- بی توجهی برخی از مردم به رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری مناسب، بار دیگر استان را در وضعیت قرمز قرار داده و با آمار عجیب و غریب مبتلایان روبرو کرده است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از هنوز زنجیره شیوع ویروس کرونا قطع نشده بود که برخی این ویروس را به سخره گرفته و بدون ماسک و رعایت نکات بهداشتی، راهی کوچه و خیابان شدند تا نفسی تازه کنند. کمتر کسی این ویروس را جدی گرفت، قدم‌هایی که با این ویروس کشنده همراه شد و با پیدا کردن اندک فرصتی دل به جاده‌ها دادند که تنها دلیل آنها خسته شدن از ماندن در خانه و خاتمه یافتن کووید ۱۹ بود.

اوضاع قدری آرام گرفته بود اما سهل انگاری برخی از مردم، کار دستمان داد و بار دیگر با آمار عجیب و غریب مبتلایان روبرو شدیم؛ نه خبری از ماسک است و نه فاصله اجتماعی، ترافیک سنگین برای پرسه زدن در شهر نیز بیداد می‌کند. هر چه پیش آمد از سهل انگاری برخی از افرادی است که گمان کردند نفس‌های کووید ۱۹ به شمارش افتاده است؛ اوضاعی که خوب نیست و استان در وضعیت قرمز جا خوش کرده است.

شیوع موج دوم کرونا

یک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به شیوع موج دوم کرونا و بنابر اطلاعاتی که در دست است حجم مراجعه کنندگان، بستری‌ها و بیمارانی که نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند در طول یک هفته اخیر افزایش یافته است؛ متأسفانه روزهای گذشته با آمار کاهش یافته مرگ و میر و مبتلایان روبرو بوده‌ایم اما اکنون در وضعیتی همانند اسفند ماه سال گذشته اما با شدت بیشتری مواجه هستیم.

اکنون تنها ۲۲ درصد مردم نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند

اسماعیل مقدس پور ادامه داد: همان گونه که گفته شد در روزهای گذشته با پرسنل تازه نفس و دقت بالای افراد برای مراقبت‌های شخصی همراه بودیم اما عادت کردن مردم به این وضعیت نامناسب و بدعادت شدن آنان، موجب شد که برخی از مراقبت‌ها را حذف کنند؛ هم چنین آزادسازی دولت نیز، چراغ سبزی برای مردم بود تا گمان کنند که ویروس کرونا تمام شده اما واقعیت این است که چندین ماه و یا سال با کرونا سر و کار خواهیم داشت.

لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور در جمع

وی لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مناسب با افراد، اجتناب از تماس با افراد پرخطر و حضور در جمع و محیط‌های بسته را ضروری دانسته و افزود: مردم باید به رفتارهایی که در ماه‌های گذشته انجام می‌دادند برگردند؛ در ماه‌های گذشته ۸۰ درصد مردم، نکات بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت می‌کردند این در حالی است که اکنون تنها ۲۲ درصد مردم، نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.

وی ادامه داد: در ۸۰ درصد مواقع، افراد مبتلا به ویروس کرونا، علائمی مانند خستگی، ضعف عضلانی و مشکل تنفسی دارند که طی یک هفته تا ده روز بهبود می‌یابد اما در ۲۰ درصد مواقع، با علائم جدی روبرو می‌شوند که برخی نیاز به بستری نیز دارند.

مقدس پور افزود: برخی از مردم گمان می‌کنند که ویروس کرونا ضعیف‌تر شده در حالی که چنین چیزی واقعیت نداشته و ویروس کرونا همان طوری که از اسفندماه سال گذشته شیوع پیدا کرده با همان علائم و شدت ادامه داشته و میزان جمعیت درگیر را افزایش می‌دهد.

مؤثر بودن فاکتور زمان و فاصله گذاری

وی با اشاره بر اینکه میزان ویروس آزاد شده توسط هر فرد به شرایط خاصی بستگی دارد به خبرنگار مهر گفت: بدین گونه هر اندازه طول تماس با فرد مبتلا به ویروس کرونا زیاد باشد احتمال اینکه حجم زیادی از ویروس که باعث ایجاد بیماری باشد نیز بیشتر است.

تشخیص از طریق اسکن ریه و PCR دقیق‌تر است

وی توضیح داد: تشخیص ابتلاء به ویروس کرونا با آزمایشات PCR و کیت‌های تشخیص در بیمارستان‌ها انجام می‌گیرد که البته موارد مثبت و منفی کاذب در آنها وجود دارد؛ آزمایشات سرولوژی نیز یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان به تشخیص این بیماری دست یافت اما با این وجود، اسکن ریه و PRC از جمله روش‌هایی است که در تشخیص این بیماری دقیق هستند.

تشدید کرونا و تلفیق آن با آنفلوانزا در فصل پاییز

متخصص بیماری‌های عفونی به خبرنگار مهر گفت: در فصل پاییز امکان تشدید ویروس کرونا و تلفیق آن با آنفلوآنزا وجود خواهد داشت و به این دلیل که مسیرهای درمانی آن متفاوت است، شیوع سرماخوردگی فصلی و آنفلوانزا نیز، تشخیص کرونا را سخت‌تر خواهد کرد که بد حال بودن بیماران و ایجاد مشکلات در درمان را به دنبال خواهد داشت.

مقدس پور افزود: با پیگیری وضعیت بهبود یافتگان، طی ۳ تا ۴ هفته بعد از دوران بهبودی، حالت ضعف، سستی، تنگی نفس و مشکلات تنفسی دارند که بعد از گذشت یک ماه، بهبود یافته اما در برخی از بیماران ممکن است این مشکلات ماندگار شود؛ افراد بهبود یافته از ویروس کرونا، تا زمانی که ویروس تغییر شکل پیدا نکرده باشد به سایر افراد منتقل نکرده و حتی خود فرد نیز بار دیگر مبتلا نمی‌شود.

استفاده از ماسک به خصوص در فضاهای بسته

وی بر مؤثر بودن استفاده از ماسک تأکید کرده و به خبرنگار مهر گفت: استفاده از ماسک در فضاهای بسته به خصوص فضاهایی که افراد بسیاری وجود داشته و لزوم ماندن به زمان طولانی در این محیط را ایجاب می‌کند ضروری می‌باشد. در کنار استفاده از ماسک نباید به آن دست زد و جابجا کرد؛ شست و شوی دست‌ها نیز از مواردی است که کمک بیشتری نسبت به استفاده از ماسک به همراه دارد.

استفاده از ماسک در فضاهای بسته به خصوص فضاهایی که افراد بسیاری وجود داشته ضروری است

مقدس پور در پایان افزود: گروه‌های پرخطر در صورت مبتلا شدن به ویروس کرونا عوارض بیماری شدید و کشندگی بالایی را به همراه دارند بدین گونه که در گروه‌های پرخطر، افراد دارای فشار خون بالا، دیابت، داشتن سن و وزن بالا، این بیماری به سادگی رفع نشده و اکثراً میزان کشندگی در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بالا است.

۲ هزار تماس در سطح استان با اورژانس

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: مهم‌ترین عامل پیشگیری از مبتلا شدن به ویروس کرونا، استفاده از ماسک به خصوص در مکان‌های پر ازدحام است؛ با این وجود متأسفانه شاهد هستیم که برخی از افراد از ماسک استفاده نمی‌کنند در حالی که بهترین روش، استفاده از ماسک است.

مردم در زمان قبل از شیوع ویروس کرونا ۱۲۰۰ تماس به اورژانس داشته‌اند

فرزاد رحمانی با اشاره بر ۲ هزار تماس در سطح استان به اورژانس ادامه داد: مردم در زمان قبل از شیوع ویروس کرونا، ۱۲۰۰ تماس به اورژانس داشته‌اند که متوسط روزانه آن در حال حاضر به ۲ هزار تماس می‌رسد.

وی به افزایش ۳ هزار تا سه هزار و ۲۰۰ تماس در اوج شیوع کرونا اشاره کرده و افزود: طی تماس با اورژانس و اخذ شرح حال بیمار، همکاران اورژانس بنابر شرح حال اخذ شده و تشخیص احتمالی صورت گرفته، آمبولانس ویژه ویروس کرونا را به محل اعزام و بیمار طی ارزیابی به مراکز درمانی منتقل می‌شود.

اختصاص ۴ پایگاه اورژانس به بیماران مبتلا به کرونا

رحمانی از تخصیص ۴ پایگاه اورژانس در سطح شهر تبریز برای خدمت رسانی به مبتلایان ویروس کرونا خبر داده و گفت: افرادی نیز طی تماس و بر اساس مشاوره انجام گرفته با کارشناسان واحد دیسپچ اورژانس، به کلینیک و مراکز بهداشتی تعیین شده برای ارزیابی و نمونه گیری راهنمایی می‌شوند.

ماسک را در صورت خود جابجا نکنید

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که در حین استفاده از ماسک، قسمت بیرونی آن آلوده بوده و بنابراین نباید ماسک را بر روی صورت، جابجا کرد چرا که تماس ماسک با دست، آلوده کردن دست‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در این میان برخی نیز ماسک را فقط در ناحیه دهان قرار می‌دهند و ماسک روی بینی قرار نمی‌گیرد در حالی که استانداردترین روش استفاده از ماسک این است که بینی و دهان را پوشش داده و خارج کردن ماسک از طریق بند ماسک انجام گیرد.

شست و شوی دست‌ها با صابون

رحمانی به خبرنگار مهر گفت: بهترین روش، شست و شوی دست‌ها با صابون است اما در صورت عدم دسترسی به صابون، از محلول‌های ضدعفونی کننده نیز می‌توان استفاده کرد و از تماس دست‌های آلوده با بینی، چشم، دهان و صورت جلوگیری کرد.

انجام ۱۰۰۰ آزمایش کرونا در آذربایجان شرقی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: استان آذربایجان شرقی در حال حاضر در وضعیت قرمز قرار دارد و به طور متوسط، روزانه، هزار آزمایش کرونا در آذربایجان شرقی انجام می‌گیرد.

آذربایجان شرقی در حال حاضر در وضعیت قرمز قرار دارد

عباسعلی درستی ادامه داد: راهکارهای لازم برای جلوگیری از بیماری این است که موارد مشکوک به بیماری از سایر افراد جدا شوند که در حال حاضر در کل دنیا چنین است که افراد مبتلا به ویروس کرونا، در بیمارستان‌ها بستری شده و یا به صورت سرپایی در حال درمان هستند که در این گونه موارد سیستم بهداشت موظف است این افراد را یافته و ارتباط آنها را با سایر افراد قطع کنند؛ باید در قرنطینه بمانند تا به دیگران منتقل نکنند.

شیوع موج دوم کرونا

وی استفاده از ماسک برای پیشگیری از مبتلا شدن و رعایت فاصله اجتماعی را ضروری دانسته و افزود: افراد باید از وسیله حفاظت فردی استفاده کرده و ماسک بزنند هم چنین در کنار این عوامل، حفظ فاصله و رعایت بهداشت فردی نیز مهم می‌باشد که در واقع آیتم‌های کنترل بیماری به غیر از موارد نام برده شده نیست و رعایت کردن خود مردم نیز بسیار مهم است.

و حال، وضعیت قرمز در استان و رعایت نکات بهداشتی که به باد فراموشی سپرده شده است؛ ماسک‌هایی که مردم استفاده نمی‌کنند و قدم‌هایی که با ویروس کرونا در شهر چرخ می‌زنند. برخی معتقد هستند که هرگز به ویروس کرونا مبتلا نشده و از رعایت نکات بهداشتی خسته شده‌اند اما غافل از اینکه هنوز زنجیره شیوع ویروس کرونا قطع نشده و خطر در کمین است.

شست و شوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری و به خصوص مسافرت‌هایی که ضروری نیستند و در نهایت رعایت فاصله اجتماعی برای تک تک افراد بسیار مهم است و لحظه‌ای نباید از آن غافل شد.