رئیس‌جمهوربا بیان اینکه آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور است، گفت: اجازه داده شد آموزش و پرورش از اول شهریور تا ۱۵ شهریور به تناسب استان‌ها فعالیت آموزشی خود را در مدارس اعلام و شروع کند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: متأسفانه نه سازمان بهداشت جهانی و نه وزارت بهداشت و درمان ما زمان خاصی را برای پایان کرونا نمی‌توانند پیش بینی کنند چراکه این ویروس هنوز درمان قطعی و واکسن ندارد.

وی افزود: رفتار این ویروس کمی در حال تغییر است و یک رفتار ثابت ندارد. این ویروس خود به خود از بین نخواهد رفت و این‌طور نیست که بگوئیم دو ماه دیگر از بین می‌رود. ما باید خودمان را برای یک مقابله بلند مدت آماده کنیم. این ویروس در یک زمان کوتاه قابل ریشه‌کنی نیست و ما هم نمی‌توانیم کاری کنیم که مردم ما مصونیت کامل داشته باشند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: یک کمک بزرگ به این ویروس ممکن است خودمان باشیم یعنی این ویروس به خودی خود منتقل نمی‌شود بلکه توسط ما منتقل می‌شود، یعنی یک نفر بیمار می‌شود و مراعات نمی‌کند و در قرنطینه نمی‌ماند، از ماسک استفاده نمی‌کند و باعث می‌شود ده نفر دیگر مبتلا شوند.

روحانی تصریح کرد: نباید به ویروس کمک کنیم بلکه باید به مردم خودمان کمک کنیم بخصوص به افراد مسن و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند. باید به مساله فاصله‌گذاری توجه کنیم و در تجمعات حضور پیدا نکنیم و بهداشت فردی را مراعات کنیم و حتماً ماسک بزنیم. ماسک می‌تواند پیشگیری کند و می‌تواند کمک کند که این زنجیره قطع شود.

وی ادامه داد: یکی از تصمیماتی که امروز اتخاذ کردیم این بود که برای یک تا دو هفته آینده طرح الزام ماسک در نقاطی که ضروری است را آماده کرده و در اینجا تصویب شود و ما هم ابلاغ کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: آنچه تجربه ما در ماه پنجم می‌گوید، اینکه فعالیت اقتصادی، آموزشی و فرهنگی می‌تواند آزاد باشد. ما نمی‌گوییم کارها تعطیل بشود زیرا شدنی نیست و نه مردم می‌پذیرند. تعطیلی‌ها مورد نظر ما نیست و ضرورتی هم ندارد. پس فعالیت آری اما تجمع و تردد در نقاطی که ضرورتی ندارد، خیر.

روحانی گفت: تا امروز ما درگیر موج اول کرونا بودیم، موج اول در برخی استان‌ها تمام شد و برخی استان‌ها هم هنوز گرفتار آن هستند و ممکن است ظرف روزها و هفته‌های آینده از آن عبور کنند. موج اول، موج ثابتی نیست و همچنان در حال حرکت است.

وی تاکید کرد: امروز یک بحث خوبی شد در رابطه فشار روحی و روانی که این ویروس در جامعه ایجاد می‌کند و مردم ما را مضطرب و افسرده می‌کند و خیلی‌ها ممکن است دچار بیماری روحی شوند. من از همه آنهایی که تخصص اجتماعی، روان‌شناختی، علوم حوزوی و تبلیغاتی دارند و هنرمند و شاعر هستند و دستگاه‌های تبلیغاتی ما بخصوص صداوسیما و فضای مجازی، می‌خواهم که مردم را آماده کنیم تا مردم بدانند درگیری ما با این ویروس کوتاه مدت نیست. یعنی خودمان را برای یک زمان بلندتر آماده کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما آغاز این امر را خیلی خوب شروع کردیم و توانستیم از روزهای سخت بگذریم اما این کار نیاز به استقامت و استمرار دارد زیرا درغیر این صورت ممکن است دستاوردهای گذشته را از دست بدهیم.

روحانی گفت: من از مردم خواهش می‌کنم که بخاطر پاسداری از دستاوردهایمان و بخاطر ایران، شکیبایی خود را ادامه بدهیم. نگران و مضطرب نشویم و نگوئیم حوصله مان به سر آمده است و نمی‌توانیم؛ ما می‌توانیم زیرا یک ملت بزرگی هستیم و با یک مشکلی مواجه شدیم و تا امروز وضع ما هم خوب بوده است.

وی تاکید کرد: این ویروس یک چیز بزرگی است که تمام روابط انسانی و بین المللی را تحت تأثیر قرار داده است. یک عده با مرگ عزیزانشان مواجه هستند و سختی معیشت هم برای بخشی از مردم است و مشاغل برخی رسته‌های هم تعطیل شده است و ضربه سختی به حمل و نقل و گردشگری و مراودات بین المللی و صادرات و واردات وارد آمده است. ضربه سختی هم به آموزش و فرهنگ و بخش‌هایی از پزشکی و حوزه درمان خورده‌ایم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: ما به یُمن فداکاری جبهه سلامت، و همکاری تمامی قوای دیگر و مردم تا امروز سرافراز بودیم. اگر با دیگر کشورها هم خودمان را مقایسه کنیم، می‌بینیم که کارنامه قابل قبولی داریم. ما زیربناهای مستحکمی داشتیم که توانستیم از این مشکلات عبور کنیم. اگر زیربنای پزشکی و درمانی ما همان زیرساخت سال ۹۱ بود نمی‌توانستیم کارها را پیش ببریم. کارهایی که در این ۷ سال با طرح تحول سلامت صورت گرفت، کارهای عظیمی بود.

روحانی عنوان کرد: زیر ساخت دیگری که در اختیار ما بود، زیرساخت ارتباطات بود. اگر ما ارتباطات نداشتیم، اگر فضای مجازی ساماندهی شده نداشتیم، اگر پهنای باند نداشتیم و موبایل هوشمند در اختیار مردم نبود خیلی کار سخت می‌شد. آموزش، خرید و فروش و اطلاعات ما و بسیاری از کارهای ما از طریق فضای مجازی است. ما حتی در سوگواری می‌گوئیم از فضای مجازی استفاده کنیم چون راهی نداریم.

وی بیان کرد: این زیرساخت قوی و محکمی که در اختیار کشور ما بود و در این هفت سال ایجاد شد کمک بسیار بزرگی به ما کرد. زیرساخت و ساماندهی سوم ما شرکت‌های دانش بنیان بود. اگر شرکت‌های دانش بنیان ما همان ۵۰ مورد بود چه کاری می‌شد انجام داد؟ اکنون پنج هزار شرکت دانش بنیان فعال است و همه افتخار می‌آفرینند. کار عظیم و بزرگی است و زیرساختی است که آماده شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر در بخش کشاورزی این تلاش‌های چندین ساله نبود و امسال لازم نبود ۶ میلیون تن گندم بخریم، چه می‌کردیم؟ از کجا باید می‌خریدیم و چه کسی به ما می‌فروخت؟ گفت: با توجه به کاری که در کشاورزی و انرژی انجام گرفته است و خودکفایی صورت گرفته در بخش‌های مختلف و اقداماتی که در این مدت انجام گرفته است اگر دچار مشکل می‌شدیم خیلی کار ما سخت می‌شد. ما در مورد زیرساخت‌ها و کارهای قبلی باید تشکر کنیم.

روحانی تاکید کرد: علی رغم اینکه می دانم مردم در بخش اقتصاد و معیشت هنوز هم مشکل دارند، می‌خواهم از بخش اقتصاد تشکر کنم. تأمین ارز برای کالاهای مورد نیاز ما در این مدت با توجه به اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه صادرات ما قطع و مرزهای ما بسته بود، کار بزرگی انجام شد. اینکه ارز را تا امروز برای کالاهای ضروری و مواد اولیه تأمین کردیم و باز هم تأمین می‌کنیم و ریالی که تأمین شده است کار ساده ای نیست و اینکه حقوق‌ها سر موقع پرداخت شده است یا پرداخت بسته‌های معیشتی و یارانه مردم در روز معین انجام شد، پشت آن کار، تلاش و گرفتاری بوده است. در کمک‌هایی که در حد توان داشتیم برای آنهایی که بیکار شدند و بسته ویژه ای که ما برای چهار ماه به سه میلیون خانوار دادیم که وضعیت اقتصادی مناسبی نداشتند کار بزرگ و عظیمی است که انجام گرفته است.

وی بیان کرد: همه بازگشایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی ما به رفتار عمومی ما منوط است. اگر همه اقدامات لازم را انجام دادیم و مراعات کردیم به خوبی موفق خواهیم بود و با کمترین تلفات و کمترین فوتی‌ها می‌توانیم عبور کنیم و اگر رفتار عمومی ما با شرایط منطبق نباشد وضعیت شکل دیگری خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: قبلاً هم گفته‌ام اگر کسی دید کرونایش مثبت است، دستگاه تشخیص دهنده باید به خانواده و محل کار فرد مورد نظر اطلاع دهد. این وظیفه است و هنوز هم به خوبی و با دقت این دستور اجرا نمی‌شود. بعضی‌ها هستند که فکر می‌کنند اگر مثبت شد نباید به کسی بگویند و باید آن را مخفی کنند. کسی که مثبت شده اگر به جامعه آمد و تردد داشت و خود را در خانه قرنطینه نکرد بزرگترین خطر است. یک فرد مثبت به عروسی، عزا و اجتماع رفته است و این آمارها موجود است. فردی به بازار ماهی فروشی رفته و همه را مبتلا کرده یا یک نفر به عروسی رفته و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرده است‌.

روحانی اضافه کرد: مهم است همه وظیفه بدانیم که اگر دیدیم بیمار هستیم به گوشه و کناری برویم و دوره را بگذرانیم. برخی از مراقبت‌ها ممکن است خیلی سخت نباشد و زمان آن محدود باشد اما برای سلامت مردم و کادر درمان ما آثار مهمی دارد.

وی با اشاره به جلسه امروز ستاد ملی مبارزه با کرونا تصریح کرد: امروز تصمیمات خوبی در این جلسه اتخاذ کردیم. اول اینکه مبنای قرمز بودن یک مکان، از این لحظه به بعد کل استان نیست یعنی نمی‌گوییم استان خوزستان قرمز است، می‌گوئیم این چند شهر قرمز هستند. پس مبنای ما استان نیست بلکه شهرستان است و برای دقت در عمل است تا بدانیم کجا و در چه مرحله‌ای باید فعالیت خود را تشدید کنیم. مسئله دوم اینکه هر استانی که شهرستان‌هایش دچار مشکل می‌شود بلافاصله ستاد استانی اش پیشبینی های لازم را اتخاذ کند و بلافاصله محدودیت‌های ضروری را اعمال کند و آنها را برای ستاد بهداشت و درمان و ستاد امنیتی اجتماعی ما بفرستد و محدودیتی که وزیر بهداشت و درمان و وزیر کشور به نتیجه رسیدند اعلام تا با تأیید رئیس جمهور اجرایی و عملیاتی شود.

رئیس جمهور ادامه داد: در این جلسه مطرح و قرار شد برای یکی دو هفته آینده در نظر گرفته شود که الزام ماسک برای اجتماعات و برخی دیگر از فضاها است. این موضوع باید دقیق‌تر مشخص شود اما قبل از الزامی کردن باید ماسک به وفور و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد تا زمانی که قرار بود الزام کنیم، انجام شود. ممکن است ماسک را برای مناطق قرمز و هرجایی که وزارت بهداشت و درمان عنوان کند، الزامی و ضروری کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در مورد زندان‌ها دستورالعمل بسیار خوبی برای نگهداری زندانی‌ها از سوی وزارت بهداشت و درمان به عنوان پروتکل تهیه و ابلاغ شد و بر مبنای آن زندان‌ها عمل می‌کنند. آن پروتکل مورد نظارت وزارت بهداشت است و جایی که پزشک ندارد، شخصی را برای نظارت مسئول می‌کنند و اگر بهداشت و درمان ما ببیند پروتکل‌ها دقیق اجرا می‌شود بهترین شکل خواهد بود و اگر مورد بحث بود در کمیته اجتماعی و امنیتی ما مورد بحث خواهد بود.

وی بیان کرد: در دو جا شرایط ما شرایط مناسبی بوده است. یکی سالمندان هستند که شرایط خوب و مراقبت‌های خوبی دارند و دیگری زندان‌ها بوده است که تلاش شده خلوت کنند و به آنهایی که می‌شد مرخصی بدهند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: مورد آخر مربوط به آموزش است و امروز تصمیم گرفته شد آغاز سال تحصیلی از ۱۵ شهریور ما فعالیت خود را توأم با فضای حقیقی و مجازی آغاز کنند. قرار شد تسهیلات لازم را برای کلاس خلوت و خوابگاه خلوت فراهم کنند. این دو برای ما اصل است زیرا کلاس و خوابگاه شلوغ می‌تواند برای ما مشکل ایجاد کند. بنابراین اجازه دهند اگر فردی در دانشگاه دیگری جز موطن خود قبول شد، بتوانند ترم آینده را در دانشگاه موطن خود بگذرانند تا بتوانیم ازدحام جمعیت را در خوابگاه‌ها کنترل کنیم. همین زمان هم برای آموزش و پرورش در سراسر کشور خواهد بود.

وی اظهار داشت: قرار بر این است که آموزش و پرورش از اول تا پانزدهم شهریور ماه به تناسب استان‌ها آغاز فعالیت‌های آموزشی خودش را اعلام کند.

روحانی ادامه داد: شرایط آموزش در نقاط مختلف کشور متفاوت است؛ بخشی در فضای مجازی و بخشی دیگر در فضای حقیقی انجام خواهد شد. همچنین ممکن است در برخی از نقاط کشور تعداد دانش‌آموزان به صورت یک روز در میان تقسیم شوند تا به مدرسه بروند. بر این اساس تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس حذف می‌شود تا مدارس این مسائل را به خوبی مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: در جلسه ستاد مقابله با کرونا تأکید شد که کمیته تبلیغات به خوبی عمل کند چرا که برخی از افراد به صورت مرتب مباحثی درباره دوران پساکرونا مطرح می‌کنند و می‌گویند که «کرونا که تمام شود چه اتفاقی می‌افتد؟»

رئیس‌جمهور افزود: پایان کرونا مشخص نیست و معمولاً پیش‌بینی این افراد درباره دوران پساکرونا نادرست است و مردم را مضطرب و نگران می‌کند که لازم است صدا و سیما و بخش‌های دیگر تبلیغاتی ما چارچوبی داشته باشند تا مردم را از این شرایط آگاه کنند.

روحانی بیان کرد: همه ما کنار هم خواهیم بود و انشاالله از این روزهای سخت به زودی عبور می‌کنیم.