با توجه به تاکید مسئولین متولی به اهمیت و با ارزش بودن محصولات کشاورزی، متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب، محصولات شهرستان بناب را در انبار ها فاسد و تبدیل به غذای دام ها کرده است.

به گزارش انعکاس بناب، محصولات گوناگون کشاورزی شهرستان بناب با توجه به اقلیم جغرافیایی مناسب، بی نظیر می باشد که هر ساله در فصول خود شاهد برداشت تنوع زیادی از میوه جات در سطح شهرستان هستیم.

عرضه میوه‌های متنوع اعم از سیب تابستانی، زردآلو، انواع هلو و شلیل، انواع آلو و آلوچه، خیار و خربزه، و ده ها نوع میوه های تابستانی در سطح شهر و میدان تره بار بناب، جلوه بسیار دلنشینی به این مکان‌ها می‌بخشد و علا رغم اینکه خواص مختلف و متنوعی دارند که در گرمای طاقت فرسای فصول گرم سال، مصرف انواع میوه‌جات به افزایش آب بدن و شادابی فرد کمک می‌کند.

با توجه به اینکه مشاغل زیادی هستند که سختی های خودشان را دارند اما در این بین شغل کشاورزی، پر ریسک ترین مشاغلی می باشد که از لحاظ مخاطرات طبیعی از جمله  سرما زدگی، سیل، طوفان و یا حتی حمله حشرات مورد تهدید قرار گرفته و شغل کشاورزی را با سختی های فراوان روبرو می کند.

در این میان اهمیت توسعه صنایع تبدیلی برای بازاریابی محصولات و فروش آنها، موضوع مهمی است که جهت جلوگیری از فاسد شدن میوه جات باید مورد توجه مسئولین متولی قرار بگیرد.

با  ایجاد سیاست های نادرست در خصوص  قیمت گذاری بازار فروش از طرف مسئولین مشکلات اساسی صادرات  و جولان دلالها، قریبان گیر این قشر زحمت کش و ضعیف می شود بطوریکه قبل از ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان یا فراهم‌سازی  زیر ساخت بازار فروش و صادرات اقدام به کشت و برداشت میلیون‌ها تن محصولات کشاورزی می‌کنند که عاقبت آن چیزی جز فاسد و دور ریخته شدن نیست.

بنا نهادن صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب در شهرستان می تواند روزگار سیاه  این نعمت های خداوندی را سفید کرده و بی نهایت در پیشرفت تولید و صنایع شهرستان موثر باشد اما متاسفانه این امر نتوانسته است جایگاه مناسبی در شهرستان بناب برای خود پیدا کند و هر ساله باید شاهد نابودی محصولات کشاورزی خود باشیم.

تاریخ تکراری و پرغصه کشاورزان از نبود بازار برای محصولاتشان برای هیچ مسئولی دردآور نبوده و به آن توجهی نمی کنند، دلیل آن خیلی ساده تر می توان با این موضوع فهمید که مثل یک کشاورز با دستان پینه بسته خود برای به ثمر رساندن محصولات  یک سال تمام با  هزینه های گزاف امروزی به سر نبرده اند.

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده