معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به عبور اتباع خارجی از مرز شلمچه برای ورود به کشور عراق در زمان مراسم اربعین گفت: این تجمع می‌تواند یک کلونی برای گردش بیماری مالاریا و بیماری‌های دیگر باشد و نگرانی ما از بابت این تجمع، دوچندان می‌شود.

دکتر آرش یلالی در نشست ستاد استانی اربعین حسینی(ع) که امروز (۳۰ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به وضعیت شیوع کرونا، همچنان تاکید ما بر این است که ترجیحا مراسم اربعین حسینی(ع) برگزار نشود.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایسنا، وی افزود: سال گذشته در مرز شلمچه آب به صورت بسته‌بندی بین زوار توزیع شد و آب مورد نیاز مواکب نیز توسط تانکرهایی که بر فعالیتشان نظارت می‌کردیم، توزیع می‌شد.

یلالی با اشاره به وضعیت فاضلاب مرز شلمچه، بیان کرد: سال گذشته در مرز شلمچه سرویس‌های بهداشتی با ظرفیت فاضلاب تعریف نشده وجود داشت که باعث آلودگی می‌شدند. رها شدن زباله در محوطه نیز نگرانی‌های در این مرز ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: علیرغم هماهنگی انجام شده با مواکب، در توزیع غذا امکان نظارت برای ما فراهم نمی‌شد. در محوطه ترمینال مرز شلمچه نیز خودروهایی حضور می‌یافتند و مواد غذایی را توزیع می‌کردند که این موضوع نیز نگران‌کننده است.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان تصریح کرد: محلی برای استقرار کادر بهداشتی و درمانی در پایانه مرزی شلمچه وجود دارد که در آن نمونه‌گیری از زائران انجام می‌شود؛ این مکان بسیار کوچک است و ارائه خدمات در این فضا بسیار سخت است و پاسخگوی نیازها نیست و این مساله باعث می‌شود در مراقبت بیماران دچار مشکل شویم.

یلالی تصریح کرد: دانشکده علوم پزشکی آبادان در زمان مراسم اربعین، تنها در فوریت‌های پزشکی از استان‌های معین کمک می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مرز شلمچه زیر نظر دانشکده علوم پزشکی آبادان و مرز چذابه زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند، افزود: در مرز شلمچه دو برابر مرز چذابه تردد وجود دارد و دانشکده علوم پزشکی آبادان با نیروی انسانی سه شهرستان تحت پوشش خود در این مرز خدمات را ارائه می‌دهد در حالی که دانشگاه علوم پزشکی اهواز با ظرفیت نیروهای انسانی ۱۸ شهرستان، در مرز چذابه خدمات ارائه می‌دهد. این مساله، سرویس‌دهی ما در شهرستان‌های تحت پوشش دانشکده را به مدت دو ماه متاثر می​کند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به عبور اتباع خارجی از مرز شلمچه برای ورود به کشور عراق در زمان مراسم اربعین گفت: در سال‌های گذشته مشاهده شد که اتباع کشورهای پاکستان و افغانستان، با شرایط بدی در مرز حضور داشتند در حالی که شأن زائر این نیست و تجمع زائرانی که بدون حمایت دولت خود و بعضا قاچاقی خود را به مرز می‌رسانند، درست نیست.

وی افزود: این تجمع می‌تواند یک کلونی برای گردش بیماری مالاریا و بیماری‌های دیگر باشد و نگرانی ما از بابت این تجمع، دوچندان می‌شود.