پژوهشگران آمریکایی، نوع جدیدی از آزمایش خون را ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص تومور مغزی کمک کند.

به گزارش  انعکاس بناب به نقل از ایسنا و به نقل از نیوزنولدیا، جهش‌های ژنتیکی می‌توانند به رشد متداول‌ترین نوع تومور مغزی در بزرگسالان منجر شوند. پژوهشگران “بیمارستان عمومی ماساچوست” (MGH)، روشی ابداع کرده‌اند که می‌تواند این تومورهای مغزی را به دقت در نمونه‌های خونی مورد بررسی قرار دهد.

پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که این آزمایش می‌تواند دو جهش را در ژن “TERT” را به دقت شناسایی و بررسی کند. این دو جهش موسوم به “C228T” و “C250T” می‌توانند به پیشرفت سرطان در بیش از ۶۰ درصد موارد “گلیوما” (Glioma) منجر شوند. بدین ترتیب‌، امکان تشخیص و بررسی بهتر گلیوما فراهم می‌شود. گلیوما، یکی از تومورهای اولیه سیستم عصبی مرکزی است که خود را در نخاع یا مغز نشان می‌دهد.

“بافت‌برداری مایع” (Liquid biopsy)، روشی برای تشخیص سرطان است که بخش‌هایی از DNA تومور را که در خون جریان دارند، جست و جو می‌کند. این روش برای شناسایی برخی از انواع سرطان‌، کارآیی دارد اما بررسی تومورهای مغزی با دشواری زیادی همراه است.

“لئونورا بالاج” (Leonora Balaj)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بررسی تومورهای مغزی با روش بافت‌برداری مایع، چالش‌های بسیاری به همراه دارد. ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که روش آزمایشی جدید ما می‌تواند با بررسی نمونه‌های خونی، به تشخیص گلیوما کمک کند.

پژوهشگران ابتدا عملکرد این روش آزمایشی را روی بافت تومور بررسی کردند و دریافتند که نتایج آن با نتایج آزمایش‌های بالینی مطابقت دارد.

این آزمایش می‌تواند یک روش کم‌هزینه، سریع و آسان برای استفاده در بیشتر آزمایشگاه‌ها باشد. پژوهشگران قصد دارند تا در آینده، این آزمایش را روی بیماران مبتلا به تومور مغزی انجام دهند.

این پژوهش، در مجله “Clinical Cancer Research” به چاپ رسید.

انتهای پیام