وزیر آموزش و پرورش از رونمایی از نسخه جدید «شاد» در 13 شهریور خبر داد و گفت: بر اساس بخشنامه تعارض منافع، مدیرانی که تمایل به مدرسه‌داری دارند در همین هفته جاری، جابه‌جایی انجام شده و تصمیمات گرفته می‌شود.

به گزارش  انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز به صورت مجازی با خبرنگاران برگزار شد، ضمن تسلیت ایام، به تشریح چگونگی آغاز سال تحصیلی پرداخت و اظهار کرد: سال تحصیلی ۱۴۰۰ـ۱۳۹۹ از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: همیشه آغاز سال تحصیلی یک رویداد بزرگ فرهنگی است و جریان زندگی را متفاوت می‌کند و پدیده‌ای است که همه جامعه آن را حس می‌کند و امیدوارم امسال هم با همه دشواری‌ها و مشکلات، سال تحصیلی را با ارائه آموزش کامل به انجام برسانیم.

حاجی‌میرزایی اضافه کرد: اصولی مورد تأکید ماست که اصل اول، ارائه آموزش به همه است و هیچ دانش‌آموزی نباید از آموزش محروم شود و متعهد هستیم که آموزش را به همه دانش‌آموزان صرف نظر از شرایط، موقعیت و منطقه، ارائه کنیم.

وی افزود: تجریبات کشورهای مختلف را بررسی کردیم و در تمام دنیا اصل بر آموزش‌های حضوری است؛ امسال با سال گذشته، یک تفاوت اساسی در آموزش مجازی داریم و این است که سال گذشته، دانش‌آموزان دوسوم سال را در مدرسه طی کرده بودند و معلمان، دانش‌آموزان‌شان را می‌شناختند و امسال ما در آغاز سال تحصیلی، شرایط متفاوتی داریم.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد:  اصل بعدی مراقبت از سلامت دانش‌آموزان است و سلامت و امنیت مانند آموزش حقی برای آنهاست و حداکثر مراقبت را خواهیم داشت و مدارس دقیقا بر اساس دستورالعمل‌ها فعالیت می‌کنند؛ دستورالعمل سلامت، دستورالعمل مشترک بین ما و خانواده است و باید خانواده با ما مشارکت داشته باشند.

وی به اصل فعال بودن مدرسه اشاره کرد و گفت: ارتباط بین مدرسه و خانواده بسیار بااهمیت است؛ در شرایط کرونا نیازمند مشارکت جدی‌تر خانواده‌ها هستیم و خانواده‌ها با حساسیت بیشتری امر آموزش فرزندان را تعقیب می‌کنند و به مدارس توصیه کردیم که برنامه آموزشی را برای خانواده‌ها تشریح کنند.

* آموزش تلویزیونی برای سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور

حاجی‌میرزایی با اشاره به پوشش ۹۸ درصدی تلویزیون، ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که با سازمان صدا و سیما انجام شده است، از ۱۵ شهریور برنامه آموزشی برای تمام پایه‌ها و همه دروس خواهیم داشت؛ امسال باید ایران سراسر تدریس شود؛ ۱۱۰ هزار مدرسه داریم که بنا بر شرایط تعطیل شد اما همه خانه‌ها باید مدرسه شود.

وی افزود: محتوای تمام دروس را از پایه اول تا دوازدهم تولید کردیم و در اختیار دانش‌آموزان، معلمان و خانواده‌ها قرار می‌دهیم؛ ضمن اینکه ظرفیت‌های «شاد» را توسعه دادیم و روز پنج‌شنبه رونمایی از شاد جدید با قابلیت‌های متعدد و متمایز است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تمام کشورها بر آموزش حضوری اصرار دارند و همه از پلتفرم‌های آموزشی به چه به صورت برخط و چه غیربرخط استفاده می‌کنند و ما از همه این برنامه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی افزود: اگر تعداد دانش‌آموز متناسب با مساحت کلاس و تراکم باعث عدم رعایت پروتکل‌ها شود پس باید گروه‌ بندی شوند و ورود و خروج در کلاس مشخص می‌شود؛ دروس حضوری و دروس غیرحضوری با هماهنگی کارشناسان سازمان پژوهش مشخص شده است و امیدواریم با این اقدامات هیچ مشکلی وجود نداشته است.

* جابجایی

حاجی‌میرزایی درباره بخشنامه تعارض منافع اظهار کرد: اطلاعات از سراسر کشور جمع‌آوری شد؛ تعدادی از همکاران که مدرسه داشتند، اعلام توقف فعالیت مدرسه داشتند و طبق بخشنامه برای ادامه همکاری منع ندارند و کسانی که تمایل به مدرسه‌داری دارند، در همین هفته جاری، جابه‌جایی انجام شده و تصمیمات گرفته می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره آغاز سال تحصیلی گفت: ۳۵ درصد مدارس کمتر از ۵۰ دانش‌آموز است و می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همه روز فعالیت خود را آغاز کنند اما درباره همه مدارس، متناسب با شرایط کرونا است و آموزش به صورت زوج و فرد باشد. اصل بر آموزش حضوری است مگر اینکه رعایت پروتکل‌ها تحت هیچ شرایطی امکان‌پذیر نباشد.

وی افزود: درباره دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی اهمیت ویژه‌ای دارد و حتی اگر محدود یا دو نفر نفر است اما باید به مدرسه بیایند چرا که جریان آموزش اتکای بیشتر بر حضور دارد.