این شهرستان با این عزیزان مصاحبه ای انجام داده است که شما را به گفتگو با آقای پرویز آبک دعوت می کنیم.

لطفا خود را معرفی کنید و از سوابق و انگیزه حضورتان در میدان رقابتهای انتخاباتی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی بگویید؟

 پرویز آبک هستم، سرهنگ بازنشسته ارتش متولد ۱۳۵۰ شهرستان بناب/ کارشناسی ارشد فقه و حقوق/ در مشاغل اجرایی و مدیریتی درون سازمانی کار کرده و همچنین مدرس دانشگاه و مراکز علمی و فرهنگی بناب نیز بوده‌ام و در کنار کار نظامی گری و تدریس در دانشگاه در شورای حل اختلاف دادگستری بناب نیز کار کرده‌ام.

از آنجا که هم در ارتش و هم در دانشگاه با قشر جوان سر و کار داشته‌ام به مشکلات جوانان اشرافیت کامل دارم و از طرف دیگر با توجه به اینکه مدت زمان زیادی رئیس بازرسی بوده‌ام و در شورای حل اختلاف نیز فعالیت داشته‌ام با آسیب های اجتماعی آشنا هستم.

انگیزه شرکت در انتخابات مجلس در سال های آخر خدمت ارتش در من ایجاد شد و با دعوت برخی از دوستان و همراهان و آنانکه با بنده آشنایی داشتند این انگیزه در من اوج گرفت، البته دیدن و درک مشکلات فراوان شهر، مردم و همشهریان هم در کاندید شدن بنده بی تاثیر نبود و به این نتیجه رسیدم که می بایست برای حل مشکلات مردم و شهرستان کمر همت را بست و در عمل کار کرد.

تفکرات خود را به کدام جناح نزدیک تر می دانید؟

قبلا نیز عرض کرده ام بنده نه اصولگرا و نه اصلاح طلب هستم. محتوای هر دو جریان چیز خوبی است ولی ظواهر آن ها نامطلوب می باشد ضمن اینکه بسیاری از کسانی که خود را عضو این دو جناح معرفی می کنند عملا و قلبا التزام و اعتقادی به آن ها ندارند و چه بسا در میانه راه، جریان فکری آن ها تغییر می کند.

بنده مستقل از هر دو جریان خودم را به شدت ملی گرا، مردمی گرا و عملگرا و در راس آن ولایی می دانم، تربیت بنده بر ملی گرایی بنیان یافته و به منافع ملی و مردمی و مصالح ایران بیشتر از هر چیزی اعتقاد دارم و برای آن ها عمل خواهم کرد.

با توجه به تخصص و دغدغه تان فکر می کنید برای حضور در چه کمیسیونی مناسب هستید؟ در مورد مسائلی از کشور که تخصص ندارید، تحلیل های خود را چگونه به دست می آورید و بر چه اساسی در این موضوعات رای می دهید؟

بنده ۳۰ سال نظامی بوده ام و با توجه به رشته تحصیلی و شغلم در کمیسیون های امنیت ملی و قضایی و حقوقی می توانم مثمر ثمر باشم در مشاغل درونی و بیرونی سازمانی ارتش با مسائل اجتماعی سروکار داشته و با مشکلات و موانع آسیب های اجتماعی آشنا هستم و علاوه بر اینها خود مسئول بررسی و رفع بسیاری از مشکلات بوده که زمینه های اجتماعی داشته و ریشه آن ها در مسائلی مانند طلاق، اعتیاد، بیکاری و فقر بوده و از طرف دیگر بنده برای حل مشکلات اجتماعی و محرومیت زدایی از طرف دوستان برای کاندید شدن دعوت شدم.

همچنین خود نیز انگیزه ای قوی برای رفع مسائلی مانند بیکاری و فقر را دارم لذا در کمیسیون اجتماعی مجلس نیز می توانم فعالیت داشته باشم و در خصوص مسائلی که تخصص ندارم هم باید عرض کنم بیشتر مسائلی که در مجلس مطرح می شود ابتدا در کمیسیون های تخصصی بررسی می گردد و مطالعه دقیق روی کمیسیون های تخصصی منبع خوبی برای به نتیجه رسیدن است و علاوه بر آن استفاده از ظرفیت های فراوان دانشگاهیان برای دستیابی به یک دید کارشناسی دقیق را مهم می دانم و البته لازم می دانم تاکید کنم که به هیچ چیزی بدون بررسی رای نخواهم داد و عنوان می کنم که رای دادن بر اساس دید ظاهری و غیر کارشناسی جفا در حق ملت شریف ایران است.

در تقابل دو امر کاهش تورم و افزایش اشتغال، اولویت با کدام است و چگونه می توان به شرایطی بهینه برای کاهش فشار تورم و بیکاری بر مردم رسید؟

معتقدم بیشتر باید روی مسئله اشتغال کار شود و الا در یک دور باطل می افتیم چراکه بیکاری فقر می آورد و فقر فساد، فقر ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی کشور ما است  که خود ناشی از بیکاری می باشد و اگر بتوانیم مشکل بیکاری را حل کنیم بسیاری از مشکلات دیگر را حل کرده ایم، مشکلاتی مانند بزهکاری اعتیاد طلاق و غیره

کاهش تورم خود مهم است اما بدون حل مشکل بیکاری گره گشا نیست و می بایست بیشتر برای اشتغال جوانان کار کنیم و زمینه فقر را ازبین ببریم و در کنار آن برای حل تورم کار کنیم.

البته ما باید دید سیستمی به مشکلات داشته باشیم چرا که مشکلات اجتماعی کشور ما به طور زنجیروار به یکدیگر وصل هستند و باید برای حل همه آنها کار کرد و الا کار ما فقط مثل مُسکن تاثیر مقطعی پیدا می کند.

آیا هم اکنون فعالیت اقتصادی دارید؟ در صورت نماینده شدن این فعالیت را ادامه خواهیدداد ؟ آیا متعهد می شوید که در این مدت هیچ گونه فعالیت اقتصادی برای خود یا وابستگان نزدیکان ایجاد ننمایید ؟

در حال حاضر فعالیت اقتصادی عمده‌ای نداشته و برنامه ای هم برای آن ندارم و در ارتباط با نزدیکانم هم با قاطعیت عهد می بندم که هیچ گاه نگاه خاصی برای آنها قائل نباشم، بنده زمینه‌ساز رشد اقتصادی بناب خواهم شد و معتقدم هر کسی توانایی داشت خودش باید از این زمینه سازی بنده استفاده کند.

رویکرد شما درسیاست خارجی و نحوه تعامل با کشورهای منطقه چگونه خواهد بود؟ نقش مجلس در این تعاملات چیست؟

در سیاست خارجی ما باید بدبینانه عمل کنیم، منظورم این است که اخلاقیات را مبنا قرار ندهیم چرا که اصل حاکم بر جامعه جهانی اصل فایده محور است و هر چقدر هم ما پایبند باشیم طرف های مقابل ما در بیشتر موارد نخواهد بود، البته ما در سیاست خارجی باید یک فرمول و راهنمای همیشگی داشته باشیم و آن منافع ملی و مصالح ایران است که بایستی در ارتباطات و تعهدات خارجی بر مبنای آنها عمل کنیم و هر ارتباطی که به نفع کشور ما است را مجاز و هر ارتباطی غیر از آن را غیر مجاز بدانیم اما در کنار همه اینها سابقه تاریخی به ما نشان داده که می بایست قدرتمند باشیم و به کشورهای خارجی اعتماد نکنیم.

خصوصاً تجربه برجام یک دستاورد بزرگ برای ما داشت و آن این بود که همگی مطمئن شدیم که غرب و آمریکا قابل اعتماد نیستند، در حال حاضر ما در جهان شاهد این هستیم که با شکست تک قطبی سازی و ناکارآمدی سازمان ملل کشورها به سمت ائتلاف‌های منطقه‌ای حرکت می کنند و این می تواند راهکار مهم برای ما باشد چرا که ما با کشورهای منطقه اشتراکات فراوانی داریم و کار کردن با آنها برای ایران بسیار آسانتر مطمئن تر و امن تر از کار کردن با غربی‌ها می باشد.

لذا بنده بیشتر به ایجاد ائتلاف در منطقه با کشورهای همسایه اعتقاد دارم و البته نباید ارتباط با غرب نیز قطع گردد بلکه با لحاظ کردن اصل فایده گرایی باید با آنها نیز رابطه برقرار کرد و از هر ظرفیتی برای پیشرفت ایران استفاده نمود.

مطابق قانون اساسی، مجلس حق نظارتی دارد و اینکه دولت در واقع بازوی اجرای قوانین است که بعد از تصویب مجلس می گذرد و ارتباط و قطع ارتباط با دیگر کشورها و معاهدات با دیگر دولت ها می بایست از تصویب مجلس بگذرد لذا مجلس دارای جایگاه رفیعی است و در مسئله سیاست خارجی نقش آفرینی می باشد، فعال کردن گروه های دوستی پارلمانی بین مجالس کشورها از  دیگر راه‌های تاثیرگذاری مجلس در سیاست خارجی است./ بخش دوم مصاحبه متعاقبا منتشر خواهد شد.

انتهای پیام / داود زیبائی