ایرنا- اگرچه دولت‌های اروپایی تاکنون بودجه‌های کلانی برای مقابله با ویروس کرونا اختصاص داده‌اند اما از نگاه اقتصاددانان قاره سبز، این ارقام ناکافی است و اروپا در آستانه یک بحران جدی قرار دارد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایرنا : طبق اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، موارد ابتلا به کرونا در جهان از ۷۰۰ هزار نفر عبور کرده و شمار قربانیان آن در اروپا از ۲۱ هزار نفر فراتر رفته است.

به نوشته «شینهوا»، از مجموع مبتلایان به کرونا در جهان، بیماری ۳۶۱ هزار و ۴۵۷ نفر قطعی بوده و فوت ۲۱ هزار و ۴۹۶ نفر در اروپا ثبت شده است.

در واقع افزون بر نیمی از مجموع مبتلایان به کرونا در جهان، به کشورهای اروپایی مربوط می شود. ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و پس از آن آلمان با افزون بر ۶۲ هزار مورد ابتلای تائید شده در جایگاه بعدی قرار دارد.

گرچه آمریکا با ۱۴۲ هزار و ۷۳۵ مورد ابتلا و ۲ هزار و ۴۸۹ مورد فوتی حتی در میزان ابتلا از چین نیز پیشی گرفته، با این حال سیر صعودی ابتلا در قاره سبز موجب نگرانی شدید دولت‌های اروپایی شده است.

اکنون ایتالیا با ۱۰ هزار و ۷۹۹، اسپانیا با ۶ هزار و ۸۰۳، فرانسه با ۲ هزار و ۶۰۶ و انگلیس با یک هزار و ۱۲۸ فوتی بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کووید ۱۹ را اعلام کرده‌اند و آلمان با ۵۴۱ جان باخته پس از آنها قرار دارد.

اختلاف در اروپا بر سر سهم مالی دولتها

براساس گزارش روز دوشنبه روزنامه اقتصادی «لزکو» فرانسه، کشورهای اروپایی در کمتر از ۲۰روز، توپخانه بزرگ مالی و بودجه ای را تدارک دیدند اما با توجه به هزینه های جدید، اقتصاددانان آن را ناکافی می‌دانند.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، این هزینه ها از ۱.۴ درصد برای اسپانیا تا ۳.۹ درصد تولید ناخالص داخلی برای آلمان و با گذر از ۱.۹ درصد این بودجه در فرانسه را شامل می شود.

با این حال یک عدم هماهنگی در این زمینه وجود دارد. اختلاف‌ها بر سر سهم دولت ها در مهار کرونا گسترش یافته و در روزهای اخیر با بدتر شدن شرایط بهداشتی و اقتصادی این آمار همچنان در حال افزایش است. بویژه آلمان که ۱۲۳ میلیارد یورو معادل ۳.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای هزینه های مصاعف در نظر گرفته است.

از یک سو، کرونا غول‌های صنعتی بزرگ در اروپا را تهدید می کند که این روزها شاهد توقف فعالیت آنها یکی پس از دیگری هستیم و از سوی دیگر با گسترش اپیدمی خود در سراسر جهان و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، دولت های اروپایی را بیش از پیش نگران کرده است.

علاوه بر بودجه هایی که دولت های اروپایی برای مقابله با کرونا اختصاص داده و یا پیش‌بینی کرده اند، سازمان های بین المللی و در سطح اتحادیه اروپا بودجه های دیگری برای مقابله با این ویروس اعم از تولید واکسن در نظر گرفته اند.

به عنوان نمونه هفته گذشته، مقام های اتحادیه اروپا از تخصیص بودجه ۱۴۰ میلیون یورویی با هدف تهیه واکسنی برای از بین بردن ویروس کرونا خبر دادند.

همچنین سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته خود در بروکسل با اختصاص بودجه ۲۵ میلیارد یورویی برای مقابله با آسیب های اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا در قاره سبز موافقت کردند.

همچنین مقام های اتحادیه اروپا از تخصیص بودجه ۱۴۰ میلیون یورویی با هدف تهیه واکسنی برای از بین بردن ویروس کرونا خبر دادند.

تهدید اعتبار اتحادیه اروپا

وزیر امور اروپایی فرانسه روز گذشته(یکشنبه) با انتقاد از اقدامات برخی اعضای اتحادیه اروپا در بحران شیوع کرونا گفت: این بحران اعتبار این اتحادیه را به خطر انداخته است.

«املی دو مونشالن» در گفت و گو با «آر.ت.ال» فرانسه، بحران کرونا را عامل به خطر افتادن «اعتبار و سودمندی» اتحادیه اروپا دانست و تصریح کرد، اگر برخی خواستار همبستگی نیستند، باید جایگاه آن‌ها را در اتحادیه اروپا و همچنین آنچه را که با ۲۷ کشور عضو انجام می‌دهیم، زیرسوال ببریم. این یک مساله اساسی است.

پیامدهای ناشی از بحران کرونا منجر به نگرانی مقام های اروپایی شده به گونه ای که «امانو.ئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه سه روز پیش در گفت و گو با چند روزنامه ایتالیایی گفت: ما بدون همبستگی قوی اروپا برای تامین امکانات بهداشتی و بودجه نخواهیم توانست بر بحران کرونا غلبه کنیم.

او تاکید کرد، اروپا باید از چنین وضعیتی احساس غرور و قدرت کند اما لازم است از این فراتر رود. بنابراین من به همین دلیل از همبستگی بودجه در مدیریت این بحران(کرونا) و پیامدهای آن دفاع می کنم.

همچنین «خاویر سولانا» مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا که خود نیز به کرونا مبتلا شده، در مقاله‌ای از قرنطینه نوشت که کشورها باید با رویکردی پیشگیرانه، بازسازی اقتصادی پس از پایان بحران شیوع کووید۱۹ را از اکنون آغاز کنند.

او در این مقاله که در تارنمای «پراجکت سیندیکیت» به چاپ رسیده، بحران شیوع کرونا در جهان را به جنگ‌هایی همچون جنگ جهانی تشبیه و تاکید کرده است که جهان همانطور که از بحران‌های پیشین عبور کرده، از کرونا نیز عبور می‌کند اما باید درس‌هایی را از بحران‌های پیشین بگیرد.

سولانا شیوع کرونا را «بحرانی با ابعاد تاریخی» دانست که شبیه یک جنگ متعارف نیست و همه انسان‌های روی زمین در این جنگ در مقابل یک دشمن مشترک هستند و به حرکت درآوردن امکانات باید در کنار بی‌حرکت کردن بخش بزرگی از جمعیت روی دهد.

«جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا نیز پیشتر هشدار داده بود اگر اتحادیه اروپا در مقابله با کرونا دچار اشتباه شود، ممکن است این نهاد، فلسفه وجودی خود را از دست بدهد.

او در گفت و گوی اخیر خود با روزنامه ایتالیایی «ایل سوله ۲۴» گفت: اگر برای مقابله با کرونا کاری انجام ندهیم فشار یک اقتصاد ویران برای فرزندانمان به جا خواهد ماند.

این اظهارات و نگرانی ها در حالی است که «اورسلا ون درلاین» رئیس کمیسیون اروپا در گفت و گویی با خبرگزاری آلمان گفته اتحادیه اروپا از بروز اختلاف ها و ناعدالتی های اقتصادی به ویژه با توجه به شیوع این ویروس در ایتالیا به عنوان مرکز همه گیری این ویروس در اروپا که بیشترین آسیب را نیز در جهان دیده است، جلوگیری خواهد کرد.