رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه مزد منطقه ای به منزله استثمار کارگر در مناطق محروم است؛ گفت: دولت شعار اشتغالزایی می دهد اما این شعار همراه با نابودی زندگی کارگر است.

به گزارش  انعکاس بناب به نقل از خبرنگار مهر، روز گذشته رسانه‌ها خبر دادند که قرار است امروز سه شنبه جلسه‌ای در محل وزارت کار برگزار شود و از قرار معلوم، هدف از برگزاری این جلسه، پرداختن به موضوع مزد منطقه‌ای و مزد صنفی و بحث بر سر مکانیزم‌های تعیین حداقل مزد منطقه‌ای است.

در این رابطه فتح الله بیات رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مزد منطقه‌ای فرار کارفرما از دین مسئولیت حقوق کارگری است، اظهار داشت: امروز حقوق تعیین شده از سوی شورای عالی کار کمتر از ۱۰ روز از نیاز کارگران را تأمین می‌کند؛ در این شرایط با مطرح کردن «مزد منطقه ای» دنبال چه هستند؟ مزد منطقه‌ای به منزله استثمار کارگر در مناطق محروم است زیرا با این سیاست، کارگر را با هر حقوقی به کار می‌گیرند.

وی افزود: در حال حاضر مزد منطقه‌ای ظلم در حق نیروی کار است و فقط به صورت یک‌طرفه به نفع کارفرماست آن هم به نحوی که کرامت و شأن انسان‌ها رعایت نمی‌شود؛ در واقع افراد به دلیل فقر و محرومیت مجبور خواهند شد با هر حقوقی کار کنند.

در زمان اعتراض جانب کارفرما را می‌گیرند

بیات با بیان اینکه با اعمال مزد منطقه‌ای، کارفرماها هر چه که دوست داشته باشند را انجام می‌دهند، گفت: یک زمانی اعلام کردند که برای رونق اشتغال، کارگاه‌های زیر ۵ نفر از شمول قانون کار خارج شوند، اما نه تنها به اشتغال کمکی نشد بلکه فقط به ضرر کارگران شد؛ همچنین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را از شمول قانون کار خارج کردند و امروز می‌بینیم که صدای اعتراض کارگران شاغل در این مناطق به اوج رسیده است.

وی ادامه داد: در زمان اعتراض هم به جای کارگر، جانب کارفرما را می‌گیرند؛ دولت باید توجه کند که هر جا قانون را دور زد فقط بی عدالتی را رواج داد آن هم در شرایطی که کسی پاسخگو نبود.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تاکید کرد: آقایان به جای فعال سازی تولید، جلوگیری از ورود کالای قاچاق، توسعه صنعت کشاورزی و رونق تولید به دنبال کارشکنی هستند. در بدترین شرایط اقتصادی که جامعه کارگری درگیر شده به جای آرامش دادن به کارگران، برای این قشر ناامنی روانی هم ایجاد می‌کنند.

اشتغالزایی به چه قیمت؟

بیات گفت: برای کارگران نقشه‌های بدی می کشند چراکه از وضعیت زندگی کارگران و رنج‌های این قشر خبر ندارند؛ امروز کسی با حقوق ۳ میلیونی هم نمی‌تواند زندگی کند چه رسد به اینکه بخواهند با مزد منطقه‌ای، زمینه واریز حقوق‌های زیر ۲ میلیون و یک میلیون تومان را فراهم کنند.

وی افزود: مسئولان قصد خدمت به نیروی کار و جامعه کارگری را ندارند بلکه به دنبال منافع و ثروت اندوزی خود هستند. متأسفانه دیواری کوتاه‌تر از جامعه کارگری هم وجود ندارد.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با بیان اینکه دولت نباید به این مسائل میدان دهد، گفت: امروز تأمین اجتماعی به خطر افتاده است؛ اگر نتوانیم نیروی جدید جذب کنیم و حق بیمه بپردازیم، تأمین اجتماعی چگونه می‌خواهد پول بازنشستگان را بدهد؛ وقتی صحبت از حقوق کمتر از ۲ یا یک میلیون تومان می‌شود یعنی کارفرما از بیمه پردازی فرار می‌کند. دولت موضوع به این مهمی را رها کرده و فقط می‌گوید باید اشتغالزایی کرد؛ اما مساله مهم این است که اشتغالزایی به چه قیمت خواهد بود؟ به این قیمت که تأمین اجتماعی ورشکسته شود و معیشت خانوارهای کارگری به قهقرا برود؟

بیات تاکید کرد: وزارت خانه‌ها باید مسئولیت پذیر باشند؛ آقایان شعار اشتغالزایی می‌دهند اما این شعارشان همراه با نابودی معیشت کارگر است.