ورود سامانه بارشی به آذربایجان‌شرقی و بارش باران در سه روز اخیر به بروز سیلابی منجر شد که همه را غافلگیر کرد و در پنج شهرستان استان خساراتی وارد آورد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایرنا، هر چند اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی اواخر هفته قبل از ورود یک سامانه بارشی به استان و بارندگی های ناشی از آن هشدار داده بود، اما تصور اینکه در این موقع از سال، سیلی اتفاق بیفتد، مردم را غافلگیر کرد.

همین موضوع باعث شد تا بارندگی و سیل ناشی از آن در عصر روزهای پنجشنبه تا شنبه، مردم آذربایجان شرقی در شهرستان های مختلف به ویژه روستاییان را دچار مشکل کند.

هر چند وقوع سیل ناشی از بارندگی های زودگذر در آذربایجان شرقی که در زبان محلی به آن «گورشاد» گفته می شود، خسارت جانی نداشت، اما خسارت مالی آن بر واحدهای مسکونی روستاییان و نیز خودروهای مردم در محور گردشگری بیرق – لیقوان، خود اتفاق تلخی است که خانواده های گرفتار را دچار مشکل کرد.

سیل همچنین به جاده های روستاهای و نیز بخش کشاورزی در شهرستان های مراغه، مرند، شبستر، عجب شیر و چاراویماق خسارت زد و وقوع آن در فصل برداشت محصول، موجب نگرانی کشاورزان این مناطق شد.

وقوع سیل در شهرستان های پنجگانه همچنین موجب آسیب دیدن زیرساخت های ارتباطی و خدماتی (برق، آب و گاز و تلفن)، اماکن دامی، پل ها و تعدادی دام شد که هنوز رقم آن برآورد نشده است.

بدیهی است که جدی گرفتن اطلاعیه ها و هشدارهای هواشناسی می تواند خسارات جانی و مالی احتمالی ناشی از وقوع سیل را به حداقل برساند؛ امری که سیلاب روزهای گذشته از کم توجهی شهروندان به آن حکایت می کند.

در تبیین این ادعا می توان به حضور انبوه مردم در محور گردشگری بیرق – لیقوان در دامنه شمال ارتفاعات سهند اشاره کرد که با کمترین بارندگی، مستعد وقوع سیلاب های خشمگینی است که می تواند به قیمت جان و مال مردم تمام شود؛ شاهد این امر نیز تعداد چشمگیر خودروهای گرفتار آمده در سیل عصر جمعه این منطقه بود که در نهایت نیروهای راهداری، هلال احمر و آتش نشانی را ناگزیر ار مداخله برای نجات جان شهروندان کرد.

جاری شدن سیل در روستای «بیرق» در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق تبریز
سیل به پنج شهرستان آذربایجان شرقی خسارت زد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرد: سیل دیروز در پنج شهرستان شبستر، مرند، عجب شیر، چاراویماق و مراغه در آذربایجان شرقی خبر داد.

محمد باقر هنرمند در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشریح جزئیات این حادثه اظهار کرد: بر اثر نزولات جوی در بعد از ظهر امروز و با وجود صدور اخطاریه‌های جوی از قبل، این بارش‌ها خساراتی را در شهرستان‌های استان به وجود آورد.

وی افزود: روستاهای پیر بالا و سیدلو در شهرستان مرند و جاده “خوی-مرند” و اصلی کندی در حادثه سیل امروز خسارت دیده‌اند. روستا گل در بخش شادیان شهرستان چاراویماق نیز در این حادثه متضرر شده است.

وی گفت: خسارت‌هایی نیز در شهرهای شند آباد و کوزه کنان و روستاهای تیل، حیدر آباد، چهرگان و شیخ ولی شهرستان شبستر و جاده اصلی “شبستر-تسوج” در سه راهی تیل گزارش شده است.

هنربر اظهار کرد: مسیر روستاهای کهلان، قره‌بلاغی، شلیلوند، قرطاول، کهجوق و مغانجیق و شهرستان مراغه نیز در این حادثه خسارت دیده‌اند.

وی ادامه داد: خسارت‌هایی هم در روستاهای هرگلان، قوزلوجه و یایچی شهرستان عجب شیر گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: عمده خسارات وارد شده مربوط به بخش‌های کشاورزی، مسکونی، زیربنایی، راه‌های روستایی، معابر، اماکن دامی، وسایل و اسباب منزل، تخریب کانال‌ها و تاسیسات لوله کشی آب، محصولات باغی و زراعی، پل‌ها و برخی از راه‌های اصلی، تلف شدن دام و ماشین آلات و ادوات کشاورزی در برخی روستاهای استان است.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی، سیل تا کنون تلفات جانی نداشته است.

سیل در روستاهای مراغه
سیل به بیش از ۴۰ واحد مسکونی در روستاهای مراغه خسارت زد

جانشین ستاد بحران و معاون عمرانی فرماندار مراغه نیز گفت: وقوع سیل در شب گذشته به بیش از ۴۰ واحد مسکونی در روستاهای این شهرستان خسارت زد.

نقی مسکینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: : در پی بارش باران و جاری شدن سیل در شب گذشته، مدیران شهرستانی به همراه بخشدار مرکزی و نیز اکیپ های امداد و نجات و ستاد بحران به روستاهای واقع شده در مسیر این سیل اعزام شدند.

وی ادامه داد: بارش های سنگین و ناگهانی ۲۴ ساعت گذشته، زمینه ساز جاری شدن سیلاب در سه مسیر روستایی آشان، مغانجیق و کاهجوق و نیز بهنق شده است.

وی اضافه کرد: در بررسی های اولیه مشخص شد به ۴۰ منزل مسکونی در روستاهای کهجوق، مغانجیق، شلیلوند و قراطول خسارات های کلی و جزئی وارد شده است.

مسکینی گفت: بیشترین میزان خسارت به منازل مسکونی روستاییان در روستاهای شلیلوند و قراطاول از توابع بخش مرکزی بوده است.

وی افزود: سیل همچنین موجب آب گرفتگی، ایجاد ترک و وارد شدن خسارت هایی به واحدهای مسکونی در چند روستا شده است.

وی ادامه داد: به برخی جاده های بین مزارع باغات و اراضی کشاورزی و نیز احشام روستاییان نیز در این سیل خسارت هایی وارد شده است.

مسکینی اضافه کرد: تیم های کارشناسی جهاد کشاورزی، بیناد مسکن انقلاب اسلامی و هلال احمر هم اکنون در روستاهای آسیب دیده از سیلاب حضور داشته و میزان خسارت های وارد شده به این مناطق را بررسی و برآورد خواهند کرد.

نیروهای اهداری در حال کمک به سیل زدگان بستان آباد
نیروهای راهداری به سیل‌زدگان بستان‌آباد امدادرسانی کردند

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بستان‌آباد نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: راهداران این شهرستان به ساکنان روستاهای سیل‌زده این شهرستان امدادرسانی کردند.

اسد چوپانی افزود: به دنبال بارش شدید باران در عصر روز جمعه در این شهرستان و جاری شدن سیل در روستاهای کرگان، ایرانق، متنق و سعیدآباد، راهداران با استفاده از تجهیزات لازم نسبت به لایروبی، انحراف مسیر سیل و بازگشایی جاده اقدام کردند.

وی اظهار داشت: در برخی راه های اصلی که ریزش روی داده بود، پاکسازی انجام شده و در زمان حاضر تمامی راه های اصلی و فرعی این شهرستان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد.

چوپانی، با بیان اینکه از صبح امروز نیز پاکسازی جاده های روستایی در حال انجام است، ادامه داد: در این عملیات یک دستگاه بولدوزر، ۲ دستگاه گریدر، ۲ دستگاه لودر و ۲ دستگاه کمپرسی با ۱۰ نفر از پرسنل راهداری در امدادرسانی به مناطق سیل زده مشغول فعالیت هستند.

سیل رودخانه «لیقوان چایی»
امدادرسانی هلال احمر به خودروهای گرفتار در سیل لیقوان

سرپرست جمعیت هلال احمر تبریز نیز از اعزام تیم‌های امدادی برای امدادرسانی به خودروهای گرفتار در سیل جاده بیرق – لیقوان خبر داد.

صمد شریفی گفت: عصر جمعه ۲۰ تیر ماه، به دنبال بارش باران و دریافت خبر وقوع سیلاب در محور بیرق به طرف روستای لیقوان، بلافاصله تیم‌های امدادی پایگاه عوارضی و تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر تبریز و معاونت امداد و نجات استان به محل اعزام شدند و اقدام به امدادرسانی کردند.

وی افزود: تیم های اعزامی و نیروهای آتش نشانی شهر باسمنج در حال امداد رسانی به خودروهای آسیب دیده از سیلاب و رها سازی آن‌ها از مسیر سیل هستند.

شریفی تشریح کرد: در این حادثه سیل به چهار خودرو خسارت وارد کرد، اما خوشبختانه از هموطنان کسی آسیب ندید.

روستاهای بیرق و لیقوان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در دامنه های شمالی ارتفاعات ۳۸۰۰ متری سهند واقع شده اند و رودخانه لیقوان چای با اندک بارندگی در بالادست سیلابی می شود.