کمبود نان و ایجاد صف در مقابل نانوایی های شهرستان بناب در چند روز اخیر معضلی است که مردم را نگران و نسبت به این وضعیت گلایه مند کرده است.

به گزارش انعکاس بناب، یکی از اساسی ترین نیازهای جامعه نان می باشد که حتی در این شرایط بحرانی و گرانی تنها امید مردم به نان خشک و خالی در سفره هایشان می باشد که شاید خیلی از مرفه نشینان این جمله را درک نکرده و با آن آشنایی ندارند که مصرف نان در بیشتر خانوارهای امروزی بدلیل  ناتوانی در خرید دیگر اقلام مواد غذایی فقط به این قلم از خوراک تکیه کرده و مصرف آن نیز بالا رفته است و تنها امید به زنده ماندن را نیز به آن بسته اند.

در سده‌های اخیر تاریخ ایران کمبود نان همواره به‌گونه‌ای معنادار، بحران‌هایی را در پی آورده است. این وضعیت از موقعیت جغرافیایی و سیاسی ایران ﻣﺘﺄثر بود و مردم را گرفتار می‌کرد و معضلات فراوانی را موجب می‌شد، علاوه‌بر مسائل جغرافیایی و خشکسالی‌هایی که هرچند سال یکبار در اثر کاهش نزولات جوی رخ می‌داد، سودجویی برخی دولتمردان که حاکمان بزرگ زمیندار محسوب می‌شدند در احتکار گندم و سوءاستفاده‌های برخی نانواها و پخت نان بدون کیفیت به گسترش بحران نان یاری می‌رساند.

به این ترتیب اهمیت نان بر کسی پوشیده نیست و طبعا” کمبود مقطعی آن نیز می تواند آثار مخرب روحی و روانی بسیاری در بطن جامعه ایجاد کند.

مدتی است که نانوایی های بناب در بیشتر نقاط، شلوغ و صف برای خرید نان طولانی شده است، حتی بنا به گزارش های مردمی در برخی از نقاط شهر هم چند روزی است که تعدادی از نانوایی ها تعطیل می باشد.

متاسفانه مشکل کمبود نان در چند روز گذشته مردم شهرستان بناب را درگیر کرده است به طوری که این موضوع شدت بیشتری به خود گرفته و سبب اعتراض مردم نسبت به وضع موجود شده است.

علاوه بر کمبود شدید نان در سطح شهرستان بایستی این موضوع را نیز فراموش نکنیم که جامعه ما درگیر شرایط سخت کرونایی می باشد که در این بحبوحه کمبود نان و تشکیل صف های طویل در جلوی نانوایی ها موجب شدت شیوع بیماری کرونا گردیده و مردم برای تهیه نان، جان خود را نیز در معرض خطر قرار داده و بحران دیگری را خلق می کنند.

حال این سوال پیش می آید که علت این کمبود در سطح شهر چیست؟ چه کسی می خواهد پاسخگوی مردم باشد؟
عده ای ضعف مدیریت متولیان آرد و عدم نظارت مناسب را عامل اصلی مشکل شهروندان می دانند، برخی از نانوایی ها نیز علت را سهمیه بندی آرد عنوان می کنند، عده ای دیگر از مردم نیز معتقدند چون دولت قصد دارد قیمت نان را افزایش دهد و با این روش می خواهند مردم آمادگی لازم را برای افزایش قیمت ها داشته باشند.

نسبت به این موضوع پیام ها و شکایات زیادی از طرف مخاطبین و مردم عزیز بناب به رسانه خبری انعکاس بناب رسیده است که صدایشان را مسئولین امر بایستی دریافت کرده و سریعا به این معضل رسیدگی کرده و به آن خاتمه دهند.

یکی از شهروندان در شکایت خود می گوید: بسیاری از نانوایی ها با بستن درب نانوایی، آن را در بسته های کوچک جمع کرده و با همکاری سوپرمارکت ها به چندین برابر قیمت به فروش می رسانند و سود بسیار بیشتری نیز به جیب می زنند که در این شرایط سخت حتی “یک ناظر هم نیامده تا نانوایی را مورد بررسی قرار دهد”.

شهروند دیگری نیز گفته است: حتی جریمه نانوایی ها دردی را دوا نمی‌کند زیرا “آنان مشتاق جریمه و پلمب هستند تا سهمیه آرد خود را با خیال راحت بفروشند”، برخی نانوایی‌ها با توجه به اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای با آرد در بازار آزاد، سهمیه خود را بصورت کامل یا بصورت بخشی از سهمیه در اختیار دلالان قرار می‌دهند تا بدون پخت نان و صرف هزینه، سود قابل‌توجهی را تصاحب کنند.

به هر حال در این شرایط بحرانی اقتصادی و درگیری مردم بخاط بیماری کرونا و… که مردم از هر طرف زیر بار فشار هستند سزاوار نیست که مشکلی از مشکلات  به آن اضافه شود و مسئولین امر باید هر چه سریعتر به این وضع موجود سامان دهند تا مردم بیشتر از این زیر بار این همه فشار خم نشوند.

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده