با استفاده از بیمه مسئولیت کالا می‌توان علاوه بر ایجاد آرامش روانی در تولیدکننده نسبت به نگرانی خسارت‌های احتمالی که کالای تولیدی اش می‌تواند برای مصرف‌کننده ایجاد کند، این اطمینان خاطر را نیز برای مصرف‌کننده ایجاد کند که کالایی که دارای بیمه مسئولیت کالا است از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

به گزارش انعکاس بناب به نقل از خبرگزاری فارس،  شرکت‌های داخلی به علت عدم شناخته‌شده بودن برندهای داخلی و اعتماد کمتر به کیفیت کالای آنها و همچنین خسارت‌هایی که ممکن است بخاطر استفاده از کالای شرکت‌های داخلی برای آن‌ها ایجاد شود عمدتاً به دنبال کالاهای خارجی هستند. بیمه مسئولیت کالا می‌تواند به‌عنوان جبران‌کننده خسارت‌های احتمالی موجب اطمینان بیشتر به کالاهای ساخت داخل شود.

این نوع بیمه بخشی از سیستم بیمه‌‌های عمومی است. این بیمه‌ها به‌طور مستقیم در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه، شناخت افراد از حقوق و مسئولیت‌‌های یکدیگر و تأمین امنیت حرفه‌‌‌ای مشاغل و فعالیت‌‌ها، تأثیرگذار هستند. امروزه هر فرد به فراخور جایگاهی که در جامعه دارد مسئولیت‌هایی را نیز بر عهده می‌گیرد. به‌طور مثال مدیران مدارس در قبال سلامتی دانش آموزان، مدیران کارخانه در قبال سلامتی کارکنان خود، تولیدکنندگان کالا در قبال کالایی که تولید می‌کنند مسئول بوده و در صورت بروز حادثه بایستی پاسخگو باشند. لذا بیمه‌های مسئولیت می‌توانند به افراد در مقابل ریسک‌هایی که در قبال پذیرفتن مسئولیت‌هایی در اجتماع بر عهده می‌گیرند کمک کنند. با توجه به مسئولیت‌های بی‌شماری که هر یک از شرکت‌ها در قبال سایر افراد جامعه دارند، می‌توان تعداد بسیار متنوعی از بیمه‌های مسئولیت را برشمرد. یکی از انواع این بیمه، بیمه مسئولیت (تولیدکنندگان) کالاست. تولیدکنندگان نیز مانند بسیاری از مشاغل دیگر مسئولیت‌هایی را به علت جایگاهی که دارند پذیرفته‌اند. یکی از انواع این مسئولیت‌ها، مسئولیت آن‌ها در قبال کیفیت و کارایی کالایی است که تولیدکرده اند. بیمه مسئولیت کالا خسارت‌هایی را که ناشی از اشتباه در تولید، نامرغوبی کالا، وجود مواد خارجی، نصب برچسب اشتباه و جابجایی بسته‌بندی تحویلی است جبران می‌کند.

*نمونه‌ای از مزایای بیمه مسئولیت برای تولیدکنندگان کالاهای داخلی

یکی از صنایع مهم کشور، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی است. صنعتی که به‌عنوان یکی از صنایع پیشران اقتصاد کشور شناخته می‌شود و با تحریم‌هایی که باعث برخی مشکلات در این حوزه گردیده مواجه شده است. یکی از مواد مهم و البته حساس در این صنعت، کاتالیست ها هستند. در صنعت نفت و گاز این مواد به‌طور گسترده استفاده می‌شود؛ به این‌گونه که مقداری از این مواد برای دست یابی به ماده مطلوب، به حجم عظیمی از نفت و یا حتی مخازن نفتی اضافه می‌شود. بدیهی است درصورتی‌که این کاتالیست دارای مرغوبیت و کیفیت مناسب نباشد می‌تواند سرمایه عظیمی را از بین ببرد. این در حالی است که باید توجه داشت گرچه کاتالیست‌ها گران قیمت هستند اما در مقابل خسارتی که می‌توانند ایجاد کنند ناچیز هستند. بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در حوزه تولید کاتالیست ها مشغول فعالیت هستند. شرکت‌هایی که از لحاظ کیفیت کاتالیست، دارای محصولاتی مشابه نمونه خارجی هستند اما تنها به علت نو بودن برند نسبت به برند خارجی مورد اقبال مصرف‌کنندگانی که عمدتاً  جزو صنایع پیشران تولید محسوب می شوند، قرار نمی‌گیرند. نهادهایی که در شرایط سختی که کشور درگیر مشکلات اقتصادی و تحریم است اجازه ریسک اعتماد به چنین شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی را به خود نمی‌دهند. در چنین شرایطی بیمه مسئولیت کالا می‌تواند به‌عنوان یک راهکار قابل اطمینان، مورد توجه قرار بگیرد. بیمه‌ای که ضمانت خسارت‌های احتمالی ناشی از خرابی یا نامرغوبی کالای تولیدشده را بر عهده دارد و می‌تواند خسارت‌هایی را که به‌تبع استفاده از کالا نیز ایجاد می‌شود جبران کند. در این شرایط مصرف‌کنندگان با اعتماد بیشتر به سمت استفاده از کالاهای دانش‌بنیانی  تولید داخل می‌روند و همچنین تولیدکنندگان نیز با استفاده از بیمه مسئولیتی که برای کالای خود خریداری کرده‌اند این اطمینان خاطر را در ذهن خریدار ایجاد می‌کنند که محصولشان از کیفیت بالایی برخوردار است. لذا رفته رفته اعتماد به تولیدات شرکت های دانش بنیان داخلی افزایش یافته و به مرور زمان می توانند با تقویت برند خود به افزایش فروش  و صادرات پیش بروند.

با توجه به آنچه گفته شد بدیهی است رونق بیش‌ازپیش بیمه مسئولیت کالا که درگرو آشنایی مردم، مسئولین و شرکت‌های دانش‌بنیان با این امتیاز بالقوه است. با استفاده از بیمه مسئولیت کالا می‌توان علاوه بر ایجاد آرامش روانی در تولیدکننده نسبت به نگرانی خسارت‌های احتمالی که کالای تولیدی اش می‌تواند برای مصرف‌کننده ایجاد کند، این اطمینان خاطر را نیز برای مصرف‌کننده ایجاد کند که کالایی که دارای بیمه مسئولیت کالا است از کیفیت مطلوبی برخوردار است. همچنین مصرف‌کننده نیز در صورت بروز خسارت می‌تواند تمام خسارتی را که از جانب کالا برای وی مترتب شده به‌طور کامل دریافت کند.

یادداشتی از علی جعفری کارشناس اقتصادی

انتهای پیام/