مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که تاکنون حتی یک مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است، گفت: مردم استان از گوشت‌های دارای مهر دامپزشکی استفاده کنند، چراکه گوشت‌های ذبح شده در کشتارگاه‌ها(دارای مهر دامپزشکی) سالم بوده و هیچ آلودگی ندارند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایسنا امیرحسین بهداد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به شروع فصل گرما، احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو وجود دارد، از این رو درخواست می‌کنیم که مردم استان تحت هیچ شرایطی، دام‌هایی که در خارج کشتارگاه‌ها به صورت غیرمجاز و یا این که به صورت خانوادگی ذبح می‌کنند را مصرف نکنند و فقط گوشت دام‌های ذبح شده در کشتارگاه‌ها را که دارای مهر تایید دامپزشکی است، خریداری کنند.

وی با تاکید بر این‌که تمامی زیرساخت‌های لازم برای این‌که مردم استان به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا نشده و گوشت سالم مصرف کنند، فراهم است، اظهار کرد: اما اگر افرادی موارد توصیه شده را رعایت نکرده و از گوشت‌های ذبح شده خارج از کشتارگاه مصرف کنند، تضمینی وجود ندارد که به بیماری مبتلا نشوند، اما اگر مردم توصیه‌ها را رعایت کنند، به این بیماری مبتلا نخواهند شد.

تمامی کشتارگاه‌های استان به سیستم پیش سردی مجهز هستند
بهداد با بیان این‌که تمامی کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی(نیمه صنعتی) استان به سیستم پیش سردی مجهز هستند، گفت: در آذربایجان شرقی، کشتارگاهی وجود ندارد که به سیستم پیش سردی مجهز نشده باشد؛ ۱۶ کشتارگاه دام فعال در استان داریم که چهار مورد آن صنعتی بوده و در تبریز، مراغه، بناب و جلفا مستقر هستند، همچنین تمامی کشتارگاه‌های غیرصنعتی نیز دارای سیستم پیش‌سردی هستند.

وی با تاکید بر این‌که با شروع فصل گرما، کنه‌هایی تحت عنوان هیالوما که عامل انتقال بیماری تب کریمه کنگو هستند، فعالیت خود را شروع کرده و زمانی هم که هوا سرد شد فعالیت‌شان متوقف می‌شود، افزود: در فصل گرما احتمال فعالیت این کنه‌ها وجود دارد پس باید دستورالعمل‌های بهداشتی و نکات توصیه را در این رابطه مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان این‌که کارگران کشتارگاه‌ها از جمله افراد در معرض خطر این بیماری هستند که به این دسته از افراد اعلام شده تا موارد بهداشتی را به طور جدی رعایت کنند، گفت: همچنین از دامداران و افرادی که با دام سرو کار دارند نیز درخواست می‌کنیم که هرگز به صورت مستقیم به کنه‌ها دست نزده و با توجه به شروع فصل گرما، اماکن دامی و دام‌های خود را سم‌پاشی کنند.

با رعایت نکات توصیه شده، مشکلی در استان نخواهیم داشت

مدیرکل دامپزشکی استان با تاکید بر این‌که اگر نکات توصیه شده را رعایت کنیم، در مورد بیماری تب کریمه کنگو مشکلی در استان نخواهیم داشت، افزود: چنانچه در سال‌های گذشته آذربایجان‌شرقی از جمله استان‌هایی بود که با توجه به فراهم بودن تمامی زیرساخت‌های لازم در حوزه دامپزشکی، حتی یک مورد ابتلا به تب کریمه کنگو هم مشاهده نشد.

وی تشریح کرد: هرچند زیرساخت‌های دامپزشکی فراهم است، اما دلیل نمی‌شود که وضعیت را به حال خود رها کنیم، از این‌رو هشدارهای لازم را به مردم استان ارائه می‌کنیم که حتما رعایت کنند؛ بر این اساس مردم از کشتارهای غیرمجاز اکیدا خودداری کرده و گوشت‌های دارای مهر دامپزشکی را خریداری کنند؛ چنانچه با کشتار غیرمجاز دام در قصابی‌ها و گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی در قصابی‌ها برخورد کردند، مراتب را به ادارات دامپزشکی استان و یا شما ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

وی با بیان این‌که بیماری تب کریمه کنگو در یک حیوان مبتلا، به لحاظ بالینی قابل تشخیص نبوده و تشخیص این بیماری به صورت آزمایشگاهی ممکن است، گفت: تشخیص آزمایشگاهی نیز عملا امکان پذیر نبوده و نمی‌توان تمامی دام‌ها را قبل از ذبح مورد آزمایش قرار داد و منتظر نتیجه بود، بر این اساس از سیستم پیش‌سردی در راستای از بین بردن عامل بیماری استفاده می‌شود.

استفاده از سیستم پیش‌سردی برای از بین بردن عامل بیماری
بهداد در این خصوص تشریح کرد: اگر گوشت دام ذبح شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار که همان سیستم پیش سردی است، نگهداری شود حتی اگر دام مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو هم باشد عامل بیماری‌زا از بین می‌رود، از این‌رو گوشتی که از طریق کشتارگاه‌ها و با مهر دامپزشکی به مردم عرضه می‌شود، گوشتی سالم و بهداشتی است.

وی تاکید کرد: تب کریمه کنگو بیماری خطرناکی بوده و احتمال مرگ انسان درنتیجه ابتلا به آن وجود دارد، از این‌رو خواهش داریم که مردم و دامداران توصیه‌های ارائه شده توسط دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل دامپزشکی را حتما رعایت کنند تا همانند سال‌های گذشته مشکلی در این خصوص نداشته باشیم.

به گزارش ایسنا، تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. عامل بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو، ویروسی از خانواده بونیاویریده، جنس نایروویروس است که تحت عنوان ویروس‌های بَندپابُرد شناخته می‌شود و شایع‌ترین ناقل آن کنه‌ای به نام هیالوما است.