امروزه مشکلاتی که پیش روی جوانان قرار گرفته است موجب تغییر در سبک زندگی آنها شده است تا جایی که انگار این نسل از جوانان ازدواج و تشکیل خانواده را به لقائش بخشیده اند.

به گزارش انعکاس بناب، کاهش رغبت جوانان نسبت به ازدواج و پایین آمدن آمار ازدواج، دلایل و مشکلات فراوانی می تواند داشته باشد؛ از جمله اختلاف بین نسلها، سبک زندگی، عقاید و هزاران دلایل دیگر باعث بالارفتن سن ازدواج در دختران و پسران و حتی گاهی تجرد قطعی در آنان می‌شود.

ازدواج مهم ترین تصمیم در زندگی هر جوانی است و هر جوانی برای زندگی آینده خود بدون شک همیشه طرح ها و برنامه هایی دارد اما متاسفانه شرایط و مشکلات امروز جامعه انگیزه و تمایل جوانان برای تشکیل خانواده را کاهش داده است.

این افراد دلایل مختلفی را برای افکار خود مطرح می کنند که از وضعیت اقتصادی تا وضعیت اجتماعی را شامل می‌شود و به این موضوع می‌توان به عنوان یک معضل اجتماعی نگاه کرد که روز به روز در حال افزایش است و تاثیرات منفی زیادی در آینده برای جامعه به بار خواهد آورد.

وجود موانع اقتصادی بر سر راه ازدواج جوانان یکی از اصلی ترین مشکلات از دید افراد می باشد، اوضاع نابسامان اقتصادی، نبود شغل، حقوق کم، هزینه‌های بالای جشن های عروسی، مشکلات مسکن می‌تواند از نشانه‌های کاهش این آمار باشد. از سوی دیگر مسائلی مانند دوستی‌های اجتماعی، فضای مجازی، ازدواج‌های سفید و مهم‌ترین آنها هم خانه شدن افراد با یکدیگر از دیگر دلایل این امر است.

بدون شک امروز در هر خانواده‌ای یک و یا دو جوان فارغ از تحصیل و در سن ازدواج وجود دارد که اگر ساعتی پای حرفهایشان بنشیند و نظرشان را در مورد ازدواج جویا شوید به این نکته می رسید که شرایط جدید جامعه نظر و دیدگاه نسل امروز را نسبت به مقوله ازدواج بسیار تغییر داده تا جایی که بیشتر جوانان زندگی مجردی را به زندگی مشترک ترجیح می دهند.

اوضاع نابسامان اقتصادی بر کاهش ازدواج جوانان بی تاثیر نیست، ولی نه به قدری که فرد هرگز نتواند ازدواج کند یا به آن فکر نکند. مشکلات فرهنگی، اقتصادی، نبودن انگیزه برای ازدواج، سربازی، مهریه، ادامه تحصیلات و خیلی از مسائل مشابه، از موانع ازدواج جوانان است که با گذشت زمان روز به روز به آمار آن افزوده می‌شود و اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود بدون شک باید با بحران‌های بیشتری در سال‌های نه چندان دور از جمله پیری جمعیت و بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی روبرو شویم.

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده