پورمحمدی گفت: اگر قبول داریم که این بیماری یک جنگ است باید بدانیم که هر جنگ فرمانده‌ای دارد و ما نمی‌توانیم به تنهایی تصمیم بگیریم.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از آناج، محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی شب گذشته در گفت‌وگو با بخش خبری۲۳-شبکه سهند اظهار داشت: اگر نکات مثبت و قوت را می‌گوییم به معنی عبور از بحران نیست و اگر از نکات منفی حرف می‌زنیم به معنی این نیست که در بدترین شرایط هستیم.

وی با بیان اینکه چندین گزارش و طبقه‌بندی از استان‌ها منتشر شده است، گفت: در این گزارش ها میزان ابتلا به ازای هر ده هزار نفر جمعیت اعلام شده که به ازای هر ده هزار نفر جمعیت، دارای ۲/۸ ابتلا هستیم و رتبه هفدهم را دراختیار داریم و از نظر تعداد ابتلا در رتبه نهم هستیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص وضعیت ابتلای استان به کرونا عنوان کرد: جزو استان‌هایی هستیم که دارای وضعیت متوسط ابتلا به کرونا است، آماری که امروز داده شده برون‌داد مبتلایان دو هفته قبل است و اینکه در دوهفته آینده آمار مبتلایان افزایشی یا کاهشی باشد بستگی به رفتار امروز مردم دارد.

وی بااشاره به برخی انتقادات درباره ضعف تصمیم گیری در استان ابراز داشت: اگر قبول کنیم که این جنگ یا بیوتروریسم است باید بدانیم جنگ فرمانده دارد و نمی‌شود هرکس به گونه‌ای که می‌خواهد تصمیم بگیرد.

پورمحمدی در خصوص تعطیلی بازار و مراکز خرید توضیح داد: ستاد ملی مبارزه با کرونا تا دو روز قبل موافق تعطیلی مراکز عمومی و بازارها نبود و تنها با تعطیلی بازار سراب و مراغه موافقت کرده بود اما بعد از رایزنی‌ها مجوز تعطیلی کل مراکز خرید استان گرفته شد.

وی با دعوت از مردم برای رعایت قرنطینه خانگی اظهار داشت: اگر خودمراقبتی به خوبی صورت بگیرد، تا چند هفته آینده روند کاهشی مبتلایان را خواهیم داشت.

استاندار آذربایجان‌شرقی در خصوص برخی شایعات در فضای مجازی درباره کفن و دفن متوفیان مبتلا به کرونا گفت: ملاحظات شرعی درباره بیماران کرونایی کاملا صورت می‌گیرد و با شورای شهر رایزنی می‌کنیم تا هزینه کفن و دفن کاهش یابد و برای نیازمندان هزینه کفن و دفن رایگان شود.

وی با بیان اینکه برای قرنطینه شهر و یا استان باید به مردم گفت که حدود اختیارات ما چقدر است، تصریح کرد: انتظار از رسانه این است که واقعیات را نشان دهد و مشکلات کادر درمان را به مردم نشان دهند.

پورمحمدی در خصوص ظرفیت مراکز درمان استان تاکید کرد: ظرفیت بیمارستان‌های نیروهای مسلح و تامین اجتماعی و نقاهتگاه‌ها را آماده نگه داشتیم. همچنین آماده‌ایم الکل کل کشور را تامین کنیم اگرچه در خصوص تامین ماسک اندکی کمبود داریم.