«علی فاهم» تحلیلگر عراقی معتقد است که آمریکایی ها در حمله اخیر به مقر نیروهای حشد شعبی در جنوب بغداد نقش بسیار پررنگی ایفا کرده اند.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از مهر حمله اخیر نیروهای عراقی به مقر گردان‌های حزب الله عراق وابسته به نیروهای حشد شعبی موجی از واکنش‌های منفی را در میان محافل سیاسی عراقی برانگیخته به صورتی که اکثر شخصیت‌های سیاسی این کشور حمله مذکور را به ضرر عراق دانستند.

به نظر می‌رسد حمله نیروهای عراقی به مقر گردان‌های حزب الله عراق تلاشی دیگر در راستای تضعیف جایگاه نیروهای حشد شعبی و تحقق خواسته آمریکا در این خصوص باشد.

در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی انجام داده با «علی فاهم» کارشناس و نویسنده عراقی که مشروح آن در ادامه می‌آید.

*ارزیابی شما از دلایل حمله نیروهای عراقی به مقر گردان‌های حزب الله عراق و هم چنین جایگاه حشد شعبی در جامعه این کشور چیست؟

بر هیچ کسی که تحولات عراق را دنبال می‌کند پوشیده نیست که در جریان حمله داعش به استان‌های عراق و زمانیکه این عناصر تروریست به مرزهای پایتخت کشور در سال ۲۰۱۴ رسیده بودند نیروهای حشد شعبی و گروه‌های مقاومت نقش محوری در تغییر مسیر جنگ به نفع عراق تا زمان پیروزی علیه داعش و خنثی کردن نقشه تخریب کشور ایفا کردند. کسانی که این نقشه شیطانی و خطرناک را برای عراق تدارک دیده بودند به خوبی از این مسأله آگاه بودند.

آنها نقاط قوت نیروهای مذکور را در میان عراقی‌ها مشخص کردند؛ نخستین مسأله، هسته عقیدتی و مردمی این نیروها بود که سنگ بنای تشکیل نیروهای حشد شعبی را تشکیل می‌داد. مسأله دوم، مرجعیت دینی و ارتباط با این نیروها بود و مسأله سوم حمایت ایران از عراقی‌ها در زمینه‌های آموزش نظامی و تجهیز و ارائه مشاوره‌های نظامی به شمار می‌رود.

عناصر مذکور برای تضعیف عراق و خالی کردن این کشور از نیروهای مقاومت تلاش کردند و هجمه‌های رسانه‌ای علیه ایران از طریق بازوهای رسانه‌ای خود انجام دادند. این مسأله اظهر من الشمس است و نتیجه آن، سر دادن شعارهایی در راستای منافع دشمنان جمهوری اسلامی ایران و منحرف شدن از مسیر ضد فساد در کشور بود. آنها برای تضعیف مرجعیت دینی تلاش کرده و افراد مشکوکی که با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی در ارتباط بودند وارد عمل شدند. جنگ نرم این عناصر علیه عراق همچنان ادامه دارد.

آنها به خوبی متوجه شده اند که اجرایی کردن پروژه پایان دادن به حشد شعبی در عراق بسیار سخت است چرا که حشد شعبی از عمق مردمی و ملی و عقیدتی گسترده در عراق برخوردار است. طرف‌های مذکور تلاش کردند از طریق تقسیم حشد شعبی به بخش‌های مختلف این نیروها را تجزیه کرده و آنها را به حشد ایرانی، حشد مرجعیت، حشد عراقی… تقسیم بندی کنند تا مقدمه‌ای شود بر کنار گذاشتن این نیروها از معادلات عراق و خالی کردن میدان از هرگونه نیروی مخالف آمریکا.

بازداشت تعدادی از نیروهای گردان ۴۵ حشد شعبی توسط نیروهای سرویس مبارزه با تروریسم تحت اوامر آمریکا و با همکاری این نیروها صورت گرفت. اما هدف از این اقدام ایجاد دشمنی میان نیروهای حشد شعبی و نیروهای امنیتی عراق و منزوی کردن حشد شعبی بود. شعله ور کردن جنگ داخلی میان جریان‌های شیعه و سنی باعث تحلیل رفتن قوای ملی و تضعیف کشور به نفع دشمنان آن می‌شود یعنی با یک تیر ۲ نشان می‌زنند.

*به نظر شما پیامدهای هدف قرار دادن نیروهای حشد شعبی در عراق چه خواهد بود؟

ایجاد شکاف و اختلاف در میان جامعه عراق و تجزیه آن و ایجاد درگیری‌های داخلی یک هدف استراتژیک و مداوم برای دشمنان کشور در منطقه به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد خدشه دار کردن وجهه نیروهای حشد شعبی در شرایط کنونی عراق که با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کند اهداف دیگری از جمله منحرف کردن افکار عمومی مردم عراق از چالشهای کنونی کشور دارد.

در حال حاضر عراق با مشکلات اقتصادی گسترده‌ای از جمله کسری بودجه و دیون بین المللی رو به رو است به ویژه آنکه گسترش ویروس کرونا افزایش بی سابقه تعداد مبتلایان و فوتی‌ها بر اثر ابتلاء به این ویروس و ناکارآمدی دولت عراق در مبارزه با این بحران به مشکلات دیگر عراق اضافه کرده است.

سکوت کردن در برابر حمله ترکیه به شمال عراق و ساخت پایگاه‌های نظامی ترکیه که تعداد آنها به ۲۸ عدد می‌رسد در کنار ایجاد مرکز جاسوسی این کشور بدون نشان دادن هرگونه واکنشی از سوی دولت عراق نیز قابل تأمل است. در میان این سیل انبوه از مشکلات، دولت اقدام به ایجاد مشکل جدیدی می‌کند که واقعاً به آن نیازی نداریم.

*نقش آمریکا در هدف قرار دادن نیروهای حشد شعبی و حمله به مقر گردان‌های حزب الله عراق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

طبیعتاً نقش آمریکا در این پروژه بسیار پررنگ است چرا که به سرویس مبارزه با تروریسم دستور حمله را داده و شک و تردیدهای بسیار زیادی در خصوص عملکرد برخی فرماندهان این سرویس و ارتباط آنها با آمریکایی‌ها وجود دارد که زنگ خطر را در قبال باقی ماندن سرویس مبارزه با تروریسم تحت کنترل دولت و تبدیل شدن آن به آلت دست آمریکایی‌ها به صدا درآورده است.

این اقدامات، روند سیاسی و دموکراسی کشور را در معرض خطر بزرگی قرار داده تا حدی که نگرانی‌ها در خصوص کودتاهای نظامی یا کودتاهای نرم وجود دارد.

به نظر می‌رسد مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق قبل از دیدار با دونالد ترامپ در نیمه ماه ژوئیه آتی یک مأموریت دارد که باید آن را به پایان برساند و این عملیات، کلید آن مأموریت به شمار می‌رود و امیدواریم که هزینه آن، به آتش کشیدن عراق نباشد.