معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از کاهش حدود دو درصدی ریزش و ضایعات گندم در استان آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری انعکاس بناب به نقل از فارس و تبریز علی رخ افروز امروز در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری که با هدف کنترل ریزش گندم و جو و کاهش ضایعات برداشت توسط کمباین در مزارع استان بین معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی صورت پذیرفته بود اظهار داشت: به منظور نظارت بیشتر بر عملکرد کمباین های برداشت غلات و کلزا در جهت برداشت بهینه محصول و پائین آوردن ریزش و ضایعات برداشت با توجه به پراکندگی و وسعت مزارع و استفاده از نیرو و ظرفیت کارشناسی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تفاهم نامه ای منعقد گردید.

وی افزود: به موجب این تفاهم نامه کارشناسان منتخب سازمان نظام مهندسی کشاورزی در سطح استان عملیات بازدید معاینه فنی از کمباین در محل به منظور صدور کارت معاینه، بازدید از برداشت و نحوه عملکرد کمباین، کنترل ریزش و ضایعات و اندازه گیری ریزش و ضایعات برداشت را انجام می دهند.

رخ افروز گفت: ما امیدواریم با بازرسی و بازدیدهای متعدد، این عمل منجر به برداشت بهینه محصول و کاهش ضایعات برداشت منجر گردد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان متوسط ریزش و ضایعات برداشت گندم و جو کشور را در سال گذشته ۴٫۸ درصد و در کلزا ۶٫۵ درصد اعلام نمود و گفت: این رقم در استان آذربایجان شرقی ۵٫۴۱ درصد در گندم و حدود ۸ درصد در کلزا بوده است، این در حالی است که درصد ریزش و ضایعات گندم در سال ۹۷ به میزان ۷٫۴ درصد بوده است که باید گفت میزان ریزش و ضایعات گندم در استان نسبت به سال ۹۷ به مقدار ۱٫۹۹ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه امسال برداشت محصول غلات و کلزای استان با ۹۱۷ دستگاه کمباین بومی انجام خواهد شد افزود: پیش بینی می شود در پیک برداشت ۳۰۰ دستگاه کمباین مهاجر عمدتاً از استانهای مجاور و سایر استانها به این تعداد افزوده شود.

شهرام شفیعی رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان نیز با اشاره به این که کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان و مدیریت های جهادکشاورزی بر روند انجام کار نظارت خواهند داشت، گفت: براساس این تفاهم نامه کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی استان مکلف به ارایه گزارش روزانه به مدیریت های جهادکشاورزی در شهرستانها می باشند.