افزایش قیمت نان در آذربایجان‌شرقی طی روزهای اخیر که در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم موجی از اعتراضات مردمی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال داشته است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها؛ از اول اردیبهشت ماه طبق اعلام مسئولان استانی آذربایجان شرقی قیمت نان در این استان افزایش پیدا کرد تا موجی از اعتراض‌های مردمی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود.

با اینکه علی ربیعی سخنگوی دولت در آخرین روزهای فروردین ماه اعلام کرد که نرخ آرد نانوایان آزادپز امسال هیچ تغییری نخواهد داشت و در این بخش افزایش قیمت نان نخواهیم داشت ولی از روز گذشته نان در همه نانوایی‌های شهر تبریز افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارد و در این بین مسئولان خبر افزایش قیمت نان را تأیید می‌کنند.

هم صحبتی خبرنگار مهر با نانوایی‌های سطح شهر تبریز حاکی از آن است که قیمت هر کیلو آرد از یک‌هزار و ۷۰۰ تومان به ۲ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافته است و لواش‌پزها می‌گویند چاره‌ای جز افزایش قیمت نداریم.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان لواش در تبریز

سری به یک نانوایی در منطقه مارالان تبریز زدم، با اینکه کارگران داخل نانوایی می‌گفتند قیمت نان افزایش پیدا کرده ولی خبری از ابلاغیه اتحادیه نانوایان در این مکان نبود و شهروندان به این موضوع معترض بودند.

حالا با این حساب و کتاب اگر تا دیروز ۳۰ عدد نان لواش را ۶ هزار تومان می‌خریدید، اکنون باید هشت هزار تومان پرداخت کنید که معادل افزایش ۳۰ درصدی است.

این در حالی است که افزایش قیمت نان شامل تمام انواع نان همچون سنگک، بربری، نان روغنی و نان لواش شده است و بربری یک‌هزار تومانی به قیمت یک‌هزار و ۳۰۰ تومان و سنگک یک‌هزار و ۵۰۰ تومانی به قیمت ۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. نان تافتون نیز به قیمت یک‌هزار تومان رسیده است.

در این بین شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کردند نانوایی‌ها با اینکه اقدام به افزایش قیمت نان کرده‌اند ولی از آن‌سو وزن چانه هر قرص نان را نیز کاهش داده‌اند و این به ضرر مشتری است.

افزایش چراغ خاموش قیمت نان در شهرستان‌های آذربایجان شرقی

ذکر این نکته نیز ضروری است که افزایش قیمت نان در تبریز و سایر شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی به‌صورت آرام و بی سر و صدا انجام شده و اطلاع‌رسانی در این خصوص توسط مسئولان امر و مدیران اتحادیه نانوایی‌های استان انجام نشد.

نرخ عرضه انواع نان در حالی بالا رفته که مسئولان از چند هفته گذشته اعلام کرده بودند شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود و حالا مردم هنگام خرید نان ناگهان متوجه افزایش قیمت می‌شوند و در برخی مواقع کار به بگومگو و جر و بحث بین مشتری و نانوا می‌شود.

کسی به فکر اقشار ضعیف جامعه نیست

با اینکه قوت غالب سفره بیشتر مردم و به خصوص اقشار ضعیف جامعه نان است حالا به نظر می‌رسد با گران شدن نرخ نان باید شاهد پرواز آن از سفره‌های تقریباً خالی مردم نیز باشیم. تا جایی که حالا دیگر بابای خانواده توان خرید نان را هم ندارد.

پس از کاهش ارزش پول ملی و شیوع ویروس کرونا که موجب بیکار شدن تعداد بسیاری از مردم شد و آنها را با مشکلات بزرگ اقتصادی مواجه ساخت، حالا در آستانه ماه مبارک رمضان با گران شدن نان فشار اقتصادی به اقشار ضعیف جامعه افزایش یافت، چراکه نان به‌عنوان قوت قالب دهک‌های پایین جامعه نقش به‌سزایی در سفره کم‌رنگ آنها دارد.

جلوی ضرر و زیان نانوایان را گرفتیم

فرماندار تبریز در خصوص افزایش قیمت انواع نان در شهر تبریز به خبرنگار مهر گفت: بله افزایش قیمت‌ها رسمی و درست بوده و در این زمینه نانوایان تخلف نمی‌کنند.

بهروز مهدوی با بیان اینکه در این ماه‌های اخیر شاهد تورم و گران شدن بیشتر اجناس و کالاها هستیم، افزود: برای همین نان نیز باید همچون دیگر اقلام افزایش قیمت پیدا می‌کرد تا نانوایان متحمل ضرر نشوند.

وی با تاکید بر اینکه با افزایش قیمت نان جلوی ضرر و زیان نانوایان را گرفتیم، ادامه داد: نرخ جدید تعیین شده برای نان قیمت مصوب استانی است و در تمامی شهرستان‌های استان نان با نرخ تعیین شده به فروش می‌رسد.

مهدوی در خصوص علت افزایش قیمت نان گفت: در این خصوص به فکر نانوایان و حاملان آرد بودیم البته دیگر استان‌های کشور از مدت‌ها قبل قیمت نان را افزایش داده بودند.

وی در خصوص قیمت‌های جدید انواع نان اظهار کرد: قیمت لواش ۱۵۰ گرمی ۲۵۰ تومان، بربری ۵۰۰ گرمی یک‌هزار و ۲۵۰ تومان، نان روغنی ۴۵۰ گرمی یک‌هزار و ۵۰۰ تومان و سنگک ۴۳۰ گرمی یک‌هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده که اگر نانوایان بیشتر از این قیمت‌ها را بالا ببرند، تخلف محسوب شده و با آنها به شدت برخورد می‌شود.

افزایش قیمت نان در این وضعیت خاص کرونایی درست نیست

منتخب مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس یازدهم نیز با انتقاد از افزایش قیمت نان در استان، گفت: افزایش قیمت نان در این وضعیت خاص کرونایی درست نیست.

علی علی‌زاده افزود: افزایش قیمت نان در روزهای کرونایی نشانه بی‌اطلاعی مسئولان از وضعیت عموم مردم است.

وی ادامه داد: مسئولان استانی در شرایط بد معیشتی و بی‌پولی مردم اقدام به افزایش قیمت نان تحت عنوان اصلاح قیمت می‌کنند و مسئولانی که از وضعیت بد معیشتی و عدم توان خرید نان لواش برخی از مردم بی‌اطلاع باشند و یا برایشان اهمیتی نداشته باشد، حق نشستن بر مناصب دولتی را ندارد.

گفتنی است، امیدواریم دولت با حمایت‌های ویژه از نیازمندان جامعه مانع از آسیب‌پذیری بیش از پیش خانواده‌های ضعیف شود، چراکه نان قوت غالب دهک‌های پایین بوده و نقش به‌سزایی در سفره کم‌رنگ آنها دارد و نباید این سفره کم‌رنگ‌تر شود.