یک روزنامه آمریکایی در گزارشی اعلام کرد: شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت برنامه‌ها و اهداف «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را با اختلال مواجه کرده است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری مهر، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد: شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت برنامه‌ها و اهداف «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی را دچار اختلال کرده و به هم زده است.

در این گزارش با اشاره به تاثیرات شیوع ویروس کرونا گفته شده که این موضوع نه تنها زندگی روزمره در عربستان سعودی را تحت تاثیر قرار داده است، بلکه فراتر از آن سقوط قیمت نفت در نتیجه شیوع این ویروس، عربستان سعودی را از ثروت عظیم خود محروم کرده است.

به گفته نویسنده این گزارش، دو مسئله شیوع کرونا و سقوط قیمت نفت، برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی ولیعهد عربستان را تهدید کرده و وعده‌های محمد بن سلمان به شهروندان عربستان درباره سیاست‌های رفاهی را در حال حاضر نقش بر آب کرده است.

در ادامه گفته شده که محمد بن سلمان به عنوان حاکم واقعی عربستان سعودی، می‌داند که پادشاهی این کشور بدون نفت مدت زمان زیادی نمی‌تواند دوام آورد و به همین دلیل یکسری برنامه‌ها را برای تنوع بخشی به اقتصاد این کشور از طریق پروژه‌های گردشگری و ساخت شهر جدید «نئوم» آغاز کرد که براساس برنامه ریزی‌ها قرار بود تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود، اما با شیوع کرونا، سقوط قیمت نفت، لغو بسیاری از طرح‌های گردشگری، سرنوشت طرح‌های بن سلمان نیز نامشخص است و با مانع بزرگی روبرو شده است.

در این گزارش به نقل از «مایکل استیفانز»، کارشناس و تحلیلگر خاورمیانه در یک موسسه پژوهشی در لندن گفته شده است که چشم انداز طرح ۲۰۳۰ که مورد نظر ولیعهد عربستان است، حال بسیار سخت و دور از دسترس شده و در حال حاضر عربستان سعودی با سخت‌ترین دوران خود در زمان زمامداری محمد بن سلمان مواجه شده، چون وزیر اقتصاد این کشور نیز از تاخیر در اجرای «طرح نئوم» خبر داده است.

براساس این گزارش، عادت شهروندان سعودی به یارانه‌های دولتی، خدمات بهداشتی و تحصیلات رایگان، هزینه‌ها را برای دولت دشوار کرده و قطع آن را دشوارتر.

سه برابر کردن مالیات بر ارزش افزوده کالاها و خدمات از ۵ به ۱۵ درصد و قطع برخی کمک‌های مالی از جمله اقدامات ریاضتی عربستان در برابر بحران شیوع کرونا بوده که در این گزارش به نقل از وزیر اقتصاد عربستان به آن اشاره و گفته شده که دولت ناچار به این اقدامات برای حفظ ثبات است، اگرچه به اعتقاد نویسندگان گزارش، این وضعیت شرایط را برای اقشار غیرثروتمند سعودی سخت و دشوار خواهد کرد.

در این گزارش همچنین به نقل قول‌هایی از شهروندان سعودی استناد گردیده که به زندگی سخت خود در شرایط فعلی اشاره کرده‌اند. در ادامه همچنین جنگ نفتی عربستان سعودی و روسیه مورد توجه قرار گرفته که حال حتی قیمت از آن زمان هم کمتر است و شرکت نفت عربستان، آرامکو نیز کاهش ۲۵ درصدی درآمد خود در مقایسه با سال گذشته را تائید کرده است.

«کارن یانگ»، از دیگر کارشناسانی است که در این گزارش به گفته‌های او استناد و گفته شده است: با هزینه‌های فعلی دولت و قیمت فعلی نفت، دولت مجبور به قرض و درخواست‌های وام بیشتری است و این وضعیت، آینده دولت را حتی از امروز نیز سخت‌تر خواهد ساخت.

در عین حال برخی پیش بینی‌ها نیز در این گزارش صورت گرفته است. از جمله آنجا که نویسنده می‌گوید اگرچه عربستان سعودی قادر خواهد بود که در صورت بازگشت ثبات به بازار نفت، تولیدات خود را از سر گیرد، اما همزمان بسیار سخت است که انتظار داشت تا قیمت نفت به سطحی که در سال ۲۰۱۳ و یا ۲۰۱۴ بود، بازگردد.

در این گزارش همچنین به واکنش‌ها در فضای مجازی به اوضاع فعلی عربستان نیز اشاره شده، از جمله آنجا که برخی کاربران سعودی این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا در حالی که درآمدهای دولت از چند سال گذشته روبه کاهش بوده و مقامات سیاسی به دنبال کاهش هزینه‌های خود در داخل عربستان بوده‌اند، اما برخی ولخرجی‌ها از جمله خرید باشگاه فوتبال «نیوکاسل» انگلیس توسط مقامات حکومتی صورت گرفته است؟

نتیجه گیری پایانی گزارش مبنی بر وضعیت و چشم انداز مبهم دولت عربستان برای اجرای طرح‌های مورد نظر ولیعهد این کشور است که بیش از هرچیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت عنوان شده است.