این روزها گذران زندگی برای بیشتر اقشار جامعه سخت شده اما در این میان پیچ در پیچ و کرونایی شدن جامعه، کلاف زندگی کارگری خیال باز شدن ندارد چرا که حقوق در کف است و هزینه‌ها سر به فلک کشیده است.

به گزارش انعکاس بناب، یکی از مهم‌ترین نیازهای انسانی در تمام ادوار تاریخ نیازهای فیزیولوژیکی که با تأمین خوراک، پوشاک و مسکن برآورده می‌شود، که در این روزهای سخت کرونایی این قشر از مردم، آهنگ زندگی شان به ویروس کرونا می نوازد طوری که هرگونه تعلل و سهل انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی که مهم‌ترین آنها استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است، می‌تواند این قشر از جامعه را در معرض ابتلا به این بیماری قرار دهد.
با توجه به مشاهدات و آمار منتشر شده، افرادی که به کرونا  مبتلا شده اند و توانستند در جنگ با این ویروس موفق باشند و بهبود یابند نشان می‌دهد درمان این بیماری علاوه بر هزینه های پیش بینی نشده ای که می تواند روی دست خانواده ها بگذارد، سیستم ایمنی قوی هم می خواهد تا در مقابل آن از پا در نیاید.

حال در این روزها، زندگی بیشتر اقشار جامعه که به خاطر افزایش هزینه‌های جاری و همچنین نبود فرصت‌های شغلی ثابت، پس اندازی برای روزهای مبادا ندارند، با سختی‌ها و مشکلات جدی روبرو شده است و انگار عزم جدی نیز برای برطرف کردن این مشکلات از سوی مسئولین وجود ندارد.

اگر چه این ویروس نحس برای تمامی کسب و کار ها مشکلات فراوانی را بوجود آورده است ولی زندگی این قشر زحمت کش، روز مزد و مظلوم در روزهای کرونایی سخت‌تر از سایر مشاغل شده چراکه این افراد توان اقتصادی کافی برای تهیه روزانه ساده‌ترین اقلام بهداشتی از جمله ماسک را ندارند.

برخی دیگر نیز با اینکه از قشر کارگری هستند ولی هیچ کار فرمایی ندارند تا از خدمات بیمه ای استفاده نمایند و یا حتی در صورت وجود کارفرما، از سوی آنها بیمه نشده و متاسفانه نمی‌توانند از خدمات بیمه‌ای برخوردار باشند.

با این حال و به این شیوه سخت گذران زندگی پایانه‌ی کارگری از جمله محل‌های تجمع کارگران در بناب برای رفتن به سر کار است، البته اگر تقاضایی و کاری در میان باشد که مسئولین بهداشت باید نسبت به توزیع رایگان و روزانه اقلام بهداشتی در این مکان‌ها برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اقدام کند.

از یک طرف قشر کارگر نان بازوی خود را می‌خورد و اگر سرکاری نرود نمی ‌تواند مخارج روزانه خانواده را تامین کند از سوی دیگر حمایت‌های دولتی آنچنانی نیز از این قشر وجود ندارد که کارگر، سلامت را بر معیشت خود ترجیح دهد.

قشرکارگری که در پایانه‌ برای یافتن فرصت شغلی یک و یا حداکثر چند روزه تجمع می‌کند جزو گروهی از جامعه هستند که از ساده‌ترین حمایت‌های اجتماعی مانند بیمه نیز برخوردار نیستند و از این رو شرایط ماندن در خانه برای مصونیت از بیماری نیز برایشان سخت‌تر از دیگران است.

در شرایط کنونی میزان تورم بالا، مشکلات اقتصادی و جولان کرونا معیشت اغلب مردم را با چالش جدی مواجه کرده و این روند همچنان در سطح جامعه تداوم دارد و انتظار می‌رود متولیان، قشر آسیب پذیر جامعه را شناسایی و بخشی از مشکلات آنان را رفع کنند.

 

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده