انجمن علمی دانشجویی نانو دانشگاه بناب دوره آموزش غیرحضوری کریستالوگرافی (بلورنگاری) را برگزار می‌کند.

به گزارش انعکاس بناب به  نقل از باشگاه دانشجویان ایسنا، “مقدمه و معرفی علم بلورشناسی و مفاهیم اولیه”، “معرفی ساختارهای بلوری و شبکه براوه”، “آشنایی با چند ساختار بلوری سرامیکی مهم”، “مفاهیم اصلی در بلورشناسی”، “صفحات بلوری و اندیس‌های میلر”، “شناسایی بلور و پراش اشعه ایکس” و “معرفی نقص‌های بلوری” از جمله سرفصل‌های این دوره است که توسط دکتر مرضیه شیرازی (دکترای مهندسی فناوری نانو) در یک ویدیو ضبط شده طی ۲ ساعت آموزش داده می‌شود.

علاقه‌مندان تا ۳۱ شهریور فرصت دارند برای ثبت نام در این دوره به آی‌دی @amirrsna پیام دهند و ۲۴ ساعت بعد از ثبت‌نام، دسترسی برای ثبت‌نام کنندگان ایجاد می‌شود.

آزمون پایان دوره نیز از ۲۹ شهریور تا ۶ مهرماه برگزار خواهد شد. شرکت کنندگانی که موفق به کسب نمره بالای ۵۰ درصد شوند، گواهی پایان دوره دریافت خواهند کرد.

بلورشناسی یا کریستالوگرافی علمی است که به قوانین حاکم بر حالت بلورین مواد جامد، آرایش اتمی یا مولکولی بلورها، شبکه‌های کریستالی، جهات و صفحات کریستالی و نحوه تشکیل و رشد بلورها می‌پردازد. اهمیت این علم از آنجا نشأت می‌گیرد که نظم اتم‌ها و یون‌ها در ساختار مواد، نقش اساسی در تعیین ریزساختار و خواص مواد ایفا می‌کند. در ابتدا، مطالعه بلورها بر پایه اندازه‌گیری‌های فیزیکی هندسه آن‌ها انجام می‌گرفت که شامل اندازه‌گیری زوایای سطوح نسبت به یکدیگر و نسبت به محورهای کریستالوگرافی و همچنین بررسی تقارن بلور بود. امروزه روش‌های کریستالوگرافی به تحلیل الگوهای پراش نمونه موردمطالعه بستگی دارند. الگوهای پراش را می‌توان با پرتوهای مختلفی مانند پرتوهای ایکس، الکترونی یا نوترونی گرفت اما متداول‌ترین پرتوها برای این کار، پرتوهای ایکس هستند که می‎توان ساختار بلوری مواد را به وسیله آن‌ها بررسی و مطالعه کرد.

دوره غیرحضوری کریستالوگرافی با همکاری نهاد ترویجی نانو دانشگاه بناب و سایت آموزش فناوری نانو برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/ ج