بی ثباتی قیمت ها در بازار، این روزها کمر مردم را خم کرده است، قیمت های لحظه ای و در عین حال نایاب بودن برخی کالاهای اساسی باعث تفاوت قیمتی آنها شده و طبق روال، عدم نظارت در این حوزه مشکلات زیادی را به بار آورده است.

به گزارش انعکاس بناب، نزدیک یک سالی هست که موج گرانی با قدرت شدیدی در سراسر کشور نفس مردم را بریده است که بدلیل ضعف نهاد های نظارتی، تولید کنندگان با هماهنگی یکدیگر بدون اخذ مجوز های لازم جهت افزایش قیمت، دست به کار می شوند.

به تازگی سیاست کاری برخی از تولید کنندگان و فروشندگان، عدم عرضه محصول به بازار می باشد که همراه با نبود نظارت کافی نهادها، موجب کمبود در بازار شده و قیمت ها لحظه ای تغییر می یابد.

از مشکلات کالاهای زیادی از جمله مرغ، تخم مرغ، نان و چندین کالای ضروری که نیاز روزانه مردم در آنها بیشتر است را در چند روز گذشته شاهد بودیم و به تازگی با  گزارش میدانی تهیه شده از بازار روغن نباتی در سطح شهر که به خواست شهروندان عزیز از پایگاه خبری انعکاس بناب داشتند را آغاز  کردیم.

متاسفانه تخلف های نامبرده از تولیدکنندگان گرفته و امروزه به سوپرمارکت ها نیز سرایت کرده است، بسیاری از سوپرمارکت ها با مخدوش کردن قیمت روی کالا و چسباندن قیمت جدید آن را بیش از نرخ تصویب و تعیین شده به مشتری می فروشند و در عین حال نیز نمی توان در فروشگاه های عمده و خرده فروشی، آثاری از روغن نباتی پیدا کرد و کسبه ها نیز هر تخلفی را به شرایط نامناسب و ناپایدار اقتصادی ربط می دهند.

با توجه به اعمال تحریم ها و افزایش نرخ ارز همراه با ضعف ساختار توزیع و نظارت، این گروه را برآن داشته که هر طور دلشان بخواهد با مردم رفتار می کنند تا جایی که هر فروشگاه و مغازه ای در سطح شهر برای یک کالا، هر کدام قیمت های مختلفی را به مشتری ارائه می دهند که این امر را به وضوح می توان در بازار مشاهده کرد.

موضوع مهمی که مد نظر می باشد قیمت و نبود روغن نباتی در سطح شهر می باشد که چرا و با چه اصولی فروشندگان اینگونه با مردم برخورد می کنند؟ آیا در این بازار، شهروندان هر روز بایستی یک مشکل و کمبود را نظاره گر باشند؟ امروزه و در شرایطی که جامعه با مسائل و مشکلاتی دست به گریبان است اگر بنا باشد جلو افراد سودجو و فرصت طلب گرفته نشود به اصطلاح سنگ روی سنگ بند نمی شود.

امیدواریم مسئولین نظارتی نسبت به حل معضلات بازار، جهادی عمل نموده تا مردم هر روز نظاره گر یک قیمت متفاوت از روز گذشته نباشند و یک ثبات قیمت را در بازار شهرستان برقرار نمایند.

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده