استاندار آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه احتمال دارد مدارس و دانشگاه‌ها از بیستم فروردین ماه به بعد بازگشایی شوند، گفت: نباید در این مورد عجله کرد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایسنا:محمدرضا پورمحمدی، ظهر پنجشنبه در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها آموزش غیرحضوری را شروع و دانشگاهها نیز امکان حذف ترم، تقلیل واحد و معرفی به استاد را فراهم کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تعداد مبتلایان در گروه سنی مدارس کم است، اما در مورد دانشگاه‌ها، دانشجویان ناگزیر به مسافرت بین شهرهای مختلف هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هیچ محدودیتی در مورد فعالیت مطب‌های پزشکان و مراکز دندان پزشکی اعمال نکرده‌ایم، گفت: قبل از اجرای طرح فاصله‌ گذاری اجتماعی، تعدادی اقدام به تعطیلی مطب‌هایشان کرده بودند که تذکر گرفتند، باید نظارت‌ها در این خصوص بیشتر شود.

به گزارش ایسنا، استاندار آذربایجان‌ شرقی در ادامه با بیان اینکه از نظر ما فعالیت واحدهای تولیدی از شانزدهم فروردین ماه بلامانع است، اظهار کرد: واحدهای تولیدی با لحاظ کردن پروتکل بهداشتی می‌توانند فعالیتشان را آغاز کنند.

وی، اضافه کرد: کمیته اقتصادی ستاد استانی کرونا در مورد واحدهای تولیدی هم که انبارهایشان پر بوده و بازار کشش لازم را برای تولید بیشتر ندارد، تصمیم گیری خواهد کرد.

وی با اشاره به در نظر گرفتن اعتبار ۱۰ میلیارد دلاری برای کمک به واحدهای تولیدی متضرر از کرونا، گفت: این مبالغ در قالب بسته‌های حمایتی تسهیلات بانکی برای اقشار آسیب دیدن از کرونا در نظر گرفته شده است، اما تسهیلات ارزان قیمت به کارخانه‌هایی که به بهانه شیوع کرونا تعدیل نیروی انسانی کنند، تعلق نمی‌گیرد و چنین بهانه‌هایی به هیچ عنوان مقبول نبوده و باید ستاد کرونا تایید کند.

پورمحمدی در ادامه به تخصیص اعتبار ۷۵ هزار میلیارد تومانی به منظور کمک به کسب و کارهای متضرر از کرونا، اشاره کرد و افزود: چنین تدابیری در شرایط تشدید تحریم و افزایش قیمت ارز و کمبود نقدینگی تا حدودی مشکل تولید کنندگان را حل و فصل کرده و سبب تسهیل کسب و کار خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه مایحتاج شش ماه آینده مردم استان در انبارها ذخیره شده است، گفت: از نظر مواد غذایی و کالاهای استراتژیک وضعیت بسیار خوبی داریم؛ بطوریکه بسیاری از تولید کنندگان، نگران به فروش نرفتن محصولاتشان هستند.

وی از تلاش برای تشکیل ستاد مشاوران اقتصادی پسا کرونا در استان خبر داد و افزود: در این ستاد تلاش خواهد شد تا با بهره‌گیری از اقتصاددانان استان در راستای رفع موانع و انجام اقداماتی مانند راه اندازی صندوق‌های توسعه و ورود به بازار بورس هم فکری شود و واحدهای تولیدی نیز باید نوآوری خود را داشته باشند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی واحدهای تولیدی از واحدهای تحقیق و توسعه، اضافه کرد: داشتن واحدهای تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی سبب می‌شود تا این واحدها خودشان را با تغییرات روز تطبیق داده و برای چنین بحران‌ها و شرایطی مانند شروع کرونا آمادگی لازم را داشته باشند.

وی با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی صادرات با وجود تحریم‌های ظالمانه، خاطرنشان کرد: همت و تخصص تولیدکنندگان در کنار سیاست‌های دولت باعث شد در چنین شرایطی میزان صادرات افزایش پیدا کند.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تا کنون تنها یک سوم ظرفیت‌ تختهای در نظر گرفته شده برای بیماران کرونایی پر شده است، اظهار کرد: در حال حاضر ظرفیت کافی داریم و چندین مرکز تکمیل درمان نیز راه اندازی شده است.

وی از افتتاح مرکز تکمیل درمان ۴۰۰ تخت خوابی در صبح روز پنجشنبه، چهاردهم فروردین ماه خبر داد.

وی گفت: متاسفانه در استان ما نیز ۲۴ نفر بر اثر مسمومیت الکلی فوت شده و حدود ۲۰۰ نفر نیز به این دلیل به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که نیروی انتظامی برخورد و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهد.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به گلایه‌های مردم از تعطیل نکردن بازار و مغازه‌های تبریز در اوایل شیوع ویروس کرونا در این استان، گفت: ستاد استانی کرونا تابع ستاد ملی بوده و تمامی دستورات و اختیارات باید از ستاد ملی به استان‌ها داده شود.

وی با بیان اینکه استانداران باید در ارتباط با همه مسائل استان پاسخگو باشند، اما اختیاراتشان در این حد نیست، اظهار کرد: تمامی اقدامات در خصوص مقابله با ویروس کرونا از طریق شورای عالی امنیت ملی به ستاد ملی تفویض اختیار شده و از طریق ستاد ملی نیز به ستاد استانی ابلاغ می‌شود و در این خصوص نمی‌توان قبیله‌ای عمل کرد.

وی اضافه کرد: در مورد تعطیلی بازارها و اصناف تنها توانستیم به منظور ضدعفونی بازار را چند روزی تعطیل کنیم و سپس در چارچوب اختیارات ستاد ملی کرونا فقط خروجی‌های استان را با هماهنگی استان‌های همجوار کنترل کرده و بعد از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز ورودی‌های استان کنترل شد.

استاندار آذربایجان شرقی متذکر شد: هر تصمیمی مانند دارو، عوارض جانبی داشته و باید با ملاحظه اصناف و کسبه و هماهنگ با ستاد ملی کرونا گام برمی‌داشتیم.

وی افزود: تعطیلی کل بازار و اصناف و شهر در صورتی امکان پذیر بود که مردم از نظر مادی به مدت یک ماه تامین می‌شدند، در این صورت نیز مغازه‌های ما هم مانند مغازه‌های ایتالیا و اروپا خالی از محصولات می‌شد و راه اندازی مجدد تولید بسیار سخت بود.

وی در ادامه با اشاره به آخرین اقدامات به منظور کمک به اقشار آسیب دیده و ضعیف به ویژه دستفروش‌ها به دنبال شیوع کرونا، اظهار کرد: متاسفانه اطلس کاملی در این خصوص نداریم، اما اجرای طرح ناموفق جمع آوری دستفروشان سبب شناسایی حدود ۵۰۰ نفر از این گروه شد و آن‌ها جزو اولین گروه‌هایی هستند که تحت پوشش و کمک‌های شهرداری قرار خواهند گرفت.

وی اضافه کرد: دولت نیز بسته کمکی ۲۰۰ الی ۶۰۰ هزار تومانی برای حدود سه میلیون نفر (۰.۵ درصد پایین‌ترین دهک جامعه) در نظر گرفته است.

پورمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: از بیمه‌ها نیز خواهش می‌کنیم تا در صورت عقب افتادن پول بیمه خویش فرمایان، مانند کارفرمایان عادی فرصت دو الی سه ماهه به آنان بدهند.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش از تولید ۹۰۰ هزار ماسک توسط ۸۰ گروه مردمی در استان خبر داد.

وی در ادامه با اشاره به استقرار پست‌های کنترلی در ۸۷ نقطه با همکاری ۱۵۰۰ نفر نیرو اعم از نیروهای انتظامی، هلال احمر و بسیج، گفت: تا کنون ۶۵۰ دستگاه خودرو، جریمه و ۵۳۰ مغازه پلمپ شده‌اند.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به جایگاه این استان از نظر شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: رتبه بندی‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد که از نظر قدر مطلق مبتلایان، آذربایجان شرقی در رتبه نهم و از نظر تعداد مبتلایان نسبت به هر ۱۰ هزار نفر جمعیت در رتبه شانزدهم و هفدهم قرار دارد.

پورمحمدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که دچار غرور کاذب نشده‌ایم، اظهار کرد: ایران در مقایسه با سایر کشورها از وضعیت خوبی در زمینه مدیریت بیماری برخوردار بوده و این در حالی است که سیستم‌های ریلی و هواپیمایی اروپا بیماران و جنازه‌های کرونایی را حمل می‌کند. سازمان بهداشت جهانی نیز خواهان استفاده از تجربه ایران در جاهای دیگر است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به مشارکت ۸۰ درصد جمعیت استان در طرح غربالگری و بسیج ملی مبارزه با کرونا، اظهار کرد: این طرح با همکاری بسیج و سپاه پاسداران اجرا شده و در طول ۱۰ الی ۱۵ روز حدود ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شده‌اند.

وی، اضافه کرد: در این میان مشارکت جمعیت تبریز ۶۸ درصد بوده و به جز شهرستان میانه که میزان مشارکت ۸۵ درصد بوده، مشارکت در بقیه شهرستان‌ها بالای ۹۵ درصد است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه ضمن قدردانی از همکاری اهالی رسانه استان و نقش اساسی آن‌ها در اطلاع رسانی، گفت: سیاست‌های ما باید در راستای پیشگیری و آگاه‌سازی و آموزش متمرکز شده و فعلا یافته‌ها در این حد است که هرچه همراهی مردم بیشتر باشد، میزان ابتلا و تلفات نیز کم‌تر خواهد شد.

وی، تاکید کرد: ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و پیامدهای این پدیده در ابعاد مختلف ممکن است چندین ماه همراه ما باشد و رسانه‌ها باید در شفاف سازی فضا، تبیین و تنویر افکار عمومی مانند گذشته‌ها در کنار مدیران استان باشند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر این که نقد سازنده را می‌پذیریم، اما توهین و فحاشی را نه، اظهار کرد: نقد با ناسزا تفاوت دارد، با فحاشی به رئیس شورای تامین استان چگونه باید برخورد کرد؟.

پورمحمدی، اضافه کرد: برخی افراد منتسب به جریان‌های سیاسی خاص در لباس خبرنگاران اقدام به فحاشی و نقدهای غیرمنصفانه می‌کنند و انتظار داریم تا خود رسانه‌ها به این موارد،واکنش نشان دهند.

وی متذکر شد: اگر انتظار احترام داریم، احترام باید متقابل باشد. نه از رسانه‌ها شکایت کرده‌ایم و نه شکایت خواهیم کرد. معتقد هستیم نباید با رفتارهای سلبی با رسانه و فضای مجازی برخورد کرد.