محل خروجی فاضلاب روستای چلقایی امروزه به یک معظل زیست محیطی تبدیل شده است و ضروری است مسئولان شهرستان توجه ویژه ای به این معظل داشته باشند.

به گزارش انعکاس بناب، ساکنین روستای چلقایی که همواره با استشمام بوی نامطبوع و گرفتاری به انواع  بیماری ها از محل خروجی فاضلاب این روستا در نزدیکی محل سکونتشان اظهار گلایه دارند و برای حل مشکل خود از مسئولان متولی و نماینده بناب درخواست رسیدگی دارند.

بخشی از فاجعه زیست‌محیطی و مشکلات اهالی منطقه را زمانی می‌توان درک کرد که شخصاً در محل حضور داشته و ضمن تنفس بوی نامطبوع و نیش چند پشه را در اقصی نقاط بدن حس کنید.

وجود نعمت طبیعی رودخانه قوبی چای در جوار روستای چلقایی، متأسفانه به علت بی‌تدبیری  و عدم رعایت قوانین و عدم حفاظت از محیط‌زیست، توسط بعضی از افراد باعث شده تا این نعمت الهی به یک معضل و بلای طبیعی برای اهالی این شهر تبدیل شود.

رودخانه قوبی چای که زمانی مسیری برای عبور آب جاری‌شده از سرچشمه‌های کوه‌های سهند بوده و در ادامه مسیر خود در برخی از فصول سال یکی از راه‌های انتقال بخشی از آب به اراضی پایین‌دست بوده، امروزه به‌عنوان یک شاهراه انتقال فاضلاب مناطق بالادستی، و روستای چلقایی شده است.

در کمال تأسف به علت سوءاستفاده برخی از افراد فرصت‌طلب از یک‌سو و کمبود امکانات و بعضاً بی‌توجهی مسئولین دستگاه‌های نظارتی و گاهی هم ضعف در اجرای قوانین باعث شده، در نقاطی از این رودخانه عرض بستر عبور آب کاهش پیدا کند و راه‌آب در برخی از نقاط هم با ایجاد آب‌بندها، مسدود و باعث به وجود آمدن حوضچه‌های در مسیر شود که یکی از مهم‌ترین عوامل انتشار بوی نامطبوع و مشمئزکننده در منطقه است.

تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله در اطراف رودخانه، هدایت فاضلاب‌های خانگی و پساب‌های فاضلاب‌های روستاهای واقع در جوار این رودخانه  و ده‌ها مسئله دیگر باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای مردم ساکن در روستای چلقایی و حتی مناطق پایین‌دست این منطقه شده است.

دهیار روستای چلقایی در گفتگو با انعکاس بناب در این خصوص گفت: برای پیگیری موضوع با مراجعات متعدد به مسئولان ادارات و دستگاه‌های متولی و علی‌رغم رایزنی‌های انجام‌شده، قول  اتصال خروجی فاضلاب روستای چلقایی بوسیله لوله به شبکه فاضلاب شهرستان بناب از ریاست آب و فاضلاب شهرستان بناب را گرفتیم و انتظار می‌رود که مسئولان عالی‌رتبه استانی و حتی نماینده مردم بناب برای رفع مشکل مردم این منطقه اقدامات شایسته‌ای انجام دهند.

خلیل زینالی در خاتمه افزود: با توجه به اینکه چندین بار این منطقه را پاکسازی کردیم ولی برخی از هم روستاییان علارغم توصیه ها و هشدارها برای ریختن زباله ها، اصلا رعایت نکرده و زباله و نخاله های ساختمانی خود را در این مکان رها می کنند که این بار در صورت مشاهده حتما برخورد خواهد شد و گزارش آن را به مقامات قضایی خواهیم نمود.

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده