بناب دارای ۲۵ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران است که از این میان، ۸ اثر مورد حفاظت قرار گرفته‌است. یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر، مسجد مهرآباد است که در ادامه به جزئیات آن اشاره می شود.

پایگاه اطلاع رسانی انعکاس بناب در نظر دارد با توجه به نزدیک شدن به ایام عید نوروز و جهت آشنایی بیشتر مسافران و همشهریان گرامی، مکانهای دیدنی و تاریخی این شهرستان را معرفی نماید.

بناب دارای ۲۵ اثر تاریخی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران است که از این میان، ۸ اثر مورد حفاظت قرار گرفته‌است. یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر، مسجد مهرآباد است که در ادامه به جزئیات آن اشاره می شود.

به گزارش خبرنگار انعکاس بناب، مسجد مهرآباد بناب که به شماره ۷۸۰ در دفتر آثار تاریخی به ثبت رسیده است یکی از با ارزش ترین بناهای تاریخی منطقه است. مسجد جامع مهرآباد بناب بدلیل داشتن کتبه تاریخدار و سرستونهای منقش و مناره بلند زیبا به ارتفاع ۲۵ متر از اهمیت خاص و استثنائی برخوردار است. این کتیبه به خط ثلث درشت بدین مضمون نوشته شده است: نبی هنرالمسجد المبارک فیایام الاولنه السلطان العادل و المرشد الکامل السلطان ین السلطان بن السلطان ابی المظفرشاه طهماسب الصفوی الحسینی بهادر خان باشاره العالیه بی بی خانم بنت منصور بیگ فی شهریور سند احد و خمیس و تسعائته؛ یعنی: (مسجد در سال ۹۵۱ هجری قمری به هزینه بی بی جان خانم دختر منصور بیگ در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده است.).

۱۳۹۸_۱cfwVVxM

مسجد مهرآباد درضلع شرقی میدان اصلی شهر و درخیابان شهیدمطهری و در کنار میدان مهر آباد در شهر بناب قرار دارد .

حدود ۱۵۰ متری این منطقه  منطقه ای  بنام " قره کوللوک " وجود دارد که دراین محدوده سفال وحتی سکه یافته شده است که این امر حکایت از باستانی بودن منطقه است.

 

مسجد مهرآباد در کنار میدانی به همین نام در این شهرستان واقع شده و شامل صحنی باصفا و شبستان و مناره کاشیکاری شده می باشد.

ECC01142 ECC01141

طول صحن مسجد۲۳ متر و عرضش ۲۰ متر است,وسعت آن به۴۶۰ متر مربع می‌رسد. چهار قطعه از پنجره‌های ضلع شمالی و جنوبی نمونه عالی از صنعت مشبک کاری عصر صفویه است که در طراحی آنها به قدری ظرافت و ریزه کاری بکار رفته که توجه هر بیننده را به خود جلب می‌کند.
هنگام ورود به صحن مسجد در پیشانی دیوار ضلع شمالی، لوحی از مرمر، همانطور که ابتدا اشره شد، به تاریخ ۹۵۱ هجری قمری به چشم می‌خورد که بنای مسجد را به قرن دهم و زمان حکومت شاه طهماسب اول می‌رساند
این بنا هم اکنون دارای دو ورودی از ضلع شرقی است که به محوطه میدان مهرآباد گشوده می‌شود. مدخل شرقی بنا پس از عبور از میدان دالانی به حیاط مسجد می‌رسد و از طریق ضلع شمالی و با پیمودن چند پله به محوطه کفش کن وارد می‌شود که درضلع جنوبی آن در ورودی شبستان قرار دارد.
در بخش شرقی مدخل که به محل کفش کن و حیاط مسجد منتهی می‌گردد، مناره زیبا و لا جوردی بنا قرار دارد.
مناره بنایی است بلند که در جوار مساجد، بقاع متبرکه که جهت اذان گویی و یا برسر راههای تجارتی و کاروان رو، به عنوان راهنمایی مسافرین وقوافل احداث می‌شد و  به خاطر روشن کردن مشعل و یا آتش برفراز آن به مناره یعنی محل نور مرسوم شده است.
شبستان مسجد مستطیل شکل است و در سمت شمالی آن بالکنی جهت استفاده بانوان احداث شده است.
سقف تیرپوش شبستان روی ۳۰ ستون بلند چوبی قرار گرفته است.این ستونها بر روی پایه‌های ساده سنگی استوار شده و سرستونهای آن نیز شبیه سرستونهای مسجد ملارستم مراغه و مسجد گزاوشت بناب است.

 

۱۳۹۸_Wp6cAz6v
شبستان اصلی در ضلع جنوبی صحن قرار گرفته که بوسیله چند پله می توان بدان راه یافت.این شبستان بصورت مستطیل شکل می باشدکه در جانب شمالی آن بالکنی جهت استفاده بانوان احداث شده است.
سقف تیرپوش شبستان روی ۳۰ ستون بلند چوبی قرار گرفته است.این ستونها بر روی پایه های ساده سنگی استوار شده و سرستونهای آن نیز شبیه سرستونهای مسجد ملارستم مراغه و مسجد گزاوش بناب می باشد.

سرستونها دارای مقرنس چوبی و سقف دارای نقاشیهائی مشتمل بر نگاره های گیاهی تزئینی و طرحهای ترنج مانند با رنگهای قرمز، زرد، سبز،آبی و نارنجی است.در وسط دیوار جنوبی شبستان محرابی نسبتاً ساده و در دو سوی آن دو پنجره که احتمالاً در دوره بعدی و حین مرمت بزرگ و وسیع شده اند قرار دارد و در دیوارهای شرقی و غربی در قسمت بالکن زنانه هر طرف پنج پنجره و در زیر آنها پنج در قرار دارد.

 

 

انتهای پیام/ش