آبهای سطحی کوچه های پر از گل و لای دربند قهرمانیان، مشکلات اساسی از جمله تخریب منازل و رفت، آمد ساکنین را بوجود آورده است که دیگر تحملش سخت است و صدای اعتراض اهالی را بلند می کند.

به گزارش انعکاس بناب، فصل بارندگی که شروع می شود روزهای سخت زندگی مردم بناب را هم با خود به همراه می آورد، فصول سرد در کوچه پس کوچه های پر از گل و لای که پیر مردان و کودکان برای عبور از کوچه ها، باید تا به زانو در گل و آب فرو بروند.

از کوچه های گلی که در این دربند رد می شوی شاهد دیوارهای فرو ریخته از نشتی آب های سطحی می شوی که هر لحظه احتمال ریزش بر سر ساکنین را داشته باشد.

آن طرف قدم می زنی با خود می گویی که کاش یک جفت چکمه داشتم تا راحت تر بتوانم از دریاچه مانندی که در محله بوجود آمده است رد بشوم، چنانکه با توسل بر آجر های شکسته و سنگ های نیمه درشتی در کوچه به وفور می توانی یافت کنی استفاده کرده و خود را به آن طرف نیمه خشکی دریاچه می رسانی تا بتوانی خودت را به در یکی از پیر زنانی که آنجا سکونت دارد برسانی، بطوری که با چادری تیره رنگ همراه با تسبیح ذکر گویان، سلام تو را جواب داده و از دردهایش بازگو میکند.

این مادری که با بیش از چندین سال در این محله عمرش را گذرانده است، میگوید: حفاری های طولانی مدت گاز و آب و همچنین بارش باران در روزهای اخیر اوضاع این محله را غیرقابل تصور و تحمل کرده است یطوریکه در طول چندین سال زندگی ما در این محله، خدمات خاصی را  از مسئولین ندیدیم.

در آن طرف مادری را می بینی که هزار تا آرزو برای فرزندان خود در آینده دارد که از همین الان شرمنده آنهاست بطوریکه بیان میکند: وقتی باران می بارد بچه های ما برای رفتن به مدرسه باید از کوچه هایی عبور کنند که تا زانو در گل و آب فرو می روند ، از خانه که بیرون می روند تا نصف راه که می رسد لباس و کفش ها ی آنها به حدی گلی می شود که از رفتن به مدرسه منصرف می شوند.

در این میان که صدای اهالی یکی یکی از گفتن مشکلات بالا می آمد، دیگر ساکنین پرغصه محله نیز یواش یواش نزدیک دوربین انعکاس می شدند تا دردهایشان را بازگو کنند تا لااقل سنگینی رنج بر دلهایشان بیشتر انباشته نباشد.

دوربین انعکاس تصویری را از پدری ضبط کرد که می گفت: از شهرداری بناب برای نوسازی و آسفالت ریزی این محله به این مکان تشریف آوردند و با اخذ پول، کارت ملی و شناسنامه از تمامی همسایگان و اهالی کردند و هنوز هست که چشم به راه آسفالت هستیم، گدا دیدیم ولی گدایی مسئولین به این شکل را ندیده بودیم.

جلوتر که رفتیم جمعی از اهالی را دیدیم که موقع گرفتن تصاویر جلوی درب های منازل خود بودند با گلایه از مسئولین شهرداری در خصوص وضعیت نامناسب کوچه های این منطقه اظهار داشتند: اکثر کوچه های بافت قدیم به دلیل استاندارد نبودن و نبود جدول کشی در زمستان و تابستان تبدیل به باتلاق می شود و هنوز کسی برای رفع این مشکل اساسی گامی برنداشته است.

و در پایان موقع برگشتن شاهد نعره لاستیک خودرو ها در کوچه های گلی می شوی که با خود آبهای سطحی را به دیوارهای فرسوده پخش کرده و گل و لای را با خود حمل می کند که اتظار می رود مسئولین امر و شهرداری بناب دردمندان جامعه را بهتر دریابد و مشکلات ساکنین را هر چه سریعتر رفع نماید.

 

انتهای پیام/ جعفر کریم زاده