استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون 92 درصد از جمعیت استان در این طرح تحت پوشش غربالگری سلامت قرار گرفته‌اند و امیدواریم در آینده نزدیک اجرای تست همگانی کرونا را جایگزین این طرح کنیم.

به گزارش خبرگزاریانعکاس بناب به نقل از فارس و تبریز، محمدرضا پورمحمدی امروز در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا از تلاش‌های شبانه‌روزی مدافعان سلامت و سایر دستگاه‌های استانی در مبارزه با شیوع کرونا قدردانی کرد و با اشاره به تمجید سازمان بهداشت جهانی از اقدامات و فعالیت‌های پیشگیرانه جمهوری اسلامی ایران در امر مبارزه با کرونا، اظهار داشت: وضعیت کنترل بیماری در کشور ما بهتر از وضعیت جهانی و وضعیت کنترل و بهبود بیماران در آذربایجان‌شرقی بهتر از میانگین کشوری است.

وی افزود: البته اشاره به این موفقیت‌ها، به معنای نادیده گرفتن کاستی‌ها و عدم آمادگی برای شرایط سخت‌تر نیست.

رئیس ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به راهکارهای جهانی برای مقابله با بیماری‌های واگیردار، تصریح کرد: در کشور ما نیز راهکارهای مختلفی مورد توجه قرار گرفته است و آخرین راهکار نیز طرح فاصله‌گذاری هوشمند است که در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد که با توجه به نیاز کشور به تولید کالاهای اساسی، امکان تعطیلی کامل در همه بخش‌ها وجود ندارد و باید فعالیت‌های اقتصادی را با رعایت الزامات بهداشتی پیش برد.

وی با بیان اینکه راهبرد ستاد ملی مقابله با کرونا، تثبیت روند شیوع بیماری و تداوم مبارزه برای کاهش آن است، افزود: تصمیمات ستاد استانی نیز هماهنگ با تصمیمات ستاد ملی است و در صورت همراهی مردم و اجرای طرح‌های مصوب و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم بر این بیماری غلبه کنیم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه طرح فاصله‌گذاری هوشمند از روز شنبه ۲۳ فروردین در استان آغاز می‌شود، متذکر شد: کنترل ورودی و خروجی‌های استان براساس طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تا پایان فروردین ماه ادامه داشته و فرمانداران موظف به کنترل تردد در مبادی ورودی و خروجی شهرها هستند.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود، نسبت به اعلام شماره حساب‌های شخصی برای کمک به اقشار ضعیف و کم‌درآمد هشدار داد و یادآور شد: این کار مورد تائید ستاد استانی مقابله با کرونا نیست و تنها مرجع مورد تائید این ستاد، خیریه رحمت است که بیشتر موسسات خیریه استان نیز با آن همکاری می‌کنند.

پورمحمدی همچنین به آخرین وضعیت اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون ۹۲ درصد از جمعیت استان در این طرح تحت پوشش غربالگری سلامت قرار گرفته‌اند و امیدواریم در آینده نزدیک اجرای تست همگانی کرونا را جایگزین این طرح کنیم.

وی با اشاره به تعطیلی هتل‌ها و مراکز اقامتی استان به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، ابراز کرد: در صورت همکاری کامل این صنف در اختصاص ظرفیت اقامتی خود برای نگهداری بیماران بهبودیافته یا کادر درمان در صورت نیاز، حمایت‌های دولتی شامل حال آنها خواهد شد که کمیته‌های اقتصادی و گردشگری ستاد مقابله با کرونا اقدامات لازم را در این خصوص انجام می‌دهند.

راستگو، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه، مقابله با بیماری کرونا و ریشه‌کن کردن آن را نیازمند عزم ملی و همکاری کامل بین‌بخشی دانست و از تلاش‌های شبانه‌روزی کادرهای بهداشتی و درمانی و سایر دستگاه‌های مسوول قدردانی کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی و رئیس کمیته بهداشت محیط ستاد مقابله با بیماری کرونا نیز بر تهیه دستورالعمل ضدعفونی کردن فضاهای شهری تأکید و این موضوع را جزو اولویت‌های کمیته بهداشت محیط عنوان کرد.

جواد رحمتی افزود: ضدعفونی کردن برخی از فضاها هیچ فایده‌ای ندارد و لازم است، دستگاه‌ها و گروه‌های مسوول به این نکته توجه کنند همچنین در ضدعفونی کردن محلات و معابر شهری نیز همه نقاط شهر باید مورد توجه قرار گیرد.

گزارش فارس حاکی است، آغاز اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند از ۲۳ فروردین، مهم‌ترین دستور کار این جلسه بود و مقرر شد اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز تا ۲۲ فروردین در تمام شهرهای استان ادامه داشته باشد.

براساس طرح فاصله‌گذاری هوشمند، مدارس تا پایان فروردین تعطیل بوده و درخصوص نحوه فعالیت آنها بعد از این تاریخ، بعداً تصمیم‌گیری خواهد شد؛ دانشگاه‌ها نیز فعالیت‌های آموزشی خود را همچنان به شکل مجازی ادامه می‌دهند.

سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز با دوسوم جمعیت شاغل فعالیت خواهند کرد و ساعت کاری ادارات نیز از ساعت ۷٫۳۰ صبح تا ۱۳٫۳۰ ظهر خواهد بود؛ همچنین کارکنان مسن یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بانوانی که به فرزندان خود شیر می‌دهند، می‌توانند با اطلاع دستگاه مربوطه در محل کار خود حضور نداشته باشند.

فعالیت واحدهای تولیدی و پروژه‌های عمرانی هم تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مجاز است و تمام اصناف ملزم به مراجعه به سایت وزارت بهداشت برای ثبت‌نام و اطلاع از پروتکل‌های بهداشتی مربوط هستند. اصناف دارای ریسک بالا همچنان تعطیل بوده و سایر اصناف می‌توانند فعالیت خود را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از روز شنبه از سر بگیرند.