فروشندگان و یا صاحبان ملک در بناب افزایش قیمت چند برابری را برای متقاضیان مسکن پیشنهاد داده اند ولی با وجود مشکلات اقتصادی و سختی‌هایی که کرونا برای بسیاری از مشاغل به وجود آورده، پرداخت مبالغ اجاره ای نجومی دیگر از توان شهروندان خارج شده است.
به دلیل رکود اقتصادی و نبود شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاری، خلا برنامه‌ریزی و آموزش‌های مناسب برای سوق دادن سرمایه‌داران به‌سوی فعالیت‌های اقتصادی و کاهش روزانه ارزش ریال به‌طور معمول، بسیاری از سرمایه‌داران شهر برای این‌که خود را درگیر وضعیت اقتصادی جامعه نکنند، با خرید مسکن، ارزش پولشان را در مدت‌زمانی نه‌چندان طولانی چند برابر کنند و در این بین هم با اجاره دادن ملک شان در کنار افزایش میزان سرمایه، کسب درآمدی هم داشته باشند، همین مسئله باعث شده که برخی افراد با خرید چندین خانه کنترل بازار مسکن را در شهرستان بناب به دست بگیرند و در پی آن رابطه مالک و مستأجری به نفع سرمایه‌دار پیش رود و به‌محض افزایش قیمت‌ها، کرایه‌ها به‌صورت نجومی افزایش یابد.
به گزارش انعکاس بناب، موج گرانی در کشور از تکراری ترین موضوعات این روزهای بحرانی شده است که مطرح کردن آن هیچ تاثیری بر آنانکه در مسند قدرت نشسته اند و نظاره گر هستند نداشته و مشکلی از مشکلات را حل نمیکند.البته موضوع نظارت هم خود حکایتی غم‌بار در کشور ما دارد که هرگز نتوانسته است به طور شایسته جریان یابد و حتی گاه نیز نظارت‌های اشتباه و قیمت‌گذاری‌های مسئولین مربوطه، اوضاع را آشفته‌تر کرده است.
چندی پیش مطلبی در خصوص اجاره‌بهای سنگین مسکن در شهرستان بناب و لزوم رسیدگی به آن منتشر کردیم که برخی از مخاطبان این پایگاه خبری خواستار توجه به این مقوله شدند و اظهار کردند که مسئولان هنوز در این زمینه اقدام خاصی صورت نداده‌اند و وضع بهتر که نشده هیچ، بدتر هم شده است! اینک مجدداً در این زمینه مطلبی منتشر می‌کنیم با این امید که مسئولان از دردهای مردم بناب آگاه شوند و یا برای آنان کاری بکنند یا اگر نمی‌توانند، بزرگوارانه این شهامت را داشته باشند که از منصب خویش کنار بروند بلکه افرادی توانمند و دل‌سوز جای آن‌ها روی کار آمده و پی‌گیر حقوق مردم این شهرستان باشند.
تمدید قراردادهای اجاره منازل مسکونی و واحدهای تجاری در بناب، نرخ جدیدی و یا به قولی افزایش کرایه به گونه‌ای تعیین می‌شود که هیچ تناسبی با افزایش تورم ندارد. مثلاً به جای ۱۰ یا ۲۰ درصد، آن‌ها خواستار ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش کرایه‌ها هستند! وبه قدری بازار اجاره‌بهای واحدهای مسکونی داغ و سرسام آور است که بیش از دیگر موارد گرانی، اجتماع و زندگی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است.
قیمت مسکن در بناب معلول علت‌های بسیاری است که بدون شک باید مسئولین و حتی کارشناسان اقتصادی شهرستان آن را ریشه یابی و مداوا کنند و الا اگر بخواهیم چشم به راه نسخه‌های کشوری برای درمان این مشکل باشیم سهم بسیاری از خانواده‌ها در این شهر خانه به‌دوشی می‌شود و هزار یک مشکل دیگر.
خانواده‌ هایی که عمدتا از قشر کارگری هستند و با درآمدهای پایین و حتی گاه فصلی، توان پرداخت اجاره‌های از پیش تعیین شده غیرمنصفانه را ندارند، صاحب‌خانه و خبر تخلیه خانه چون کابوسی روح پدر خانواده را هر روز و هر شب با خود درگیر می‌کند.
در واقع خرید تعداد زیادی مسکن در یک منطقه توسط چند نفر و خریدوفروش مکررشان به یکدیگر یکی از دلایل اصلی قیمت‌های سرسام‌آور مسکن در شهرستان بناب است و این مسئله تابه‌حال بارها و در محله‌های مختلف شهر اتفاق افتاده است و دیده‌شده که در مدت کوتاهی، قیمت مسکن در یک منطقه به طرز عجیبی افزایش‌یافته است که اگر اوضاع بر همین منوال پیش برود شکی نیست که به زودی عده‌ای از اقشار بی‌بضاعت و کم‌درآمد ناگزیر از چادرنشینی می‌شوند و این برای نظام جمهوری اسلامی به هیچ عنوان شایسته نیست و همه در قبال آن مسئول هستیم.
نبود نظارت بر بازار مسکن در بناب روزبه‌روز اوضاع را وخیم‌تر می‌کند و اجازه جولان برخی دلالان را در شهر فراهم می‌کند، کنترل معاملات و قرار دادن قانون‌هایی در این باره اصلاً کار سختی نیست و تا زمانی که ضعف مدیریت در این باره برطرف نشود نمی‌توان انتظار اقدامی مؤثر در این باره را داشت فلذا از دستگاه های نظارتی انتظار می‌رود که با ورود جدی به این مهم اجازه ندهند، شرایط روزبه‌روز بدتر شود و نفس مستأجران بند آید.
انتهای پیام/ جعفر کریم زاده