شرکت «ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی» از جمله واحدهای صنعتی احیا شده آذربایجان‌شرقی در دولت تدبیر و امید است که سالیانه هفت میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد و پیش‌بینی می‌شود این رقم سال آینده به ۲ برابر افزایش یابد.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از ایرنا، شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی یکی از ۱۷ واحد تولیدی احیا شده آذربایجان شرقی توسط تشکیلات قضایی در سال های اخیر است که با ۲۸ سال سابقه فعالیت، به دلیل واگذاری به فرد فاقد اهلیت در اواسط دهه ۱۳۸۰ دچار ورشکستگی شد.

مالک خصوصی این شرکت که در سال ۱۳۸۶ شمسی و در راستای اجرای سیاست های اصل ۴۴ مبنی بر واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی، به ثمن بخش صاحب آن شده بود، ماشین آلات را فروخت و این واحد صنعتی مادر را با حجمی از بدهی و کارگران بیکار بلاتکلیف رها کرد؛ شرکت در زمان ورشکستگی ۲۰۰ کارگر و ۸۰ نفر بازنشسته داشت.

پس از این اتفاق، تشکیلات قضایی آذربایجان شرقی در راستای سیاست های قوه قضاییه مبنی بر حمایت از تولید و رفع موانع آن به پرونده ورشکستگی «شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی» ورود و با هماهنگی و هم افزایی مدیریت ارشد استان نسبت به اتخاذ تدابیری برای نجات آن از ورطه نابودی اقدام کرد.

برآیند همفکری و تعامل تشکیلات قضایی- با محوریت اداره تصفیه ورشکستگی – با مدیریت ارشد آذربایجان شرقی منجر به تصمیم اجاره دادن شرکت به مجتمع تراکتورسازی ایران، به عنوان کارخانه مادر، در وهله نخست و احیای آن در سایه تلاش شبانه روزی مدیریت و کارکنان آن به عنوان تنها تولیکننده بکهو لودر کشورمان در مرحله بعدی شد.


نمایی از یک سالن شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی در روزهای بحران
فراز و فرود شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی

شرکت «ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی» در اواخر سال ۱۳۷۰ از مجتمع تراکتور سازی ایران منفک و با تملک تعدادی از کارگاه‌های آن شرکت و خرید تجهیزات و ماشین آلات به منظور ساخت، تولید، فروش، واردات و صادرات انواع ماشین آلات صنعتی و ادوات کشاورزی و سرمایه‌گذاری جهت توسعه و تکمیل واحدها و صنایع وابسته تأسیس شد.

این شرکت که از اول سال ۱۳۷۱ شروع به فعالیت تولیدی کرد، در حال حاضر بکهو لودر تی.دی. ال ۸۶ و بکهو لودر تی.دی. ال ۱۳۰ را تولید و روانه بازار مصرف داخلی می کند.

شرکت «ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی» دارای امور تحقیق و توسعه، مهندسی تولید، مطالعات و برنامه‌ریزی استراتژیک و بازاریابی و بازار فروش خوبی است.

این شرکت در سال ۱۳۸۶ از طریق خصوصی سازی از تراکتورسازی مجزا و به بخش خصوصی واگذار شد، اما با ۷۵۰ میلیارد ریال بدهی در سال ۱۳۹۲ اعلام ورشکستگی کرد؛ شرکت از این تاریخ اواخر سال ۱۳۹۶ با اجازه اداره ورشکستگی تبریز با اجاره به مجتمع تراکتورسازی ایران مدیریت می شد و مدیریت مجمتع تراکتورسازی در این مدت نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ریال برای تداوم فعالیت شرکت هزینه کرد.

واقعیت این است که واگذاری شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران به افراد نااهل در دولت قبلی، این شرکت را با مشکلات بنیادین مواجه کرد، به طوری که در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، کارگران شرکت ۹ ماه حقوق نگرفته بودند.

واگذاری به افراد نااهل و عملکرد غلط آنان همچنین باعث شد که این شرکت پرتوان و قدیمی در آن زمان به سازمان تامین اجتماعی، اداره کل امور مالیاتی و بانک های متعدد آذربایجان شرقی بدهی داشته باشد.

عملکرد غلط در واگذاری شرکت به افراد نااهل، آن را به ورشکستگی رساند و متاسفانه موجب اعتراضات کارگری در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ شد.

بازدید مقام های دادگستری آذربایجان شرقی از روند فعالیت شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی
متضرر اصلی تعطیلی شرکت ماشین آلات صنعتی کارگران بودند

دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با اشاره به تعطیلی شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی در زمان ورشکستگی آن گفت: کارگران بیشترین لطمه را از تعطیلی این واحد صنعتی در زمان بحران ناشی از ورشکستگی و تعطیلی های ناشی از آن خوردند.

کریم صادق‌ زاده در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه سوء مدیریت کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی را با بحران مواجه کرد، افزود: واقعیت این است که این کارخانه به شکل درستی به بخش خصوصی واگذار نشد.

وی خاطرنشان کرد: این کارخانه ۲۰۰ کارگر دارد و نباید معیشت و رفاه این تعداد کارگر به خطر بیفتد.

رئیس اداره تصفیه امور ورشکستگی دادگستری آذربایجان شرقی تبریز هم با اشاره به اینکه حکم ورشکستگی شرکت ماشین آلات صنعتی تبریز در سال ۱۳۹۴صادر شده بود، اظهار کرد: باید همان موقع نسبت به پلمپ و فروش شرکت به منظور پرداخت طلب طلبکاران اقدام می شد.
عزیز امن اللهی افزود: اما با توجه به سیاست تشکیلات قضایی مبنی بر حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی و رفع موانع آنها و نیز ضرورت حفظ فرصت های شغلی تصمیم گرفته شد که اداره آن برای مدت مشخصی به عهده مجتمع تراکتورسازی ایران گذاشته شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد بدهی این شرکت مربوط به مطالبه تراکتورسازی و ۸۰ درصد بقیه طلب بانک ها و اشخاص است.


تصویری از مونتاژ یک دستگاه لودر بکهو در شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی
از ورشکستگی تا صرفه جویی سالیانه هفت میلیون یورویی

مدیرعامل مجتمع تراکتورسازی ایران نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: شرکت «ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی» وابسته به این مجتمع، سالانه هفت میلیون یورو ارزآوری دارد که با رشد تولید، این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۲ برابر افزایش می‌یابد.

ابوالفتح ابراهیمی با اشاره به اینکه شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی، تنها تولیدکننده لودر و بیل بکو در ایران است، گفت: همه قطعات این ماشین آلات از ریخته گری مجتمع تراکتورسازی ایران، تهیه و تامین می شود.

وی افزود: ظرفیت تولید شرکت ۲۰۰ دستگاه لودر و بیل بکو در سال است که این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۳۶۵ دستگاه افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه لودرها در ۹ تیپ و ۱۴ نوع مختلف و متناسب با سلیقه بازار و متقاضیان تولید می شود، گفت: توان محصولات تولیدی شرکت ماشین آلات صنعتی مجتمع تراکتورسازی ایران ۷۵ تا ۱۱۰اسب بخار است و در مدل های چهار و ۶ سیلندر تولید می شوند و قابل رقابت با رقبای خارجی هستند.

ابراهیمی اضافه کرد: شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی در سال ۱۳۸۸ ورشکسته شد و تا سال ۱۳۹۷ تعطیل و ماشین آلات آن بلااستفاده بودند، اما با واگذاری شرکت به مجتمع تراکتورسازی ایران توسط دستگاه قضایی، احیا و وارد مدار تولید شد.

وی ادامه داد: اکنون نه تنها لودر و بیل بکو در شرکت ماشین آلات تراکتورسازی ایران تولید می شود، بلکه قطعات مورد نیاز مجتمع تراکتورسازی نیز در آن فرآوری می شود.

وی یادآوری کرد: اشتغالزایی مستقیم شرکت ۴۶۰ نفر است، ضمن اینکه بیش از ۲۰۰ شرکت دیگر در تامین قطعات و تولید محصولات با آن همکاری دارند و از این طریق برای چهار هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم اشتغالزایی شده است.